IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо бъдещето принадлежи на Toyota Mirai, а не на Tesla

Новото поколение на водородния автомобил може да преобрази света

Toyota за пръв път показа концептуалния модел за бъдещото второ поколение на Mirai, серийния си модел с водородни горивни клетки. Колата ще бъде представена официално на автосалона в Токио догодина. И ако всичко върви по план, може да се окаже един от най-важните модели в цялата история на автомобила.


Toyota Mirai 2021

На японски mirai значи бъдеще. Още снимки на новата Toyota Mirai можете да видите в галерията под статията

Освен с около 30% по-голям обхват с едно зареждане (до 700 километра), второто поколение ще се отличава и с доста по-конвенционален дизайн. Първата генерация, която в момента се продава на отделни пазари по света, прилича малко на първия опит на детето ви да построи нещо от тухлички Lego. Второто поколение има очертанията на елегантен "гран туризмо" автомобил и даже донякъде напомня на спортната Kia Stinger, както отбелязаха от германското издание на Auto Motor und Sport.


Toyota Mirai 2021

Като силует новият Mirai действително напомня на Kia Stinger

Новата Mirai ще е по-ниска и по-широка, стъпила върху 20-цолови джанти стандартно, и със задно предаване. Интериорът също прави голяма стъпка напред - с 12.3-инчов дисплей, изцяло дигитални инструменти и видимо по-качествени и скъпи материали. Целта ни е хората да избират Mirai не защото е с горивни клетки, а защото им харесва като кола, обясни главният инженер Йошикадзу Танака.

Ако наистина японците успеят да постигнат това - да направят Mirai универсално привлекателна - това може да обърне посоката на развитие на автомобилната индустрия. Колите с водородни клетки (FCEV) имат много предимства пред налаганите в момента електромобили с батерии (BEV).


Toyota Mirai fueel cell


Първо, те се зареждат много по-бързо - три-четири минути вместо часове. Второ, понеже произвеждат електроенергията на борда, а не се налага да я складират в огромни батерии, те тежат чувствително по-малко (макар да са по-тежки от тези с двигател с вътрешно горене). Трето, горивните клетки са надеждни и издръжливи, с дълъг живот, докато баснословно скъпите батерии на електромобилите имат ограничен живот и трябва да се подменят на няколко години. И четвърто, FCEV работят добре при всякакви климатични условия, докато капацитетът на батериите на BEV спада драстично при по-ниски температури.


Toyota Mirai графика

1. СИЛОВА ЕЛЕКТРОНИКА - контролира генерацията на електричество, зареждането и разреждането на батериите; 2. КОНВЕРТОР - увеличава волтажа на произвежданата от горивната клетка енергия до 650 волта; 3. ЕЛЕКТРОМОТОР - захранван от горивната клетка и батерията, в текущия Mirai е с мощност 154 конски сили и с 335 Нм макс. въртящ момент; 4. ГОРИВНА КЛЕТКА - чрез катализатори задейства химична реакция между водород и кислород, произвеждайки енергия и вода; 5. БАТЕРИЯ - никел-металхидридна, в нея се складира енергията от рекуперацията при спиране и спускане. Подпомага горивната клетка при ускорение; 6. РЕЗЕРВОАРИ - съхраняват водорода под налягане от 700 атмосфери
Графика: TOYOTA

Но най-голямото предимство на водородните коли е извън тях самите. Генерацията на електричество от реакцията между водород и кислород дава единствено вода като отпаден продукт. И, което е още по-важно, това е отличен начин да се отстрани главният недостатък на т. нар. "възобновяеми източници на енергия". Сега големият проблем с генерацията от вятър, слънце и пр. е, че тя е непредсказуема и непостоянна. Когато няма достатъчно слънце или вятър, се налага да се ползват заместващи мощности с изкопаеми горива. И обратно, когато има твърде много слънце и вятър, това подлага на прекомерно натоварване електропреносните мрежи. Германия, един от водещите производители на енергия от ВЕИ, често трябва принудително да изключва мощности, за да предпази системата от срив (като при това на собствениците им се изплащат компенсации). В същото време германците понякога са принудни да плащат на съседни държави, за да изнасят към тях излишната енергия и да намалят натоварването върху мрежата.


Toyota Mirai 2018

Дизайнът на първото поколение Mirai не му спечели много почитатели

Спасението е енергията, генерирана при подобни пикове, да се съхранява, докато стане необходима. Но съхранението в литиево-йонни батерии е прекалено скъпо, а и животът им е ограничен. Много по-разумно би било тази енергия да се използва за производство и складиране на водород, от който после при нужда да се произвежда обратно електричество.

Към всички тези предимства FCEV имат и един голям недостатък: липсата на инфраструктура. BEV могат да се зареждат от съществуващите мрежи с инсталирането на определен брой относително достъпни като цена зарядни станции. За водорода обаче е нужна изцяло нова инфраструктура, като цената на една станция в момента е около 1 милион евро.


FCEV горивни клетки автомобили

Разработки с горивни клетки на Honda, BMW, Hyundai и Daimler

Това е така, защото водородът е летлив и избухлив, и трябва да се съхранява при ниски температури и под високо налягане. В първото поколение на Mirai резервоарите работят при 700 атмосфери и за да издържат на налягането, в тях се влагат повече въглеродни влакна, отколкото в Lambroghini Aventador. С напредъка на технологията обаче тези проблеми се решават, уверяват от Toyota.

По водородния път вървят също BMW (в партньорство с Toyota), Daimler, Honda и Hyundai. С малко подкрепа от политиците технологията би могла да стане напълно конкурентна в рамките на няколко години. И да ни донесе една от редките победи на здравия разум срещу маркетинга.

Още снимки на новата Toyota Mirai вижте в галерията:


0 от 500
  • #41
    3 rate up comment 6 rate down comment
    ььь ( преди 1 година )
    Колко ресурси трябват за една батерия за Тесла и колко живот има ? Колко ресурси трябват за 1кВат за Теслата ? мислете, бе А, колко малко ресурси за Мурай
  • #40
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Достигнахме сублимния момент и за колите японците да копират от корейците. Както беше с телефоните и телевизорите, така ще бъде и с колите.
  • #39
    4 rate up comment 5 rate down comment
    TSLA ( преди 1 година )
    Е как ще ходя за сладолед лятото с бутилки втечнен водород на - 252 градуса и 700 бара налягане, турени точно под задната седалка? Ми като се напече колата и вземе да преминава тоя ми ти водород в газообразно състояние и дойдат сапьорите да отцепват квартала? Не, не - дай ги тея керамични ултракондензатори, така елегантно, и не ми губи времето с глупости! Просто народа му е скучно и гледа да се занимава - да прелива туби, да пълни бутилки (газ, ракия, водород - нема значение), да сменя масло.. ...
  • #38
    9 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    При положение,че сега всички ползват коли с 35% КПД,а ел.колите се зареждат по 8 часа или по 5 часа или по 3 часа, или поне 30 минути на 80% и пробег 300 км. да се намират кусуси на водородните коли с пробег 600 - 700км. си е направо простотия.
  • #37
    12 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тесла остава нерентаблина компания,а с каквото са се захванали японците са го довеждали до печалба и масово ползване. Същото се говореше за хибридите - ама били скъпи,ама били тежки,ама замърсявали,ама тромави,ама не знам какви, днеска всички марки се стремят да продават повече хибриди, а хибриди има бързи,еластични и икономични. И най-важното тези на Тойота не са по-тежки от бензиновите коли. От нерентабилни Тойота направи хибридите хит и рентабилен продукт с практическо значение.
  • #36
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Германците традиционно се провалиха технологично да произведат адекватен автомобил на водород и за това БМВ ползва услугите на японците за тази цел. Ако водородът нямаше смисъл БМВ нямаше да инвестира в него и нямаше да основава програма за разработки на водородна технология, тоест да се присъедини към тази на Тойота,която работи по тази технология от 90-те години на 20- век - тогава ,когато на германците не им минаваше през ума,че ще се кара нещо по-технологично от тракащо TDI.
  • #35
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    С днешна дата, когато почти никой не кара кола на водород, В Германия има близо 100 станции за зареждане с водород. Във всяка западна държава има станции за водород.
  • #34
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Дано вземат купето и го направят на батерии, изглежда добре особенно за тойота.
  • #33
    7 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    В Норвегия водородът е по-скъп от дизела, ВЪПРЕКИ че 70% от цената на петролните горива са акцизи и данъци. Проектите на Тойота съществуват единствено заради мултимилионните грантове на Калифорния, Норвегия и други държави и ще загинат заедно с тях. Впрочем в Норвегия вече няма нито една отворена станция, след като една се взриви брутално.
  • #32
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Някой е платил на Тойота и БМВ да направят такива разработки в миналото и те са длъжни да ги покажат. Никоя от фирмите не вярва във водорода вече, така че това е мъртво роден модел.