IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Плюсове и минуси на двата основни типа трансмисии

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

В почти всички сегменти автомобилите, представени на европейския пазар, се предлагат както с механична скоростна кутия, така и с автомат. Напоследък дори разликата в цените между двата вида трансмисии намаля значително, така че всеки, който не желае три педала в автомобила, може да избере автоматик. Дори при модели от ниски класове.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

В случая целта е да съберем на едно място всички плюсове и минуси на механичните кутии и на автоматиците. Трябва да се уточни, че става дума предимно за най-масовите хидромеханични автомати, а не за роботизираните трансмисии и за вариаторите.

Механична скоростна кутия - минуси

Голям проблем за новаците зад волана, които не могат да използват съединителя и затова колата им често гасне. Много от „пресните” шофьори също така не знаят кога трябва да сменят предавката.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

При потегляне под наклон при много от шофьорите автомобилът тръгва назад, което може да доведе до инцидент.

Ръчните скорости не са удобни при движение в задръствания, тъй като постоянно се налага да се натиска съединителя и да се сменят предавките.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Механична скоростна кутия – плюсове

Доста по-опростена конструкция от автоматика. Съответно и ремонтът, ако такъв се наложи, е много по-евтин.

По-голям ресурс, по-ниска цена на автомобила и по-нисък разход на гориво.

По-голямо удоволствие от шофиране. При ръчните скорости усещането за владеене на автомомобила е значително по-осезаемо.

По-лесно маневриране при опит да се измъкне затънал автомобил, а също така и при движение по тежък терен. Ръчната скоростна кутия сменя по-бързо предавките, докато автоматикът може да прегрее.

Автоматична скоростна кутия – минуси

Автомобилът с такава трансмисия все още е по-скъп на пазара.

Разликата в сумата за ремонт на автоматика в сравнение с механичната скоростна кутия е сериозна. А и специалистите, които се оправят с автоматиците в масовите сервизи, са по-малко.

Разходът на гориво при автомата е по-висок, тъй като хидротрансформаторът изисква жертви.

Проблем при тегленето на друг автомобил на големи разстояния.
При незапален двигател не се движи турбината, предавща движението на колянов вал към скоростната кутия, и съответно не работи маслената помпа, вдигаща налягане на маслото на автоматика. Съответно няма смазване в кутията, а маслото си стои в картера на кутията. Получава се "глад" за масло, затова се препоръчва тегленето да е на малко разстояние и при ниска скорост.

Ресурсът на автоматика е по-малък от този на механичната скоростна кутия. Причината са по-големият брой компоненти при нея.

Автоматикът също се нуждае от подгряване, което отнема повече време от двигателя.

По-лоша динамика и по-голям разход на гориво (при автомобилите от по-нисък клас).


Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Автоматична скоростна кутия - плюсове

Рай за новаците – няма нужда от натискане на съединителя и не се налага постоянно сменяне на предавките. Няма опасност колата да изгасне.

При тръгване по наклон автомобилът не потегля назад, тъй като съответната блокировка е включена в конструкция на кутията.

Шофьорът има далеч по-малко шансове да нанесе сериозни повреди на автоматика със своите неумели действия.

Автоматикът избира оптималната предавка за придвижване, като грешката на шофьора е изключена.

Придвижването в задръствания е далеч по-приятно и удобно.


Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

След всичко изброено, човек трябва да направи своя избор. Последните изследвания показват, че независимо от по-високата си цена, в Европа автоматикът започва да печели битката с механичните скорости. За САЩ и Канада изобщо не става дума, там този вид скоростна кутия отдавна се е превърнал в основен избор на шофьорите.

Навлизането на автономните системи за придвижване също е свързано най-вече с този тип трансмисии, така че явно бъдещето е в тях. А както е тръгнало, скоро колите ще останат не само без педал за съединителя, но и без волан, което напълно ще обезмисли механичната скоростна кутия.

Снимки: Интернет

0 от 500
  • #49
    0 rate up comment 0 rate down comment
    G1 ( преди 1 месец )
    Ами новите хибридни автомобили или електричките - там просто няма опция за ръчки! Ръчките са отживелица, мисля че до 5 г. няма да се предлагат вече.
  • #48
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Ръчка само ръчка жалко че по мощните коли не са ръчна много жалко
  • #47
    11 rate up comment 16 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Просто е: - Механична за шофьори - Автоматична за *** в МПС Няма значение колко е модерен един автомат никога не може да ти донесе удоволствието нито чувството на контрол и ангажираността в шофирането, които механиката дават. Да удобно е... ама за още по-голямо удобство фанете автобуса там само зяпаш през джама!
  • #46
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Xxx ( преди 2 години )
    И аз съм за автоматиците, но от един до друг има голяма разлика Първия ми автомат беше в Тойота . Харчеше доста и риташе като магаре като превключва . После към 3 години карах пасат с DSG - блока за управление даде фира и се оказа че е масов проблем. От 2014 съм със Ситроен с Айсин 6 степени, превключва тихо и неусетно, с режим за спорт и сняг, по добра е от тази в Е-класата. Разхода е висок, но препоръчвам!
  • #45
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Спорът автомат или ръчка май съществува само в БГ... както и да е всеки е прав за себе си и трябва да уважаваш мнението на другия за да уважават твоето. Имам книжка от '96 и смених 7 коли с ръчки докато преди година-две реших да взема автоматик... Лично Аз не бих се върнал на ръчни повече. Знам че ми харчи повече,и че ремонта е скъп , но за мен това е най голямата екстра в колата. Особено за градско. понякога на дълъг път , особено при спускане и качване просто бутам лоста вляво и съм с ръчни
  • #44
    12 rate up comment 4 rate down comment
    fan. ( преди 2 години )
    Аутоkoмедия, да сте чували , че вече почти всяка кола с ръчна скростна кутия има асистент за потегляне под наклон???
  • #43
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Фермера ( преди 2 години )
    Прав е Трифорса.Новите кутии се водят със несменяемо масло.Аз лично на моето Инфинити го смених на 200к километра.Сменя се само пет литра от около 8лиъра.Смених и дефиренциалните масла и на Халдекса.Засега няма проблем и съм на 255к километра.За мен основния проблем е конденза през зимата.Ако колата не се кара тогава може и по-дълъг пробег.
  • #42
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Кой азвтоматик и на кой модел го дават с доживотна гаранция. Чакам трифорса да каже, че и той взе да ги приказва на килограм, както винаги. На тези, които не знаят НЯМА кола с вечна гаранция на трансмисията независимо автомат или ръчка. На всяка трансмисия СЕ СМЕНЯ МАСЛОТО, ако искате да е имате дълго време здрава. Дори и на ръчната. Някой, ако ви убеждава в обратното му кажете да си гледа работата! Маслото си променя качествата с времето и от температурите и натоварванията се окислява.
  • #41
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Triforce ( преди 2 години )
    До този с Аудито - новите автоматици ги дават с доживотна гаранция. Друг е въпроса, че живота на колата се води 300 000 км. Скоро сменихме на баща ми на БМВ-то маслото на автоматика, въпреки, че той беше против на около 150 000 км. и автоматика заработи много по-приятно! Затова - да не те боли главата - отиди си смени маслото, преди да си ударил 200 000 км. Сигурен съм, че няма да сбъркаш. Няма нищо вечно! А щом има и масло и температура, бъди сигурен, че винаги се сменя!
  • #40
    12 rate up comment 9 rate down comment
    Окончателно ( преди 2 години )
    При наличие на съвременни спортни автомати връщането към ръчка е все едно от автомобил към конска каруца!