IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как се правеха най-бързите Жигули за КГБ

Всичко започва през 70-те с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.


Жигулите за КГБ


Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изчакаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.


Жигулите за КГБ
 

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век немският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата, в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.


Жигулите за КГБ


По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха, работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.


Жигулите за КГБ


Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра. Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.

0 от 500
  • #25
    14 rate up comment 3 rate down comment
    Vallejo ( преди 4 месеца )
    Гледайте и след това коментирайте кое може и кое не https://youtu.be/gUW157khsQ8
  • #24
    61 rate up comment 34 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Доста добри автомобили за времето си. В Германия още се движат Лади и Жигулита от онова време. За Западна Германия говоря, а в Източнае ясно, че са доста по-често срещани. Цените на запазените екземпляри надвишава цените на сегашни, модерни коли. Ценени са и хората не само добре ги поддържат, но и си ги карат с удоволствие без дасе притесняват какво ще кажат хората и дали няма да ги мислят за бедни. А русофобията само ще кажа,че е доказано мeнтално заболяване.По коментарите се вижда, че има един
  • #23
    29 rate up comment 4 rate down comment
    до #20 ( преди 4 месеца )
    От масовия бръмбар, през Фиат 500 до дизеловите мерцедеси с тракторен звук и много други, които доминираха автопарка на западна Европа. Просто защото масовите коли са разумни. Отделно добрият шофьор винаги с обикновена кола остава по-добър от неопитния, с кола с ефектни данни.
  • #22
    60 rate up comment 3 rate down comment
    Щирлиц ( преди 4 месеца )
    По думите на познат монтьор,състезателна лада преработена за рали дава мощност около 150к.с.Та този човек е правил състезателната лада на Стоян Колев.
  • #21
    29 rate up comment 4 rate down comment
    Видял ( преди 4 месеца )
    До неотдавна се мяркаха състезателни лади. Някога в балтийските републики и Чехословакия се правеха рали и пистови коли, които демонстрираха добрия потенциал на ладите и техните двигатели.
  • #20
    19 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Стефан Кочев, би ли ни дал пример за западни бангии, дето са дишали на жигулата? По възможност след 1954г.....
  • #19
    21 rate up comment 19 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Бутален ротационен двигател,дървено желязо.
  • #18
    49 rate up comment 33 rate down comment
    Стефан Кочев ( преди 4 месеца )
    С такава "кошница", и то със стандартен двигател, преди 20тина години доста западни бангии ми дишаха прахта. Но на закостенелия мухлясъл русофоб ходи му обяснявай....
  • #17
    21 rate up comment 68 rate down comment
    Желю ( преди 4 месеца )
    Поредната изфабрикувана новина за съветски суперавтомобил(и)! "Жигули" са ванкелов двигател, което ускорява от 0 до 100 за 8 секунди и вдига 200 км/ч... Чувате ли се какво приказвате, смешници?! Тази кошница да вдигне 200?!
  • #16
    9 rate up comment 1 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 4 месеца )
    ето това е вече новина...