IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Плюсове и минуси на двата основни типа трансмисии

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

В почти всички сегменти автомобилите, представени на европейския пазар, се предлагат както с механична скоростна кутия, така и с автомат. Напоследък дори разликата в цените между двата вида трансмисии намаля значително, така че всеки, който не желае три педала в автомобила, може да избере автоматик. Дори при модели от ниски класове.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

В случая целта е да съберем на едно място всички плюсове и минуси на механичните кутии и на автоматиците. Трябва да се уточни, че става дума предимно за най-масовите хидромеханични автомати, а не за роботизираните трансмисии и за вариаторите.

Механична скоростна кутия - минуси

Голям проблем за новаците зад волана, които не могат да използват съединителя и затова колата им често гасне. Много от „пресните” шофьори също така не знаят кога трябва да сменят предавката.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

При потегляне под наклон при много от шофьорите автомобилът тръгва назад, което може да доведе до инцидент.

Ръчните скорости не са удобни при движение в задръствания, тъй като постоянно се налага да се натиска съединителя и да се сменят предавките.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Механична скоростна кутия – плюсове

Доста по-опростена конструкция от автоматика. Съответно и ремонтът, ако такъв се наложи, е много по-евтин.

По-голям ресурс, по-ниска цена на автомобила и по-нисък разход на гориво.

По-голямо удоволствие от шофиране. При ръчните скорости усещането за владеене на автомомобила е значително по-осезаемо.

По-лесно маневриране при опит да се измъкне затънал автомобил, а също така и при движение по тежък терен. Ръчната скоростна кутия сменя по-бързо предавките, докато автоматикът може да прегрее.

Автоматична скоростна кутия – минуси

Автомобилът с такава трансмисия все още е по-скъп на пазара.

Разликата в сумата за ремонт на автоматика в сравнение с механичната скоростна кутия е сериозна. А и специалистите, които се оправят с автоматиците в масовите сервизи, са по-малко.

Разходът на гориво при автомата е по-висок, тъй като хидротрансформаторът изисква жертви.

Проблем при тегленето на друг автомобил на големи разстояния.
При незапален двигател не се движи турбината, предавща движението на колянов вал към скоростната кутия, и съответно не работи маслената помпа, вдигаща налягане на маслото на автоматика. Съответно няма смазване в кутията, а маслото си стои в картера на кутията. Получава се "глад" за масло, затова се препоръчва тегленето да е на малко разстояние и при ниска скорост.

Ресурсът на автоматика е по-малък от този на механичната скоростна кутия. Причината са по-големият брой компоненти при нея.

Автоматикът също се нуждае от подгряване, което отнема повече време от двигателя.

По-лоша динамика и по-голям разход на гориво (при автомобилите от по-нисък клас).


Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Автоматична скоростна кутия - плюсове

Рай за новаците – няма нужда от натискане на съединителя и не се налага постоянно сменяне на предавките. Няма опасност колата да изгасне.

При тръгване по наклон автомобилът не потегля назад, тъй като съответната блокировка е включена в конструкция на кутията.

Шофьорът има далеч по-малко шансове да нанесе сериозни повреди на автоматика със своите неумели действия.

Автоматикът избира оптималната предавка за придвижване, като грешката на шофьора е изключена.

Придвижването в задръствания е далеч по-приятно и удобно.


Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

След всичко изброено, човек трябва да направи своя избор. Последните изследвания показват, че независимо от по-високата си цена, в Европа автоматикът започва да печели битката с механичните скорости. За САЩ и Канада изобщо не става дума, там този вид скоростна кутия отдавна се е превърнал в основен избор на шофьорите.

Навлизането на автономните системи за придвижване също е свързано най-вече с този тип трансмисии, така че явно бъдещето е в тях. А както е тръгнало, скоро колите ще останат не само без педал за съединителя, но и без волан, което напълно ще обезмисли механичната скоростна кутия.

Снимки: Интернет

0 от 500
  • #6
    34 rate up comment 10 rate down comment
    Triforce ( преди 6 години )
    Новите 8 и 9 скоростни кутии на немските автомобили са толкова добри, че не знам за какви ръчни можем да говорим! Плюс това вече няма автомобили висок клас с ръчна скоростна кутия. То и няма смисъл!
  • #5
    19 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    А пък при CVT даже няма какво да се сменя, защото имате безброй предавки и колата набира линейно, като тролей. Има и типтроници, които могат да ви симулират предавки. Също така при автоматика можеш да имаш няколко режима за смяна и да си избираш кой да ти е активен според настроението. Спортен, нормален, икономичен, градски, магистрала и т.н.Спорът автоматик срещу ръчка е все едно да се спори с ракета ли да се лети до Космоса или с каруца. Просто няма база за сравнение между двете.
  • #4
    31 rate up comment 8 rate down comment
    Алекс ( преди 6 години )
    С 35 години стаж съм и не знам колко милиона километри. Твърдо за автоматика.....за който може да си го позволи. Много безаварийни!
  • #3
    19 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Много неточности в статията писана за автоматиците от преди 15-20 г.В момента автоматиците сменят много по-бързо предавките отколкото при ръчката и разхода на гориво при много автоматици е по-нисък от разхода при същата кола и ръчка. Това с надеждността също не е баш така. Има здрави автоматици колкото ръчките и са с ресурс, колкото е ресурса на колата. Като оставим и останалите плюсове на АТ няма как да не споменем, че пази двигателя и го държи винаги в оптимални обороти.
  • #2
    17 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    тази статия е писана преди 20 години !!!с новите автомати с 2 съединителя и възможност за ръчно превключване и идентичен разход на горивоавтоматът е за предпочитане !разбира се тук се изключват тези тип CVT и тям подобни ....
  • #1
    29 rate up comment 15 rate down comment
    ко ( преди 6 години )
    автомат според мен.вече няма да карам ръчка.отживелица и неудобство.