IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как се правеха най-бързите Жигули за КГБ

Всичко започва през 70-те с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.


Жигулите за КГБ


Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изчакаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.


Жигулите за КГБ
 

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век немският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата, в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.


Жигулите за КГБ


По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха, работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.


Жигулите за КГБ


Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра. Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.

0 от 500
  • #35
    59 rate up comment 35 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    #33 Написаното от теб може да го напише единствено индивид, който няма елементарна автомобилна култура, който е с промит русофобски мозък до такава степен, че като чуе нещо руско и се изрива. Определено, подобен тип хора са с много сериозни мeнтални проблеми. Животът им се осмисля само с това да мразят и да обвиняват всеки, който не е на тяхното мнение, че е русофил или комунист. Пак ще повтора за неразбралите, че ВАЗ правеха за времето си доста добри автомобили.Успешни и продавани дори на Запад
  • #34
    29 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    #29 За неграмотните им статии си прав, но за израза, който си засегнал не! Нещата ги приемаш твърде буквално. Производителността на един двигател се изразява в мощност. Той произвежда мощност. Колкото по-производителен е, толкова мощността му е по-голяма от възможно най-малък обем. Добре е да четеш книги и да си обогатиш малко езиковата култура, за да не се получават подобни неща, като това да не знаеш за производителността на двигателите.
  • #33
    44 rate up comment 59 rate down comment
    recar0 ( преди 6 месеца )
    "Доста добри автомобили за времето си" - това могат да го кажат два типа хора: 1. Абсолютен лаик на тема автомобили през годините 2. Промит русофилски мозък Всички руски цивилни машини са абсолютна подигравка... военните не са много по-добри, но там са вложили някоя друга мисъл..
  • #32
    17 rate up comment 44 rate down comment
    Преслава ( преди 6 месеца )
    ВАЗ си остава най добрата в света. Това е върхът на СЪВЕТСКОТО АВТОМОБИЛОСТРОЕНЕ. Това е най- добрия автомобил в света.... !!!!!!???!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????!!!!!!!!!!!!!!!!!!??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • #31
    33 rate up comment 49 rate down comment
    Оня с коня ( преди 6 месеца )
    Глупости пълни никога са немали такива мощни мотори тези кошници
  • #30
    57 rate up comment 24 rate down comment
    vasilevs ( преди 7 месеца )
    За всички които еходно се изказват за ладичките ще кажа ,че през 1986 г. видях доста бройки в Монреал и Торонто.Ха,ха,наздраве!
  • #29
    56 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Отново неграмотна статия. Каквно значи "Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност."? Какво произвежда? Водка, краставички, картофи...? Ванкеловият двигател има по-високо КПД, а не производителност. Научете се на основни технически термини и значения.
  • #28
    32 rate up comment 86 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал" - както всичко направено в рашистан.
  • #27
    34 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    #25 Хахаха, Нивата направо им се подиграва на немчугите. Такива ластици им прави, че няма на къде.
  • #26
    23 rate up comment 3 rate down comment
    Иван ( преди 7 месеца )
    Моделът се казва ВАЗ 2107 РПД-411