Daimler и Volvo Trucks ще обединят усилия за разработването на технология с горивни клетки за камиони и автобуси, съобщава Reuters. Според коментара на агенцията кризата покрай коронавируса ще насърчи създаването на все повече такива съюзи. "Общата цел на двете компании е да предложат тежки автомобили с горивни клетки за превоз на далечни разстояния", се казва в официалното съобщение на Daimler. Планът е първите готови такива системи да се предложат на пазара във втората половина на това десетилетие.
Камион с горивни клетки на японската Fuso, дъщерна марка на Daimler
Под шапката на Daimler са както леките, така и тежкотоварните машини с емблемата на Mercedes-Benz, а освен това и марките Freightliner, Mitsubishi Fuso, Thomas Built Buses и производителят на автобуси Setra.
Volvo Trucks е отделна компания от Volvo Cars, макар че китайският собственик на последната Geely преди време придоби 14-процентов дял и от бизнеса с камионите. Шведската група включва и други брандове за камиони, включително Mack Trucks, Renault Trucks и UD Trucks.
Новото съвместно начинание на двете групи ще бъде регистрирано като отделно предприятие, а в другите области те ще останат конкуренти. Целта на обединението е най-вече да се поделят огромните развойни разходи за новата технология. Понеже Daimler е доста по-напреднал в областта на горивните клетки, Volvo Trucks ще доплати около 600 млн. евро, за да има 50% дял в джойнт-венчъра.
Влекач с водородно задвижване на американския стартъп Nikola. Горивните клетки изглеждат по-практично решение за дългите превози, а и изграждането на инфраструктура само за камиони и автобуси няма да изисква чак такива инвестиции, както за леки автомобили
Захранваните с водород горивни клетки са смятани от все повече експерти като единствен начин да се намалят драстично парниковите емисии в товарния транспорт. Заради големите разстояния и натоварвания използването на камиони с батерии изглежда икономически неоправдано - батериите ще трябва да са огромни, изключително скъпи и с много дълги периоди за зареждане.