Европейският съюз ще обяви мащабен план за разработване на нови, основани на водорода енергийни технологии, съобщава The Financial Times. Стратегията ще бъде оповестена още във вторник, твърди изданието, позовавайки се на добре информирани източници.
Водородът е ключов за енергийната независимост и бъдещето на Европа, казва Тиери Бретон
Според еврокомисаря за единния пазар Тиери Бретон в Брюксел вече гледат на водорода като на "жизненоважна" технология за сектори като транспорта, авиацията и някои типове тежка промишленост. За развитието му вероятно ще бъде създаден нов технологичен алианс, подобен на онзи, който преди година ЕС основа в областта на технологиите за батерии, и който бе финансиран с 3.2 милиарда евро.
Бретон казва пред FT, че водородът "ще бъде стратегически важен за енергийната независимост и енергийното бъдеще на Европа".
България е поела ангажимент през 2020 да открие първите водородни зарядни станции на своя териория
В последните няколко години изглеждаше, че Европа пренебрегва водорода, поне в автомобилния сектор, за сметка на електромобилите с литиево-йонни батерии. През февруари обаче акциите на компании, работещи във водородния сектор, изведнъж започнаха да се търсят много и да поскъпват на фондовите борси. Плановете на Бретон обясняват защо.
Очаква се още тази седмица да се състоят срещи с участието на някои от най-големите промишлени групировки в Европа, на които да се обсъди създаването на водородния алианс. Цитират се имената на френската Air Liquide и германската Bosch.
Mirai на Toyota е най-масовият засега автомобил с горивни клетки. В Европа относително адекватна инфраструктура обаче има само в Дания и в някои германски провинции
Нашата работа е да създадем визия, стратегия, който инвеститорите да могат да следват, обяснява еврокомисарят Бретон. Вероятно това означава, че ЕС ще осигури на водородните технологии и политическа подкрепа. В страните от северна Европа именно политическите мерки и държавните субсидии насърчиха настърплението на електромобилите в последните години. Без подобна подкрепа от правителствата колите на батерии не успяват да се наложат.
Предизвикателство е също изграждането на водородната инфраструктура - заради сериозните мерки за сигурност една-единствена зарядна станция за водород може да струва до 1 милион евро.