IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Плюсове и минуси на двата основни типа трансмисии

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

В почти всички сегменти автомобилите, представени на европейския пазар, се предлагат както с механична скоростна кутия, така и с автомат. Напоследък дори разликата в цените между двата вида трансмисии намаля значително, така че всеки, който не желае три педала в автомобила, може да избере автоматик. Дори при модели от ниски класове.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

В случая целта е да съберем на едно място всички плюсове и минуси на механичните кутии и на автоматиците. Трябва да се уточни, че става дума предимно за най-масовите хидромеханични автомати, а не за роботизираните трансмисии и за вариаторите.

Механична скоростна кутия - минуси

Голям проблем за новаците зад волана, които не могат да използват съединителя и затова колата им често гасне. Много от „пресните” шофьори също така не знаят кога трябва да сменят предавката.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

При потегляне под наклон при много от шофьорите автомобилът тръгва назад, което може да доведе до инцидент.

Ръчните скорости не са удобни при движение в задръствания, тъй като постоянно се налага да се натиска съединителя и да се сменят предавките.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Механична скоростна кутия – плюсове

Доста по-опростена конструкция от автоматика. Съответно и ремонтът, ако такъв се наложи, е много по-евтин.

По-голям ресурс, по-ниска цена на автомобила и по-нисък разход на гориво.

По-голямо удоволствие от шофиране. При ръчните скорости усещането за владеене на автомомобила е значително по-осезаемо.

По-лесно маневриране при опит да се измъкне затънал автомобил, а също така и при движение по тежък терен. Ръчната скоростна кутия сменя по-бързо предавките, докато автоматикът може да прегрее.

Автоматична скоростна кутия – минуси

Автомобилът с такава трансмисия все още е по-скъп на пазара.

Разликата в сумата за ремонт на автоматика в сравнение с механичната скоростна кутия е сериозна. А и специалистите, които се оправят с автоматиците в масовите сервизи, са по-малко.

Разходът на гориво при автомата е по-висок, тъй като хидротрансформаторът изисква жертви.

Проблем при тегленето на друг автомобил на големи разстояния.
При незапален двигател не се движи турбината, предавща движението на колянов вал към скоростната кутия, и съответно не работи маслената помпа, вдигаща налягане на маслото на автоматика. Съответно няма смазване в кутията, а маслото си стои в картера на кутията. Получава се "глад" за масло, затова се препоръчва тегленето да е на малко разстояние и при ниска скорост.

Ресурсът на автоматика е по-малък от този на механичната скоростна кутия. Причината са по-големият брой компоненти при нея.

Автоматикът също се нуждае от подгряване, което отнема повече време от двигателя.

По-лоша динамика и по-голям разход на гориво (при автомобилите от по-нисък клас).


Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Автоматична скоростна кутия - плюсове

Рай за новаците – няма нужда от натискане на съединителя и не се налага постоянно сменяне на предавките. Няма опасност колата да изгасне.

При тръгване по наклон автомобилът не потегля назад, тъй като съответната блокировка е включена в конструкция на кутията.

Шофьорът има далеч по-малко шансове да нанесе сериозни повреди на автоматика със своите неумели действия.

Автоматикът избира оптималната предавка за придвижване, като грешката на шофьора е изключена.

Придвижването в задръствания е далеч по-приятно и удобно.


Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

След всичко изброено, човек трябва да направи своя избор. Последните изследвания показват, че независимо от по-високата си цена, в Европа автоматикът започва да печели битката с механичните скорости. За САЩ и Канада изобщо не става дума, там този вид скоростна кутия отдавна се е превърнал в основен избор на шофьорите.

Навлизането на автономните системи за придвижване също е свързано най-вече с този тип трансмисии, така че явно бъдещето е в тях. А както е тръгнало, скоро колите ще останат не само без педал за съединителя, но и без волан, което напълно ще обезмисли механичната скоростна кутия.

Снимки: Интернет

0 от 500
  • #26
    14 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    трифорс кое смяташ че не става ясно?и 5к да минавам на година винаги ще предпочета автоматика.автомата е една от най-важните за мен екстри.а ако живееш в голям град не е екстра а си е необходимост.а скъсаняците които немогат да си е позволят тази екстра по добре да не се обаждат че стават смешни.
  • #25
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Zzz ( преди 6 години )
    Ръчките вече са пълна отживелица!Porsche PDK - това истината! Най добрата скоростна кутия на пазара в момента. Единствения и недостатък е че автомобилите в които се поставя са напълно недостъпни за 99% от хората.А иначе най добре електромобил. Няма нужда от скоростни кутии. Максимален въртящ момент от нула оборота.
  • #24
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Triforce ( преди 6 години )
    Някой да вземе да сметне, че автмобил минаващ над 30 000 км. за 1 година излиза много по-евтино да е автоматик, отколкото ръчка.
  • #23
    21 rate up comment 12 rate down comment
    Сравнение ( преди 6 години )
    1. Предимствата на автоматика са:- много по-бързо (и правилно) превключване м/у скоростите;- съответно много по-добро ускорение и контрол над колата;- предимствата при задръствания са по дефолт и т.н.2. Съмнителното "предимство" на ръчните кутии май е само едно: разни пубери с поостарели задни бенвета да се правят на Фитипалди в почти редовният им път към канавката.
  • #22
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Всекиму според нуждите!В София вече не може спокойно да се кара с ръчка, автоматът стана необходимост.
  • #21
    19 rate up comment 10 rate down comment
    Да избираш ... ( преди 6 години )
    между ръчка и съвременен автоматик е все едно между конска каруца и нов автомобил!
  • #20
    27 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ръчни скорости през 2017 се слагат само в евтини баничарки и разни пластмасови Рена и Фордове, или пък в малки спортни коли, създадени изцяло за кеф от карането, а не заради бързината - Мазда MX-5, БМВ 2 серия, Toyota GT86. При голяма комфортна лимузина с голям двигател ръчната кутия просто е глупост.
  • #19
    22 rate up comment 9 rate down comment
    112 ( преди 6 години )
    Единствено кофти за ръчните е задръстването. Лично аз предпочитам ръчните скорости. По-голямо удоволствие ми доставя, особено по планинските пътища.
  • #18
    13 rate up comment 7 rate down comment
    ff ( преди 6 години )
    колегата долу е прав за DSGна всички Шкоди, ФВ, АлУдита и т.н.Много са ми интересно недоказаните във формула 1 писачи тук. Ами и суперспортните коли са с автоматици.....всички...ако имаш мерак, сменяй си с типтроника.
  • #17
    14 rate up comment 2 rate down comment
    питащ ( преди 6 години )
    тази статия от коя година е?някой май е отбил номера за брой думи тази седмица...много непрофесионално....