IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Плюсове и минуси на двата основни типа трансмисии

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

В почти всички сегменти автомобилите, представени на европейския пазар, се предлагат както с механична скоростна кутия, така и с автомат. Напоследък дори разликата в цените между двата вида трансмисии намаля значително, така че всеки, който не желае три педала в автомобила, може да избере автоматик. Дори при модели от ниски класове.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

В случая целта е да съберем на едно място всички плюсове и минуси на механичните кутии и на автоматиците. Трябва да се уточни, че става дума предимно за най-масовите хидромеханични автомати, а не за роботизираните трансмисии и за вариаторите.

Механична скоростна кутия - минуси

Голям проблем за новаците зад волана, които не могат да използват съединителя и затова колата им често гасне. Много от „пресните” шофьори също така не знаят кога трябва да сменят предавката.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

При потегляне под наклон при много от шофьорите автомобилът тръгва назад, което може да доведе до инцидент.

Ръчните скорости не са удобни при движение в задръствания, тъй като постоянно се налага да се натиска съединителя и да се сменят предавките.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Механична скоростна кутия – плюсове

Доста по-опростена конструкция от автоматика. Съответно и ремонтът, ако такъв се наложи, е много по-евтин.

По-голям ресурс, по-ниска цена на автомобила и по-нисък разход на гориво.

По-голямо удоволствие от шофиране. При ръчните скорости усещането за владеене на автомомобила е значително по-осезаемо.

По-лесно маневриране при опит да се измъкне затънал автомобил, а също така и при движение по тежък терен. Ръчната скоростна кутия сменя по-бързо предавките, докато автоматикът може да прегрее.

Автоматична скоростна кутия – минуси

Автомобилът с такава трансмисия все още е по-скъп на пазара.

Разликата в сумата за ремонт на автоматика в сравнение с механичната скоростна кутия е сериозна. А и специалистите, които се оправят с автоматиците в масовите сервизи, са по-малко.

Разходът на гориво при автомата е по-висок, тъй като хидротрансформаторът изисква жертви.

Проблем при тегленето на друг автомобил на големи разстояния.
При незапален двигател не се движи турбината, предавща движението на колянов вал към скоростната кутия, и съответно не работи маслената помпа, вдигаща налягане на маслото на автоматика. Съответно няма смазване в кутията, а маслото си стои в картера на кутията. Получава се "глад" за масло, затова се препоръчва тегленето да е на малко разстояние и при ниска скорост.

Ресурсът на автоматика е по-малък от този на механичната скоростна кутия. Причината са по-големият брой компоненти при нея.

Автоматикът също се нуждае от подгряване, което отнема повече време от двигателя.

По-лоша динамика и по-голям разход на гориво (при автомобилите от по-нисък клас).


Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Автоматична скоростна кутия - плюсове

Рай за новаците – няма нужда от натискане на съединителя и не се налага постоянно сменяне на предавките. Няма опасност колата да изгасне.

При тръгване по наклон автомобилът не потегля назад, тъй като съответната блокировка е включена в конструкция на кутията.

Шофьорът има далеч по-малко шансове да нанесе сериозни повреди на автоматика със своите неумели действия.

Автоматикът избира оптималната предавка за придвижване, като грешката на шофьора е изключена.

Придвижването в задръствания е далеч по-приятно и удобно.


Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

След всичко изброено, човек трябва да направи своя избор. Последните изследвания показват, че независимо от по-високата си цена, в Европа автоматикът започва да печели битката с механичните скорости. За САЩ и Канада изобщо не става дума, там този вид скоростна кутия отдавна се е превърнал в основен избор на шофьорите.

Навлизането на автономните системи за придвижване също е свързано най-вече с този тип трансмисии, така че явно бъдещето е в тях. А както е тръгнало, скоро колите ще останат не само без педал за съединителя, но и без волан, което напълно ще обезмисли механичната скоростна кутия.

Снимки: Интернет

0 от 500
  • #16
    13 rate up comment 36 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ръчката е за бедните, глупави и необразовани!Автоматика е за хората с възможности, интелигентни и с положение!
  • #15
    22 rate up comment 24 rate down comment
    Брандо ( преди 6 години )
    Автоматикът е правилният избор, НО в Бг има диви селски региони, където ръчката ще я търсят още дълго поради много причини
  • #14
    28 rate up comment 10 rate down comment
    Ауто билд за 2 лева ( преди 6 години )
    Джерами Кларксън казваше:"Да караш автоматик е като да караш с ботуши, пълни с попови лъжички".Всъщност това е като с пържола-печена или алангле, т.е. според вкуса.За дами, млади шофьори,пенсионери,меланхолици, за хора искащи да пристигнат от т.А до т. Б без много да се напрягат-определено автоматика.За другите-ръчна скоростна кутия.Апропо помислете за спирачното действие на двигателя...
  • #13
    6 rate up comment 11 rate down comment
    6 ( преди 6 години )
    какви механични...нмз с глупости
  • #12
    27 rate up comment 18 rate down comment
    ръчен аФтомат ( преди 6 години )
    За хора, които могат и искат да се наслаждават на шофирането е ръчката.За останалите - автомата. По-просто е, не се налага да мислиш (присъщо за много "возещи" се зад волана) и в задръстване е далеч по-добре.Всеки избира, но е вярно, че повечето предпочитат автомата щото не могат с ръчка :)
  • #11
    7 rate up comment 16 rate down comment
    Шеф ( преди 6 години )
    Изводите от практиката които за мен съм си извадил са:Голем атмосферен бензинов мотор задължително ръчка.Дизелов двигател задължително автоматик.Никога не съм притежавал нафтова кола или автомобил с по-малко от 136 к.с, за това малолитражките не ги броим. Та относно нафтата, като карам на приятели нафтовите им коли, то си не е работа с тия къси скорости. В града 2-3 пъти по често ръчкам оня лост, а извънградско при изпреварване или баир, минимум предавка или две надолу.
  • #10
    12 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Е Aisin са еталон, но и другите са ок. Автомата си е благинка :)
  • #9
    7 rate up comment 8 rate down comment
    до: Triforce ( преди 6 години )
    Да наистина са толкова добри, защото много от тях ползват АТ на Aisin.
  • #8
    23 rate up comment 8 rate down comment
    gs6 ( преди 6 години )
    Който може да си го позволи,взима нова кола от магазина с автомата и просто кара.Много ясно че е с повече предимства.
  • #7
    34 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Колегата, като спомена за новите автоматици с 2 съединителя да се бяга от DSG на VAG!Значи, ако говорим конкретно за него твърдо предпочитам да съм с ръчка. Това е едно от най-големите недоразумения правени някога.НИКОГА не си вземайте кола с DSG!!!Ако на мен не ми вярвайте влезте в някой немски или английски форум и прочетете за какво става на въпрос. Хората собственици на коли с тези трансмисии са пропищели.От ФВ знаят за проблема, но си траят, както винаги и цакат клиентите си с ремонти.