IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо BMW замени водородния ДВГ с горивни клетки?

Първото серийно водородно BMW X5 ще дойде след по-малко от две години

BMW смята водорода за обещаваща технология в сегмента на по-големите автомобили и още през 2022 ще произведе в малка серия BMW X5 с горивни клетки, потвърди д-р Юрген Гулднер, вицепрезидент на германската компания по водородните технологии, във видеоконференция с участието на Automedia.bg.


BMW i Hydrogen NEXT

Първото BMW X5 с водородни горивни клетки ще се появи след по-малко от две години


Много други производители, като например Daimler, се отказаха напоследък от водорода при леките автомобили и го разработват само като решение за товарния и автобусния транспорт.

"Ние вярваме в правото на избор", обяснява Клаус Фрьолих, член на борда на BMW по развойната дейност. "На въпроса кое задвижване ще се наложи днес никой не може да даде еднакъв отговор за всички региони на света... Очакваме различните задвижвания да съществуват успоредно още дълго време. Трябва ни гъвкавост". Според Фрьолих бъдещето на по-малките, градски автомобили в Европа е в електрическото задвижване чрез батерии. Но при по-големите модели водородът е добро решение.


BMW 520h, 1979, водород

Дебютът на BMW във водородните технологии дойде през 1979 с 520h


BMW разработва водородно задвижване още от 1979 година, с първия прототип на 520h, и след това пусна няколко изпитателни модела през 90-те. Те обаче използваха течен водород, изгарян в класически двигател с вътрешно горене. След това компанията рязко промени стратегията и от 2013 насам разработва автомобили с водородни горивни клетки (FCEV) в партньорство с Toyota.

Причините за тази преоценка според д-р Гулднер са две. Първата е, че системата с течен водород продължава да има традиционно ниския коефициент на полезно действие, характерен за двигателите с вътрешно горене - едва 20-30%, докато при горивните клетки КПД е между 50 и 60%. Втората е, че течният водород се съхранява трудно за по-дълъг период и изисква много енергия, за да бъде охлаждан. При горивните клетки се използва газообразен водород под налягане от 700 бара (70 Mpa).


Юрген Гулднер, BMW, вицепрезидент, водород

Д-р Юрген Гулднер, вицепрезидент на BMW Group по водородните технологии


Бъдещото BMW i Hydrogen Next ще разполага с горивна клетка с мощност 125 кВт и с електромотор. Общата мощност на автомобила ще е 374 конски сили - напълно достатъчно да съхрани обещаваното от марката удоволствие от шофирането. В същото време теглото на автомобила с горивна клетка ще е малко над това на предлаганите сега плъг-ин хибриди (PHEV), но под това на чистите електромобили (BEV).

През 2022 тази кола ще се произведе в малка серия и няма да се продава, а вероятно ще се отстъпва на клиенти за изпитания в реални условия. "Все още условията като инфраструктура и производство на водород не са достатъчно благоприятни за големи серии", уточнява Клаус Фрьолих. Евентуално първите водородни BMW ще се появят в шоурумите през 2025, а до 2030 компанията може да има такова задвижване в по-голямата част от гамата си.


BMW, водород

Системата за водородно задвижване, която BMW ще използва в бъдещите тестови и, евентуално, серийни модели


Инфраструктурата може би ще се развие по-бързо от очакваното, прогнозира д-р Гулднер, защото тя ще е нужна за камиони и автобуси, при които използването на батерии за постигане на ниски емисии не е възможно. По-сериозният въпрос засяга производството на водорода. В основата на идеята за "водородна икономика" е той да се произвежда чрез електролиза от възобновяеми източници. Този процес обаче поглъща много енергия - задвижването на голяма флотилия FCEV вероятно ще надвиши целия наличен капацитет на соларните и ветропарковете в Европа. Цената също е фактор: днес производството от електролиза излиза между 4-6 долара на килограм. В същото време водородът, произведен от природен газ чрез т. нар. "парно-метанова конверсия", струва едва около долар за кг. В близките години обаче цените могат да паднат чувствително, заяви Гулднер в отговор на въпрос на Automedia.bg.


BMW, водород

"При използването на водорода като енергоносител има съществени загуби на енергия - първо трябва да го произведеш от електричество, после да го съхраниш, транспортираш и отново да го превърнеш в електричество", обяснява вицепрезидентът на BMW. "Но тези недостатъци са в същото време и предимства. Водородът може да се съхранява дългосрочно, в течение на месеци, и лесно може да се транспортира - използвайки дори част от съществуващите тръбопроводи. Не е проблем той да се генерира в райони, където условията за възобновяема енергетика са много добри, например в Северна Африка, и оттам да се внася в Европа".

0 от 500
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Много просто... ( преди 3 месеца )
    В тази индустрия всичко е режисирано. Така са им казали - така са направили.
  • #11
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Първият взрив вече се случи. Гръмна бензиностанция в Новрегия. Цялата водородна инфраструктура стоя затверена с месеци, докато тече разследването. Включително в Германия затвориха временно някои водородни станции заради инцидента. Който имал водородна кола, си е взел една дълга карантина.
  • #10
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Производителите знаят че при първия взрив на водородна бутилка хората ще се уплашат и ще спрат да търсят водородните коли. Бзсмислено е да вървят в тази посока. Батериите ще станат незапалими в близките 5 години докато водорода ще си остане опасен.
  • #9
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Прибират държавни субсидии с тези водородби коли никой от производителите не смята дс произвежда масово тскива коли.
  • #8
    7 rate up comment 3 rate down comment
    #7 ( преди 5 месеца )
    Само ти и интелектуалния ти близнак Боко не разбрахте, че grant и grand не е едно и също. Впрочем и за двете си има чудесни думи на български
  • #7
    4 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Тази къса серия, която смятат да произведат, ще я сполети същата съдба като прототипите от 79-та, тези от 90, тези на Мерцедес опреди 20 г., тези на GM отпреди незнам-си-колко години и наемните Мираи на Тойота. Ще си приберат правителствения гранд, ще ги повъртят 4-5 години, ще си измият ръцете със сапунче и ще си произвеждат електрическите коли като всички останали (без Тойота, защото очевидно хибриди с КПД 30% са по-добри от електрически с 90%). 'Айде сакън.
  • #6
    7 rate up comment 4 rate down comment
    #4 ( преди 5 месеца )
    Що не прочетеш веднъж поне историята и технологията на "Хинденбург", вместо всеки път да пласираш тук един и същи плосък коментар
  • #5
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Бай Гошо ( преди 5 месеца )
    За всеки дирижабъл си има пътници. За много хора, колите на пропан и на метан също са подвижни бомби. Електромобилите пък като се запалят много трудно могат да се изгасят. Слава богу, технологиите се развиват, а от катастрофата на Хинденбург мина доста време.
  • #4
    5 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    #3 Недостатъците на водорода го правят негоден за масова употреба. Представи си всяка кола в претъпкан град с водородна бутилка. Сега си визуализирай катастрофата на Хинденбург. Сега разбираш ли?
  • #3
    23 rate up comment 5 rate down comment
    Бай Гошо ( преди 5 месеца )
    Всяка една технология си има предимства и недостатъци. Батериите са неприложими за камионите (поне на този етап). Водорода е скъп (поне на този етап). ДВГ замърсяват (от край време). Както Тесла дръпнаха напред с електромобилите, така и който усъвършенства водородното задвижване ще е лидер на пазара (за известно време). Технологиите се развиват благодарение на хора новатори, а не на хора които казват, че това няма как да стане.