IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Европейският съюз ще заложи на водорода

Още днес еврокомисарят Бретон ще обяви мащабен план за насърчаване на горивните клетки

Европейският съюз ще обяви мащабен план за разработване на нови, основани на водорода енергийни технологии, съобщава The Financial Times. Стратегията ще бъде оповестена още във вторник, твърди изданието, позовавайки се на добре информирани източници.


Тиери Бретон, еврокомисар

Водородът е ключов за енергийната независимост и бъдещето на Европа, казва Тиери Бретон

Според еврокомисаря за единния пазар Тиери Бретон в Брюксел вече гледат на водорода като на "жизненоважна" технология за сектори като транспорта, авиацията и някои типове тежка промишленост. За развитието му вероятно ще бъде създаден нов технологичен алианс, подобен на онзи, който преди година ЕС основа в областта на технологиите за батерии, и който бе финансиран с 3.2 милиарда евро.

Бретон казва пред FT, че водородът "ще бъде стратегически важен за енергийната независимост и енергийното бъдеще на Европа".


водород, зарядна станция

България е поела ангажимент през 2020 да открие първите водородни зарядни станции на своя териория

В последните няколко години изглеждаше, че Европа пренебрегва водорода, поне в автомобилния сектор, за сметка на електромобилите с литиево-йонни батерии. През февруари обаче акциите на компании, работещи във водородния сектор, изведнъж започнаха да се търсят много и да поскъпват на фондовите борси. Плановете на Бретон обясняват защо.

Очаква се още тази седмица да се състоят срещи с участието на някои от най-големите промишлени групировки в Европа, на които да се обсъди създаването на водородния алианс. Цитират се имената на френската Air Liquide и германската Bosch.


Водород, Toyota Mirai

Mirai на Toyota е най-масовият засега автомобил с горивни клетки. В Европа относително адекватна инфраструктура обаче има само в Дания и в някои германски провинции

Нашата работа е да създадем визия, стратегия, който инвеститорите да могат да следват, обяснява еврокомисарят Бретон. Вероятно това означава, че ЕС ще осигури на водородните технологии и политическа подкрепа. В страните от северна Европа именно политическите мерки и държавните субсидии насърчиха настърплението на електромобилите в последните години. Без подобна подкрепа от правителствата колите на батерии не успяват да се наложат.

Предизвикателство е също изграждането на водородната инфраструктура - заради сериозните мерки за сигурност една-единствена зарядна станция за водород може да струва до 1 милион евро.

 

0 от 500
  • #11
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Оня ( преди 1 година )
    Предвид изоставането на европейските коли в задвижването на батерии , съвсем нормално е да заложат на технология , която не е достатъчно развита , за да могат да изпреварят японците и тесла .
  • #10
    4 rate up comment 3 rate down comment
    до 7 ( преди 1 година )
    Добре звучи ама има един проблем - цената и електромобилите към момента са много по-евтин вариант и батериите на електромобила не се скапват според годините а главно според циклите така че като се увеличават пробега и се подобряват батериите може да издържи и 20 години при нормални километри за тези години а средния пробег на електромобилите доста се увеличи последните години
  • #9
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Всяка една сграда може да произвежда водород. Монтират се соларни покриви и електричеството се ползва за електролиза и за компресиране на водорода в бутилки. Ако всичко се направи качествено системата е безопасна. В сградите също може да има горивни клетки и натрупания водород да може да се превърне обратно в ел. енергия по всяко време или пък да се ползва за зареждане на автомобил.
  • #8
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Защо Тоyota и Honda могат да направят качествени, сигурни и ефективни водородни автомобили а другите не могат? Елон Мъск беше се изказал че водородните автомобили били глупави и опасни. Добре ама Японците си ги произведат и ги продават. Единствената причини поради която все още не са масови е липсата на водородни станции. А то реално водорода може да се произвежда навсякъде. Инсталацията за може да е с големината на един хладилник и да се върже към соларни панели на покрива на всяка сград ...
  • #7
    11 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Аз също смятам че водородът е по добрият вариант за масовите автомобили. Водородът е средство за съхранение на зелената енергия. Това е най добрата батерия! Вярно е че КПД-то при директна консумация в горивни клетки е ниско но пък за сметка на това времето за съхранение е много дълго (неограничено?) и веднъж произведен и компресиран водородът си стои. Зареждането на колите отнема 4-5 мин. А и самите коли имат дълъг живот за разлика от литиевите батерии които се скапват след 5 години.
  • #6
    8 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Когато AMS тестваха водородната Тойота, кодето има места все пак на които можеш да заредиш, ми направи впечатление извода след като изминаха 500км. Да по-екологична е от дизелов двигател, но цената на водорода е толкова висока, че ти излиза двойно по-скъпо да караш на водород, отколкото на дизел. Така, че не виждам алтернатива във скъпия водород. Като гледам и какви цени са сложили на зарядните станции на електрическите коли и там излиза по-скъпо. Евтин е тока, само ако зареждаш в къщи.
  • #5
    5 rate up comment 12 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Да караш с бомба под задника заради малоумието на някой - безценно!
  • #4
    8 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Провалящата се водородна индустрия, наляла милиарди в безпетспективни технологии, е развъртяла лобизма. Нищо, ще загробим още няколко милярда обществени пари.
  • #3
    5 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Абе, пак ли ще ползваме енергиен носител с КПД под 50%
  • #2
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "в транспорта, авиацията и някои сектори на тежката промишленост". Аман от чукчи