IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Войната срещу автомобила: 20 непознати факта

Защо ЕС нанася такива вреди на най-могъщата си промишленост, къде стои България в големия спор и каква е ролята на Арнолд Шварценегер?

"Колите са върховният символ на свобода, независимост и индивидуализъм", пише философът Сара Редшоу в книгата си "In the Company of Cars: Driving as a Social and Cultural Practice". Още от първите си години на масово производство след Първата световна война, автомобилите промениха икономиката, обществата ни и самия ни начин на мислене, и наистина ни направиха значително по-независими. Има само един малък проблем: както е тръгнало, Европа скоро ще трябва да внася своята "свобода и независимост"... от Китай. 
  
    
Урсула фон дер Лайен, Audi, лимузина, ЕС
В характерен стил Еврокомисията обяви, че ще оповести ключови промени в регламентите за автомобилите на 10 декември и после... го отложи за непоределена дата. Самото отлагане намеква, че чиновниците в Брюксел са смятали да упорстват със забраната на ДВГ, и са отстъпили в последния момент заради силния натиск от индустрията и от отделни правителства
    
    
Едно решително... отлагане

10 декември тази година трябваше да бъде повратната точка в автомобилната политика на Европейския съюз: на тази дата се очакваше Еврокомисията да обяви известни отстъпки от заложените цели за понижаване на емисиите в транспорта, които на практика обричаха двигателя с вътрешно горене на забрана от 2035 година нататък. В последните години и финансовите пазари, и науката, и самите потребители ясно доказаха, че в досегашната си форма тази политика е продукт на несвързано с реалността фантазиране. Колкото повече наближаваше 10 декември обаче, толкова повече от кулоарите в Брюксел и Страсбург се усещаха сигнали, че ще последва "още от същото". Автомобилните компании, които досега се задоволяваха да коментират европейските регулации с любезното "според нас не сте прави", този път се разтревожиха не на шега, и изостриха тона. 
  
      
тестове за емисии, ЕС, парникови емисии, WLTP
Докато уж обмислят как да облекчат положението на европейската индустрия, чиновниците в Брюксел въведоха нов тест за вредни емисии, който ще облагодетелства най-вече китайските "суперхибриди"
 
    
Рядка гледка: България зае твърда позиция

Германският канцлер Фридрих Мерц обяви, че страната му е против забраната на двигателя с вътрешно горене. Неочаквано активна роля изигра и България, която заедно с Италия, Полша, Чехия, Словакия и Унгария подписа официално писмо до ЕК, призозаващо за отстъпки. Резултатът от този отпор е, че Европейската комисия... отложи обявяването на промените за неопределена дата през 2026. Самото отлагане потвърждава предположенията, че чиновниците в Брюксел вероятно са смятали да карат, както си знаят, преди да усетят силния отпор през октомври и ноември. В момента те правят преоценка на Зелената сделка, обясни Константин М. Гал от EY пред Reuters след поредица срещи в Брюксел. "Сега вече гледат повече научните факти, по-малко убежденията си". 

Естествено, нито една област от съвременния живот не е толкова просто устроена, че да е само черно-бяла. А въпросът за бъдещето на транспорта е от най-сложните. Ще се опитаме да обобщим какво е заложено на карта, кой и защо настоява толкова Европа да заложи само на електричеството, как се стигна до водещата роля на Китай в този сегмент и какво е общото между Еманюел Макрон и Арнолд Шварценегер. 
   
    
Войната срещу автомобила в 20 факта (ГАЛЕРИЯ):


  
  
Оригиналът на статията е отпечатан в списание Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 11 / 2025
     

0 от 500
  • #38
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Понякога чак се чудя колко трябва да ви плащат, за да се излагате толкова!
  • #37
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Ама разбира се че според психотроловете, най-евтиния начин за зареждане на електромобили е с дизелов генератор и всеки собственик на електромобил крие поне два такива дизелови генератора - един в багажника и един в гаража. ТАКА СЕ ГОВОРИ В ТРОЛФЕРМИТЕ - СЕКТАТА НА АНТИЕЛЕКТРИЦИТЕ
  • #36
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Нали тези точно ги бяха изхващали как уж за пред хората електрички но ги заредаха с някакви дизелови генератори.
  • #35
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 ден )
    Антитрол: Абе стига с тия китайци бе! В Китай "бума" идва от регистрация на електрички дето трудно може да ги квалифицираш и като К-кар направо са си рикши! Ако за всеки "пробив" на тия електрощуротии ми давахте само по 1 левче да съм милионер вече! Разберете нито има технологията нито пък настройката за масова електрификация - да не говорим пък за пари за ппреминаваме към нулеви емисии, което е цяла система... АМАН ОТ ПОЛИТИЧЕСКИ УТОПИИ!
  • #34
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 ден )
    Няма да спра да ви повтарям Брюксел е извор на брутално политическо скодоумие и откровен фашизъм! Трябва да си върнем държавите обратно!!!
  • #33
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Неолибералната мафия в ЕС се назначава от същата в САЩ. Целта е да ядеме опинци, но иначе всичко е наред.
  • #32
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Сега оставя въпроса Колко време ще отнеме на Китай, да НАПРАВИ ТЕЗИ ТЕХНОЛОГИИ МАСОВИ? Ще успее ли до 2030? Ами ако успее, забраната за ДВГ Ще има ли някакво значение през 2035 или ще се изпълни прогнозата ми, че ще бъде отменена и само богатите ще карат автомобили с ДВГ, защото могат да си го позволят. А при положение че богатите пишат законите, ще си ги напишат в своя полза.
  • #31
    1 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Китайците вече са готови с ТЕХНОЛОГИИ за 5 минути зареждане. ВЕЧЕ ИЗГРАЖДАТ мегаватови зарядни станции на които да зареждат тези автомобили. ВЕЧЕ себестойността на производство на електромобил е равна или по-ниска на автомобил с ДВГ, дори и след спирането на субсидиите, КОИТО ВЕЧЕ СИ СВЪРШИХА РАБОТАТА В КИТАЙ.
  • #30
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Но не се притеснявай, същото ще стане и през 2035 за което китайците се подготвят от 2015, а европейските производители още спят и ще започнат да мрънкат през 2034, че няма как да стане
  • #29
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Точно затова не можете да разберете проблемите на европейската автомобилна промишленост. Решенията какво да се произвежда през 2025 година, СЕ ПРАВЯТ НАЙ-КЪСНО ПРЕЗ 2015. Не можеш да се сетиш в края на 2024, че през 2025 ще произвеждаш 30% електромобили и да ЗАПОЧНЕШ ПОДГОТОВКА.