IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как се правеха най-бързите Жигули за КГБ

Всичко започва през 70-те с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.


Жигулите за КГБ


Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изчакаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.


Жигулите за КГБ
 

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век немският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата, в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.


Жигулите за КГБ


По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха, работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.


Жигулите за КГБ


Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра. Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.

0 от 500
  • #52
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    АБЕ НА СЕЛО ИДВАХА С ЛАДА СЕДМИЦА С ТУРБИНЕН ДВИГАТЕЛ ПЪК ВИЕ СЕ КАРАЙТЕ
  • #51
    11 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    "буталният ротационен двигател"Нонсенс. Няма бутала, за това е ротационен
  • #50
    12 rate up comment 2 rate down comment
    yavorberov ( преди 3 години )
    Лада никога не е била лош кола. Просто я сглобяваха със задните си части, все едно всяка смяна в завода е била съставена от махмурлии след тридневн запой. Обикновено като я купиш нова, се налагаше да си я достегнеш и ако я поддържаш се държеше прилично (то е така с повечето коли). Проблемът с Жигули, освен лошата сглобка беше, че много дълго не я осъвремениха - и вече през 80-те беше морално остаряла. Реално Фиат 124 + Руските версии е втория най-дълго произвеждан автомобил след VW Beetle.
  • #49
    5 rate up comment 1 rate down comment
    yavorberov ( преди 3 години )
    Ех този google translate - "брониран слой под тялото"Ванкеловият двигател е технически гениален, но свръх неиздръжлив, заради прегряването и неикономичен. А това, че Ладата била най-добрата соц кола - дълбоко не съм съгласен. Най-добра съветска да, но не съвсем, тъй като това си е Фиат 124 с някои доработки, част от които удачни. Аз съм си взел книжката на 2105 и имах Шкода 120L, която за мен беше по-интелигентно направена, с по-добра возия от Лада, но ужасяваща за зимата с тази лека предница.
  • #48
    70 rate up comment 15 rate down comment
    Като взема гьостериц ( преди 3 години )
    ...и като ви почна тука,всички пръдльовци разбрали,чули/недочули за Лада!!!Стига сте мрънкали,бащите ви ги изгледаха, че и вас, с тия "счупени" Лади!Малко уважение към единствения свестен Соц. автомобил с прилична возия и динамика!Здрав карбураторен дрънгел, който се поддържаше лесно и беше безотказен!Такива коли не произвеждат вече - за мъже,с идеята да служи вярно като куче,сега се молите да не "кихне" нещо по "немските ви плюшени *** кораби" защото бъркат здраво в джоба!
  • #47
    18 rate up comment 50 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Ванкеловия двигател се оказа голямо недоразумение, само глупавите и упорити японци от мазда го предлгаха известно време.
  • #46
    14 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Американците откраднаха извънземни технологии, за какво да говориме тогава.
  • #45
    43 rate up comment 53 rate down comment
    Archer ( преди 3 години )
    Мда, както винаги руските "инженери" и това са откраднали. При тях всичко е крадене на поразия от запада и после се бият в гърдите колко били технологично напреднали.
  • #44
    67 rate up comment 8 rate down comment
    One ( преди 3 години )
    Най- ме кефи как коментират разни хора дето не са и виждали лада на живо. Имах лад аи отиде за вторични, защото всичко беше изгнило. Двигателят обаче и беше много добър. А иначе имаше пичове, които слагаха двигател от фиат барт от 80-те на ладите пасваше точно и беше серийно с 136 коня. С тоя двигател ладата вървеше на гръм. Ама пак ръждясваше на поразия.
  • #43
    31 rate up comment 33 rate down comment
    КГБ трол ( преди 3 години )
    Баси бoклyкa...