Най-голямото и най-влиятелното автомобилно изложение в света: в миналото сме казвали тези думи най-често за Женева, понякога за Франкфурт или Париж. Но в новата реалност на 2025 година най-важното автомобилно изложение - с огромен аванс - е това в Шанхай.
ВИДЕОРЕПОРТАЖА на "КОЛЕЛА" от автосалона в Шанхай вижте тук:
Шанхайският автосалон се редува с този в Пекин. Столицата отдавна иска да прекрати това и да овладее изцяло китайските изложения, но се сблъсква с непоклатимите аргументи на шанхайците.
Техният град е най-важният търговски център в Азия, с най-голямото контейнерно пристанище в света, с 25 милиона жители само в основната градска зона, и с брутен продукт от 1.9 трилиона долара, горе-долу колкото шестнайсет Българии. А освен това е и най-големият автомобилен пазар в цял Китай.
Това е град, в който свръхмодерното живее в съседство със старинното. В който близо половината автомобили по улиците вече са електрически. И в който парите в брой и кредитните карти са вече почти на изчезване, изместени от мобилните плащания като WeChat Pay. Но ние не сме тук заради ефектната речна променада, наречена Бунд, нито заради зашеметяващите кули на финансовия район. Тук сме заради автомобилното изложение, което задава тенденциите в този сектор за обозримото бъдеще.
Не само европейците отчаяно искат да запазят присъствието си на най-големия пазар в света. Марки като Cadillac бяха инвестирали в огромни щандове в Шанхай - без обаче да предизвикват кой знае какъв интерес
За нас в Automedia.bg това не е първото китайско изложение, което посещаваме. Но контрастът с предишното е смайващ. На първия китайски автосалон, на който присъствахме - в Пекин преди вече 11 години - цялото внимание беше фокусирано върху компании като Nissan, Toyota или Volkswagen. Сега Nissan е нещо като бедния роднина: сврян в един отдалечен, малък ъгъл.
Отношението на европейските компании също рязко се е променило. В миналото те пращаха тук местните си представители. Сега BMW например е командировала в Шанхай цялото си ръководство, начело с главния изпълнителен директор Оливер Ципсе. Китай направи европейските компании богати от 2010 година насам, но в последните две-три години тенденциите тук се променят.
С ID.Evo Volkswagen се опитва да угоди на променилите се напоследък китайски вкусове
Несъмнено най-отчаяната марка от тази промяна е Volkswagen. Германският гигант доминираше на китайския пазар преди десетилетие, но сега изостава значително от лидерите, непрекъснато отчита спадове, и на всяка цена иска да се завърне.
В резултат на което VW и Audi имат двата най-големи щанда на изложението. И понеже това не им е стигнало, имат и още два - по чифт за всеки от двата си големи китайски партньори. Отделно от това двата щанда на Audi са всъщност двойни: по един за класическото Audi, каквото го познаваме, и по един за новата китайска дъщерна марка AUDI, лансирана да спечели отново китайските купувачи. Тук ги наричат съответно "Audi с пръстените" и "Audi с буквите".
"Audi с буквите" - новата дъщерна марка на германците с фокус изцяло върху китайския пазар
Но въпреки огромните усилия на "вносните" марки, интересът на посетителите в Шанхай е фокусиран основно върху местните производители. Които са извървели огромен път в последните години.
Добър пример е компанията Chery, която в началото на този век произвеждаше едно нелегално копие на Seat Toledo: колата, и до ден-днешен изкарала най-лошия резултат в тестове за безопасност. Днес, естествено, Chery няма нищо общо с това. Само пребройте колко инфлуенсъри отразяват едновременно премиерата на Chery. Още една голяма промяна в Китай: традиционните медии са на заден план. Напред са Тик-Ток експертите.
Стигаме и до марката, която расте с най-големи темпове в света в последните години: BYD. Някогашната налудничава инвестиция на Уорън Бъфет, която е на път да се превърне в един от най-големите играчи в най-доходния сектор на световната икономика.
Покрай останалите новости, на щанда й можете да видите и два специални тунинг модела с мотиви от китайските традиционни изкуства - още едно доказателство за нарасналото самочувствие на китайските производители. Те вече не се чувстват длъжни само да копират европейците и японците. За нас обаче, по обясними причини, най-интересните щандове в Шанхай не са тези на BYD.
Xiaolong Max - нов хибриден семеен кросоувър на GWM, който почти сигурно ще стигне и до Европа, макар и под друго име
Great Wall е специална марка за България: единствената, която има съществуващ завод за производство на автомобили у нас, макар и не активен в момента (което може скоро да се промени). Но и България е специален пазар за Great Wall: не само първия за марката в Европа, но и все още най-големият от гледна точка на предлагана гама.
Компанията от Баодин, която се ребрандира като GWM, показа доста новости в Шанхай. Някои от тях са екзотични погледи в бъдещето, като тази визия на Wey, или пък корави офроудъри и пикапи, твърде мъжествени за европейския пазар.
Haval H9 - класически всъдеход на рама, който очакваме съвсем скоро и в България
Доста от автомобилите, които видяхме в Шанхай, никога няма да дойдат в България. Има обаче и изключения. Новият Haval H9 е истински офроудър на рама от старата школа, който ще се появи на българския пазар съвсем скоро. Ще ви го представим в повече детайли в следващото издание на "КОЛЕЛА". Твърде възможно е да видим в Европа и новия семеен хибрид на GWM, който се нарича тук Xiaolong Max и все още няма експортно име. Има дори вероятност да дочакаме коравия всъдеход Тank 300. А за обновената електрическа Ora 07 има съвсем реална възможност скоро да се сглобява в България за целия европейски пазар.
SOUO S2000
Има и интересни премиери на две колела. Като SOUO S2000. Souo на китайски означава нещо като заспалият лъв. Зад необичайното име се крие единственият в света мотоциклет с двулитров 8-цилиндров мотор. В Шанхай видяхме и негова лимитирана версия, декорирана със седеф и злато, чиято цена е около 125,000 български лева.
Колкото до глобалния лидер Toyota, той показва тук най-вече модели, които никога няма да видим в Европа. И които, между нас казано, не са и точно на Toyota. По-голямата част от електрическата продукция на японците за китайския пазар идва от техния стратегически партньор - GAC.
Колата на императора: Toyota Century...
Изключението е на отделен щанд: не просто автентична Toyota, а най-рядката. Това е автомобилът, който компанията създава за своя най-специален клиент: японския император. Toyota Century. До нея е и нейната нова SUV версия, която има амбициите да се бори с Rolls-Royce Cullinan. Но идва с мултимедийната система от RAV4.
... и колата на генералния секретар: Hongqi Guoli
Ето и една кола, която вози още по-отговорен другар от японския император. Колата, която ползва генералният секретар на китайската комунистическа партия. Марката е Hongqi - "червено знаме". Но за достъп до нея се изискваше да сканират всичките ни документи през WeChat и после да получим потвърждение по телефона. Преценихме, че не си струва.
В Шанхай има и доста марки, които са хем вносни, хем местни - като Volvo например, собственост на гиганта Geely. Или Smart, джойнт венчър на Geely с Mercedes.
EM90 - огромен електрически миниван на Volvo, предназначен за китайския пазар
Обикаляйки из този салон, осъзнахме, че проблемът на европейските компании в Китай не е само в държавната подкрепа за китайските им конкуренти, и не е само в предполагаемото технологично изоставане в областта на електромобилите. Проблемът на европейците е, че междувременно Китай е развил свой собствен естестически вкус, на който нашите коли вече не отговарят. Дизайн като този на Mercedes GLB вече не е модерен в Китай.
Eсенцията на новия китайски вкус към автомобилите. Това е IM L6, продукт на новия джойнт-венчър между SAIC и Alibaba. Но на практика всеки китайски производител има такъв модел
Ето ви го този нов естетически вкус на китайците. Абсолютно всяка марка в тези зали - не само китайска, но и някои вносни, като Buick например, има по един такъв модел. Нисък седан с подобни очертания, със сходна форма на светлините, с почти идентичен дизайн. В много случаи дори абсолютно идентичен. Сякаш един общ план е бил одобрен от партията и спуснат на всички за изпълнение. Или може би просто това искат купувачите в Китай. Такива модели европейските производители до момента нямат.
Още нещо, което не разбираме съвсем за Китай, е, че тукашните компании в голямата си част не са точно конкуренти. Убеждаваме се на щанда на Avatr - най-новия и най-интригуващ премиум бранд в Китай. Той е дело на обединение между Changan и още три производителя, на теория конкуренти помежду си. Все едно BMW, Mercedes и Audi да направят обща марка.
Последната тенденция, която трябва да отбележим, са опитите на китайските компании да се откъснат от земята - в буквалния смисъл. В залите на Шанхайското изложение изброихме точно 12 различни модела на летящи автомобили. Близо половината от тях дори не са прототипи, а вече са серийни модели и могат да се поръчат. Китай съвсем скоро ще лети над улиците.