IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо бъдещето принадлежи на Toyota Mirai, а не на Tesla

Новото поколение на водородния автомобил може да преобрази света

Toyota за пръв път показа концептуалния модел за бъдещото второ поколение на Mirai, серийния си модел с водородни горивни клетки. Колата ще бъде представена официално на автосалона в Токио догодина. И ако всичко върви по план, може да се окаже един от най-важните модели в цялата история на автомобила.


Toyota Mirai 2021

На японски mirai значи бъдеще. Още снимки на новата Toyota Mirai можете да видите в галерията под статията

Освен с около 30% по-голям обхват с едно зареждане (до 700 километра), второто поколение ще се отличава и с доста по-конвенционален дизайн. Първата генерация, която в момента се продава на отделни пазари по света, прилича малко на първия опит на детето ви да построи нещо от тухлички Lego. Второто поколение има очертанията на елегантен "гран туризмо" автомобил и даже донякъде напомня на спортната Kia Stinger, както отбелязаха от германското издание на Auto Motor und Sport.


Toyota Mirai 2021

Като силует новият Mirai действително напомня на Kia Stinger

Новата Mirai ще е по-ниска и по-широка, стъпила върху 20-цолови джанти стандартно, и със задно предаване. Интериорът също прави голяма стъпка напред - с 12.3-инчов дисплей, изцяло дигитални инструменти и видимо по-качествени и скъпи материали. Целта ни е хората да избират Mirai не защото е с горивни клетки, а защото им харесва като кола, обясни главният инженер Йошикадзу Танака.

Ако наистина японците успеят да постигнат това - да направят Mirai универсално привлекателна - това може да обърне посоката на развитие на автомобилната индустрия. Колите с водородни клетки (FCEV) имат много предимства пред налаганите в момента електромобили с батерии (BEV).


Toyota Mirai fueel cell


Първо, те се зареждат много по-бързо - три-четири минути вместо часове. Второ, понеже произвеждат електроенергията на борда, а не се налага да я складират в огромни батерии, те тежат чувствително по-малко (макар да са по-тежки от тези с двигател с вътрешно горене). Трето, горивните клетки са надеждни и издръжливи, с дълъг живот, докато баснословно скъпите батерии на електромобилите имат ограничен живот и трябва да се подменят на няколко години. И четвърто, FCEV работят добре при всякакви климатични условия, докато капацитетът на батериите на BEV спада драстично при по-ниски температури.


Toyota Mirai графика

1. СИЛОВА ЕЛЕКТРОНИКА - контролира генерацията на електричество, зареждането и разреждането на батериите; 2. КОНВЕРТОР - увеличава волтажа на произвежданата от горивната клетка енергия до 650 волта; 3. ЕЛЕКТРОМОТОР - захранван от горивната клетка и батерията, в текущия Mirai е с мощност 154 конски сили и с 335 Нм макс. въртящ момент; 4. ГОРИВНА КЛЕТКА - чрез катализатори задейства химична реакция между водород и кислород, произвеждайки енергия и вода; 5. БАТЕРИЯ - никел-металхидридна, в нея се складира енергията от рекуперацията при спиране и спускане. Подпомага горивната клетка при ускорение; 6. РЕЗЕРВОАРИ - съхраняват водорода под налягане от 700 атмосфери
Графика: TOYOTA

Но най-голямото предимство на водородните коли е извън тях самите. Генерацията на електричество от реакцията между водород и кислород дава единствено вода като отпаден продукт. И, което е още по-важно, това е отличен начин да се отстрани главният недостатък на т. нар. "възобновяеми източници на енергия". Сега големият проблем с генерацията от вятър, слънце и пр. е, че тя е непредсказуема и непостоянна. Когато няма достатъчно слънце или вятър, се налага да се ползват заместващи мощности с изкопаеми горива. И обратно, когато има твърде много слънце и вятър, това подлага на прекомерно натоварване електропреносните мрежи. Германия, един от водещите производители на енергия от ВЕИ, често трябва принудително да изключва мощности, за да предпази системата от срив (като при това на собствениците им се изплащат компенсации). В същото време германците понякога са принудни да плащат на съседни държави, за да изнасят към тях излишната енергия и да намалят натоварването върху мрежата.


Toyota Mirai 2018

Дизайнът на първото поколение Mirai не му спечели много почитатели

Спасението е енергията, генерирана при подобни пикове, да се съхранява, докато стане необходима. Но съхранението в литиево-йонни батерии е прекалено скъпо, а и животът им е ограничен. Много по-разумно би било тази енергия да се използва за производство и складиране на водород, от който после при нужда да се произвежда обратно електричество.

Към всички тези предимства FCEV имат и един голям недостатък: липсата на инфраструктура. BEV могат да се зареждат от съществуващите мрежи с инсталирането на определен брой относително достъпни като цена зарядни станции. За водорода обаче е нужна изцяло нова инфраструктура, като цената на една станция в момента е около 1 милион евро.


FCEV горивни клетки автомобили

Разработки с горивни клетки на Honda, BMW, Hyundai и Daimler

Това е така, защото водородът е летлив и избухлив, и трябва да се съхранява при ниски температури и под високо налягане. В първото поколение на Mirai резервоарите работят при 700 атмосфери и за да издържат на налягането, в тях се влагат повече въглеродни влакна, отколкото в Lambroghini Aventador. С напредъка на технологията обаче тези проблеми се решават, уверяват от Toyota.

По водородния път вървят също BMW (в партньорство с Toyota), Daimler, Honda и Hyundai. С малко подкрепа от политиците технологията би могла да стане напълно конкурентна в рамките на няколко години. И да ни донесе една от редките победи на здравия разум срещу маркетинга.

Още снимки на новата Toyota Mirai вижте в галерията:


0 от 500
  • #15
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
  • #14
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
  • #13
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
  • #12
    6 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Фон г*зенхyйфен. Загубите са в пъти спрямо директната връзка - енергопроизводител - електропреносна мрежа - автомобил.Я виж цената на водорода - нали уж е много евтино а?
  • #11
    8 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Наскоро гръмна газова бутилка на бензионстанция и уби 1 жена в колата. Ако беше водород ще да гръмне цялата бензионстанция и всичко около нея щеше умре. Въпрос на време е да имат няколко такива случая и тотално ще ги забранят тези водордни коли. Самия факт че дори в промишленото производство не се ползва водород ами природен газ е показателно - много е опасно. Иначе Германците нямаше да чакат газ от Русия ами щяха да си произвеждат водород за промишленото производство.
  • #10
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    ТЕЦ/ВЕЦ/АЕЦ -> електропреносна мрежа -> ток -> водород -> транспорт -> бензиностанция -> автомобилТЕЦ/ВЕЦ/АЕЦ -> електропреносна мрежа -> ток -> автомобилКое ли е по-евтино?
  • #9
    3 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Тея от Spark какви са загубени значи, каква далавера са тея водородни коли пък техните всичките електрически. Някой много умен като тебе von Zeppelin трябва да им налее акъл в главите, защото продължават само ел. да купуват...
  • #8
    7 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Тези 15 начина всичките са много по-нефективни от това директно да си ползваш енергията. Плюс трябва да се транспортира водорода до станции за зареждане което го оскъпява още. Да спомена и монополистите като Лукойл, срещу които протестираме - не бих искал да им давам тая власт отново в ръчичките да ми определят цената на водородаТок може всеки да проивежда дори и с сл. панели на покрива, така че това е голям плюс за много хора.
  • #7
    17 rate up comment 6 rate down comment
    von Zeppelin ( преди 5 години )
    всеки г**фон сега може да блесне с богати познания. Водород може да се добива по над 15 промишлено работещи начина, и не задължително от вода. Дори електролизата не е толкова енергоемка, особено ако - както пише в статията, но трябва да прочетеш и друго освен заглавието - се използва енергия от ВЕИ, която иначе не се употребява за нищо и даже пречи. Теслата е значително по-енергоемка от сегашното поколение на Мираи, защото тежи средно 600 кг повече. Но ти си дрънкай глупостите, и сам си вярвай
  • #6
    8 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Автора, автора. Колко електроенергия отива за електролиза на водата до водород. Със същата енергия Теслата ще измине три пъти повече км. С две думи КПД на водорода съкс!