IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Европейският съюз ще заложи на водорода

Още днес еврокомисарят Бретон ще обяви мащабен план за насърчаване на горивните клетки

Европейският съюз ще обяви мащабен план за разработване на нови, основани на водорода енергийни технологии, съобщава The Financial Times. Стратегията ще бъде оповестена още във вторник, твърди изданието, позовавайки се на добре информирани източници.


Тиери Бретон, еврокомисар

Водородът е ключов за енергийната независимост и бъдещето на Европа, казва Тиери Бретон

Според еврокомисаря за единния пазар Тиери Бретон в Брюксел вече гледат на водорода като на "жизненоважна" технология за сектори като транспорта, авиацията и някои типове тежка промишленост. За развитието му вероятно ще бъде създаден нов технологичен алианс, подобен на онзи, който преди година ЕС основа в областта на технологиите за батерии, и който бе финансиран с 3.2 милиарда евро.

Бретон казва пред FT, че водородът "ще бъде стратегически важен за енергийната независимост и енергийното бъдеще на Европа".


водород, зарядна станция

България е поела ангажимент през 2020 да открие първите водородни зарядни станции на своя териория

В последните няколко години изглеждаше, че Европа пренебрегва водорода, поне в автомобилния сектор, за сметка на електромобилите с литиево-йонни батерии. През февруари обаче акциите на компании, работещи във водородния сектор, изведнъж започнаха да се търсят много и да поскъпват на фондовите борси. Плановете на Бретон обясняват защо.

Очаква се още тази седмица да се състоят срещи с участието на някои от най-големите промишлени групировки в Европа, на които да се обсъди създаването на водородния алианс. Цитират се имената на френската Air Liquide и германската Bosch.


Водород, Toyota Mirai

Mirai на Toyota е най-масовият засега автомобил с горивни клетки. В Европа относително адекватна инфраструктура обаче има само в Дания и в някои германски провинции

Нашата работа е да създадем визия, стратегия, който инвеститорите да могат да следват, обяснява еврокомисарят Бретон. Вероятно това означава, че ЕС ще осигури на водородните технологии и политическа подкрепа. В страните от северна Европа именно политическите мерки и държавните субсидии насърчиха настърплението на електромобилите в последните години. Без подобна подкрепа от правителствата колите на батерии не успяват да се наложат.

Предизвикателство е също изграждането на водородната инфраструктура - заради сериозните мерки за сигурност една-единствена зарядна станция за водород може да струва до 1 милион евро.

 

0 от 500
  • #23
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Един гений беше написал, че водородните коли били супер, само зарядни станции нямало. За съжаление и двете твърдения за погрешни. Горивните клетки са маломощни, поради което Хюндай ги комбинира с голяма батерия, която поема натоварването при по-рязко ускорение. И това е за под 200 к.с. Тойота са решили проблема, като са оставили мощността на мотора много ниска. Зарядните станции са СУПЕР проблемни - цена, безопасност и паралелно зареждане на повече от една кола. Учи, не говори.
  • #22
    4 rate up comment 1 rate down comment
    21 ( преди 2 месеца )
    достъпният водород се произвежда от природен газ чрез парна конверсия, не от водна пара :D
  • #21
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Ха-ха-ха ( преди 2 месеца )
    "Екологичният" водород, добиван без отделяне на СО2, е твърде скъп. Достъпният водород се произвежда с процес на преобразуване на водна пара, при което се отделя над два пъти повече СО2 в сравнение с придвижване на бензин или нафта.
  • #20
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Руснаците реват на умрело сега хахахаха
  • #19
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Аз съм против водорода в автомобилите но стратегията е основно за промишлеността, самолетите и големите транспортни машини. Ако погледнем сега зависимостта на европа от природния газ е логично дасе търсят алтернативи които да могат да произвеждат локално алтернатива на природния газ. Говори се за големи слоарни инсталации в моретата където електричеството от слънце е евтино и ще се използва за произвеодство на водород.
  • #18
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Да ама не ( преди 2 месеца )
    В няколко коментара прочетох, че водородът се съхранявал за дълго време. Това е пълна лъжа. Точно това е проблемът на водорода, който е спънка за масовото налагане. Ако не ползваш една седмица пълната бутилка водород, през това време водорода ще е преминал през стените на бутилката и бутилката ще е празна, защото водородът има най-малка молекула която минава през всички материали. Дълго съхранение на водород може да се получи при втечняване, но за това се изисква много енергия и още устройства.
  • #17
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Бай Гошо ( преди 2 месеца )
    Водорода може да се използва не само за транспорт. Един соларен парк може през деня да се използва за производство на водород, а през нощта този водород може да се използва за производство на електричество. Развитието на тази технология може да реши проблема с възстановяемите Водорода може да се използва не само за транспорт. Един соларен парк може през деня да се използва за производство на визточници на енергия. Всички соларни паркове не могат да произвеждат енергия през нощта.
  • #16
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Оня ( преди 2 месеца )
    Е то водорода си е електричка , ама без батерия ! А и виждаме какво се случва там където няма субсидии за ел. колите. А представете си , че и мита им наложат. Тогава много рЕско ще изчезнат миксерите ! Ако беше само за екологията , щяха да правят метанови коли , ама не е само екология :)
  • #15
    8 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Само ако водородът стане масов тогава ще паднат и цените! Конглокенцията ще роди иновации и технологията ще се подобри значително. Водородът е основата на зелената икономика. Важно е да разберете че водородът НЕ Е ГОРИВО! Нито пък източник на енергия. Водородът е средство за съхранение на ел.енергия. Това е все едно да имаш батерия която има КПД 50% по ниско от това на литиева батерия но за сметка на това технологията е 99% чиста, има дълъг живот и получената енергия може да се съхранява години
  • #14
    5 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Както казах, цената на водорода ще откаже и най-върлите му фенове. Ако с дизелов автомобил минете определени километри със 100лв. то с водород същите километри ще ги минете с 200лв. Само си представете ако станат масове в градски транспорт, камиони, трактори, самолети... това значи по-скъп транспорт и по-високи цени за нас потребителите. Засега алтернатива виждам само в електрическите коли.