IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Плюсове и минуси на двата основни типа трансмисии

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

В почти всички сегменти автомобилите, представени на европейския пазар, се предлагат както с механична скоростна кутия, така и с автомат. Напоследък дори разликата в цените между двата вида трансмисии намаля значително, така че всеки, който не желае три педала в автомобила, може да избере автоматик. Дори при модели от ниски класове.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

В случая целта е да съберем на едно място всички плюсове и минуси на механичните кутии и на автоматиците. Трябва да се уточни, че става дума предимно за най-масовите хидромеханични автомати, а не за роботизираните трансмисии и за вариаторите.

Механична скоростна кутия - минуси

Голям проблем за новаците зад волана, които не могат да използват съединителя и затова колата им често гасне. Много от „пресните” шофьори също така не знаят кога трябва да сменят предавката.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

При потегляне под наклон при много от шофьорите автомобилът тръгва назад, което може да доведе до инцидент.

Ръчните скорости не са удобни при движение в задръствания, тъй като постоянно се налага да се натиска съединителя и да се сменят предавките.

Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Механична скоростна кутия – плюсове

Доста по-опростена конструкция от автоматика. Съответно и ремонтът, ако такъв се наложи, е много по-евтин.

По-голям ресурс, по-ниска цена на автомобила и по-нисък разход на гориво.

По-голямо удоволствие от шофиране. При ръчните скорости усещането за владеене на автомомобила е значително по-осезаемо.

По-лесно маневриране при опит да се измъкне затънал автомобил, а също така и при движение по тежък терен. Ръчната скоростна кутия сменя по-бързо предавките, докато автоматикът може да прегрее.

Автоматична скоростна кутия – минуси

Автомобилът с такава трансмисия все още е по-скъп на пазара.

Разликата в сумата за ремонт на автоматика в сравнение с механичната скоростна кутия е сериозна. А и специалистите, които се оправят с автоматиците в масовите сервизи, са по-малко.

Разходът на гориво при автомата е по-висок, тъй като хидротрансформаторът изисква жертви.

Проблем при тегленето на друг автомобил на големи разстояния.
При незапален двигател не се движи турбината, предавща движението на колянов вал към скоростната кутия, и съответно не работи маслената помпа, вдигаща налягане на маслото на автоматика. Съответно няма смазване в кутията, а маслото си стои в картера на кутията. Получава се "глад" за масло, затова се препоръчва тегленето да е на малко разстояние и при ниска скорост.

Ресурсът на автоматика е по-малък от този на механичната скоростна кутия. Причината са по-големият брой компоненти при нея.

Автоматикът също се нуждае от подгряване, което отнема повече време от двигателя.

По-лоша динамика и по-голям разход на гориво (при автомобилите от по-нисък клас).


Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

Автоматична скоростна кутия - плюсове

Рай за новаците – няма нужда от натискане на съединителя и не се налага постоянно сменяне на предавките. Няма опасност колата да изгасне.

При тръгване по наклон автомобилът не потегля назад, тъй като съответната блокировка е включена в конструкция на кутията.

Шофьорът има далеч по-малко шансове да нанесе сериозни повреди на автоматика със своите неумели действия.

Автоматикът избира оптималната предавка за придвижване, като грешката на шофьора е изключена.

Придвижването в задръствания е далеч по-приятно и удобно.


Автоматик или механична кутия – какво да изберем?

След всичко изброено, човек трябва да направи своя избор. Последните изследвания показват, че независимо от по-високата си цена, в Европа автоматикът започва да печели битката с механичните скорости. За САЩ и Канада изобщо не става дума, там този вид скоростна кутия отдавна се е превърнал в основен избор на шофьорите.

Навлизането на автономните системи за придвижване също е свързано най-вече с този тип трансмисии, така че явно бъдещето е в тях. А както е тръгнало, скоро колите ще останат не само без педал за съединителя, но и без волан, което напълно ще обезмисли механичната скоростна кутия.

Снимки: Интернет

0 от 500
  • #36
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    оня с алудито дето минал 190к и нищо не е правил на автомата да се застреля.ако имаше такава кола щеше да знае че тя се обслужва и се сменя маслото. при различнити автомати е различно. обикновено между 50 и 100к се смена масло задължително. не се долива а сменя. на моята например и дават на всеки 90к да се сменя.
  • #35
    9 rate up comment 4 rate down comment
    аз ( преди 6 години )
    не е за мен ръчката вече.научих се на ръчка и първата ми кола беше такава,но сега двете са ми автоматици и никога повече няма да сменям това удобство.
  • #34
    8 rate up comment 1 rate down comment
    V8 ( преди 6 години )
    Предпочитам ръчка, но и двете ми коли са автомат :) V8 с ръчни скорости можеш да намериш само от американски производител и няколко модификации на Ауди А6 и БМВ 5. Осем цилиндров мерцедес няма с ръчни скорости, както и SUV с осем цилиндъра и ръчни скорости. През 90те години беше обратното, Европейците произвеждаха почти всичко с ръчка, а американците почти всичко с автомат. Сега ако искаш кола за удоволствие с V8 и ръчка имаш избор само м/у Корвет, Камаро, Мустанг, Вайпър (v10) и Додж. :(
  • #33
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Глупости, смяна на хидравличен съединител с демпферен маховик при по-новите дизели излиза 2 бона с труда. Предпочитам 3-4 смени на масло пред горния ремонт.
  • #32
    15 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Карам автоматик, но ръчката няма равна.Автоматика е по-добре в градско, но дотам!Във всичко останало ръчката го смазва!!!А кое е най-добре от всички - електрически автомобил!Нямаш скоростна кутия, съответно имаш само предимства!!!!!
  • #31
    9 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Автомата е по-скъп от ръчката.Има задължително обслужване на всеки 50-60000 км.А то излиза повече отколкото да обслужиш двигателя.Ако не го обслужиш навреме едно,че спира да върви нормално,почват едни сецания,блъскания и т.н. ми ти пада и гаранцията.То затова 90% от колите с автоматици-нов внос в България ритат като магарета и все са в сервизите.Щото му изтекла гаранцията и талянеца не *** да сменя масло,само кара и така 300000 км.После нашия тарикат реве и дава 2-3000 за ремонт.
  • #30
    2 rate up comment 7 rate down comment
    до автоматичния ( преди 6 години )
    А ти толкова ли не можеш да караш магарешка каручка с камшично запалване и ръчно отцепване/зацепване?Ех това магаре бее! Големи проблеми създавало... Аз па искам да се спускам по нанадолнището ей така: тагадък-тагадък и ни волан, ни ръчки да ме интересуват!
  • #29
    3 rate up comment 8 rate down comment
    аз ( преди 6 години )
    kiseleee grozdeto sa wsi4ki s ru4ki mai
  • #28
    25 rate up comment 7 rate down comment
    D[VOID] ( преди 6 години )
    Статията е с инфо отпреди 30 години. Новите автоматици превключват по прецизно от всяка ръчна ск. кутия. При два еднакви автомобила с еднакви двигатели и карани от един и същи шофьор няма ръчка, която да бъде по бърза и вече по икономична от съвременен автомат. При положение, че 90% от шофирането ни е в град или на магистрала и 90% от това шофиране е в трафик, ръчката вече става екзотика. Става само за коли, както колега по долу спомена М2, МХ5, GT86 и т.н. Няма да намерите кеф във Корса с ръчка
  • #27
    20 rate up comment 18 rate down comment
    автоматичен пътник ( преди 6 години )
    Толкова ли не можете да карате, че искате само автоматици?Ех, тоя лост бее. Големи проблеми създавал.Аз пък искам да тръгна по надолнището, да си върна трета и да си блея насам-натам. Без да ми пушат спирачките.Съветвам ви да зарежете и досадния волан. Само трябва да го въртите...