IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо бъдещето принадлежи на Toyota Mirai, а не на Tesla

Новото поколение на водородния автомобил може да преобрази света

Toyota за пръв път показа концептуалния модел за бъдещото второ поколение на Mirai, серийния си модел с водородни горивни клетки. Колата ще бъде представена официално на автосалона в Токио догодина. И ако всичко върви по план, може да се окаже един от най-важните модели в цялата история на автомобила.


Toyota Mirai 2021

На японски mirai значи бъдеще. Още снимки на новата Toyota Mirai можете да видите в галерията под статията

Освен с около 30% по-голям обхват с едно зареждане (до 700 километра), второто поколение ще се отличава и с доста по-конвенционален дизайн. Първата генерация, която в момента се продава на отделни пазари по света, прилича малко на първия опит на детето ви да построи нещо от тухлички Lego. Второто поколение има очертанията на елегантен "гран туризмо" автомобил и даже донякъде напомня на спортната Kia Stinger, както отбелязаха от германското издание на Auto Motor und Sport.


Toyota Mirai 2021

Като силует новият Mirai действително напомня на Kia Stinger

Новата Mirai ще е по-ниска и по-широка, стъпила върху 20-цолови джанти стандартно, и със задно предаване. Интериорът също прави голяма стъпка напред - с 12.3-инчов дисплей, изцяло дигитални инструменти и видимо по-качествени и скъпи материали. Целта ни е хората да избират Mirai не защото е с горивни клетки, а защото им харесва като кола, обясни главният инженер Йошикадзу Танака.

Ако наистина японците успеят да постигнат това - да направят Mirai универсално привлекателна - това може да обърне посоката на развитие на автомобилната индустрия. Колите с водородни клетки (FCEV) имат много предимства пред налаганите в момента електромобили с батерии (BEV).


Toyota Mirai fueel cell


Първо, те се зареждат много по-бързо - три-четири минути вместо часове. Второ, понеже произвеждат електроенергията на борда, а не се налага да я складират в огромни батерии, те тежат чувствително по-малко (макар да са по-тежки от тези с двигател с вътрешно горене). Трето, горивните клетки са надеждни и издръжливи, с дълъг живот, докато баснословно скъпите батерии на електромобилите имат ограничен живот и трябва да се подменят на няколко години. И четвърто, FCEV работят добре при всякакви климатични условия, докато капацитетът на батериите на BEV спада драстично при по-ниски температури.


Toyota Mirai графика

1. СИЛОВА ЕЛЕКТРОНИКА - контролира генерацията на електричество, зареждането и разреждането на батериите; 2. КОНВЕРТОР - увеличава волтажа на произвежданата от горивната клетка енергия до 650 волта; 3. ЕЛЕКТРОМОТОР - захранван от горивната клетка и батерията, в текущия Mirai е с мощност 154 конски сили и с 335 Нм макс. въртящ момент; 4. ГОРИВНА КЛЕТКА - чрез катализатори задейства химична реакция между водород и кислород, произвеждайки енергия и вода; 5. БАТЕРИЯ - никел-металхидридна, в нея се складира енергията от рекуперацията при спиране и спускане. Подпомага горивната клетка при ускорение; 6. РЕЗЕРВОАРИ - съхраняват водорода под налягане от 700 атмосфери
Графика: TOYOTA

Но най-голямото предимство на водородните коли е извън тях самите. Генерацията на електричество от реакцията между водород и кислород дава единствено вода като отпаден продукт. И, което е още по-важно, това е отличен начин да се отстрани главният недостатък на т. нар. "възобновяеми източници на енергия". Сега големият проблем с генерацията от вятър, слънце и пр. е, че тя е непредсказуема и непостоянна. Когато няма достатъчно слънце или вятър, се налага да се ползват заместващи мощности с изкопаеми горива. И обратно, когато има твърде много слънце и вятър, това подлага на прекомерно натоварване електропреносните мрежи. Германия, един от водещите производители на енергия от ВЕИ, често трябва принудително да изключва мощности, за да предпази системата от срив (като при това на собствениците им се изплащат компенсации). В същото време германците понякога са принудни да плащат на съседни държави, за да изнасят към тях излишната енергия и да намалят натоварването върху мрежата.


Toyota Mirai 2018

Дизайнът на първото поколение Mirai не му спечели много почитатели

Спасението е енергията, генерирана при подобни пикове, да се съхранява, докато стане необходима. Но съхранението в литиево-йонни батерии е прекалено скъпо, а и животът им е ограничен. Много по-разумно би било тази енергия да се използва за производство и складиране на водород, от който после при нужда да се произвежда обратно електричество.

Към всички тези предимства FCEV имат и един голям недостатък: липсата на инфраструктура. BEV могат да се зареждат от съществуващите мрежи с инсталирането на определен брой относително достъпни като цена зарядни станции. За водорода обаче е нужна изцяло нова инфраструктура, като цената на една станция в момента е около 1 милион евро.


FCEV горивни клетки автомобили

Разработки с горивни клетки на Honda, BMW, Hyundai и Daimler

Това е така, защото водородът е летлив и избухлив, и трябва да се съхранява при ниски температури и под високо налягане. В първото поколение на Mirai резервоарите работят при 700 атмосфери и за да издържат на налягането, в тях се влагат повече въглеродни влакна, отколкото в Lambroghini Aventador. С напредъка на технологията обаче тези проблеми се решават, уверяват от Toyota.

По водородния път вървят също BMW (в партньорство с Toyota), Daimler, Honda и Hyundai. С малко подкрепа от политиците технологията би могла да стане напълно конкурентна в рамките на няколко години. И да ни донесе една от редките победи на здравия разум срещу маркетинга.

Още снимки на новата Toyota Mirai вижте в галерията:


0 от 500
  • #100
    0 rate up comment 0 rate down comment
    до 95 ( преди 4 седмици )
    А да сметнеш вложеното в производството, подмяната и рециклирането на батерията?
  • #99
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Сълза и смях ( преди 4 седмици )
    брато, смешно е само нивото на познанията ти. Къде го видя тоя "масов" ток, дето се зарежда за минути? Има тук-там бързи зарядни станции, които наистина могат да заредят една голяма батерия за 35-40 минути, вместо за десет часа . Но едно такова зареждане е равно на 20-30 нормални цикъла за живота на батерията. Ако се зарежда само на такива станции, няма да оцелее повече от две години. А и цената им е шокираща. Те са само за спешни случаи, ако закъсаш насред път.
  • #98
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Смях ( преди 1 месец )
    Смях в залата. Още ли има някой дето си мисли, че бъдещето не е в тока. Тази статия трябваше да е с дата 2014-та. Тогава "тока" се зареждаше за часове, а и имаше производители дето се услушваха за тази технология. Сега вече е късно. Масовия "ток" се зарежда за минути, на всяка минута се отваря нова зарядна станция и тн. и тн. А водорода до къде стигнаха? Нищо. 5 станции на кръст по света, скъпа технология и нищо повече. Тесла прецакаха цялата далавера на производителите в гаранционната потдръжка
  • #97
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Бай Кур ( преди 2 месеца )
    Глупости на търкалета, статията е манипулативна
  • #96
    9 rate up comment 1 rate down comment
    бай Хуй ( преди 3 месеца )
    Като видиш колко части има колата на ток и колата с ДВГ тогава ще си говорим празни приказки. BMW почти зарязаха H2 двигателите и се пренасочиха към EV.
  • #95
    11 rate up comment 1 rate down comment
    До 73 ( преди 3 месеца )
    Много добре казано: Слънце, фотоволтаик, зарядна станция, батерия, мотор. При водорода усложняваме схемата със електролизна станция чието КПД е под 50% + транспортна мрежа - още разходи за пренос на водорода а батерията заместваме с резервоар и горивни клетки / КПД на горивните клетки също е под 60% / и какво стана с разхода на енергия?
  • #94
    4 rate up comment 1 rate down comment
    дидо ( преди 3 месеца )
    както обичам да казвам carsmind кола с дух и бъдеще toyota ми харесват много но и другите вече знаят да правят коли всички напреднаха доста
  • #93
    4 rate up comment 0 rate down comment
    4i4i ( преди 3 месеца )
    Проблемът е в инфрастуктурата. Водородните станции са скъпо нещо и тепърва да се изграждат масово ще е изключително сложен проект. В същото време колите с батерия могат да се зареждат от мрежата и в домашни условия, което макар и бавно е огромно предимство.
  • #92
    6 rate up comment 5 rate down comment
    ццц ( преди 3 месеца )
    А дали имате представа какво се случва, когато по някаква причина (катастрофа, дефект и т.н.) резервоара с водород под налягане 700 атм. се смеси с кислорода в атмосферата? Взривът е с няколко тона тротилов еквивалент. В гъсто застроен квартал, или закрит паркинг може да означава стотици, ако не и хиляди жертви и милиони материални щети от един автомобил. Ами ако до него са паркирани още 10?
  • #91
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 4 месеца )
    Аз ще си я купя, но къде ще се зарежда? Някой ден, някъде не е оферта. Цена на литър водород не се споменава в статията.