IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Войната срещу автомобила: 20 непознати факта

Защо ЕС нанася такива вреди на най-могъщата си промишленост, къде стои България в големия спор и каква е ролята на Арнолд Шварценегер?

"Колите са върховният символ на свобода, независимост и индивидуализъм", пише философът Сара Редшоу в книгата си "In the Company of Cars: Driving as a Social and Cultural Practice". Още от първите си години на масово производство след Първата световна война, автомобилите промениха икономиката, обществата ни и самия ни начин на мислене, и наистина ни направиха значително по-независими. Има само един малък проблем: както е тръгнало, Европа скоро ще трябва да внася своята "свобода и независимост"... от Китай. 
  
    
Урсула фон дер Лайен, Audi, лимузина, ЕС
В характерен стил Еврокомисията обяви, че ще оповести ключови промени в регламентите за автомобилите на 10 декември и после... го отложи за непоределена дата. Самото отлагане намеква, че чиновниците в Брюксел са смятали да упорстват със забраната на ДВГ, и са отстъпили в последния момент заради силния натиск от индустрията и от отделни правителства
    
    
Едно решително... отлагане

10 декември тази година трябваше да бъде повратната точка в автомобилната политика на Европейския съюз: на тази дата се очакваше Еврокомисията да обяви известни отстъпки от заложените цели за понижаване на емисиите в транспорта, които на практика обричаха двигателя с вътрешно горене на забрана от 2035 година нататък. В последните години и финансовите пазари, и науката, и самите потребители ясно доказаха, че в досегашната си форма тази политика е продукт на несвързано с реалността фантазиране. Колкото повече наближаваше 10 декември обаче, толкова повече от кулоарите в Брюксел и Страсбург се усещаха сигнали, че ще последва "още от същото". Автомобилните компании, които досега се задоволяваха да коментират европейските регулации с любезното "според нас не сте прави", този път се разтревожиха не на шега, и изостриха тона. 
  
      
тестове за емисии, ЕС, парникови емисии, WLTP
Докато уж обмислят как да облекчат положението на европейската индустрия, чиновниците в Брюксел въведоха нов тест за вредни емисии, който ще облагодетелства най-вече китайските "суперхибриди"
 
    
Рядка гледка: България зае твърда позиция

Германският канцлер Фридрих Мерц обяви, че страната му е против забраната на двигателя с вътрешно горене. Неочаквано активна роля изигра и България, която заедно с Италия, Полша, Чехия, Словакия и Унгария подписа официално писмо до ЕК, призозаващо за отстъпки. Резултатът от този отпор е, че Европейската комисия... отложи обявяването на промените за неопределена дата през 2026. Самото отлагане потвърждава предположенията, че чиновниците в Брюксел вероятно са смятали да карат, както си знаят, преди да усетят силния отпор през октомври и ноември. В момента те правят преоценка на Зелената сделка, обясни Константин М. Гал от EY пред Reuters след поредица срещи в Брюксел. "Сега вече гледат повече научните факти, по-малко убежденията си". 

Естествено, нито една област от съвременния живот не е толкова просто устроена, че да е само черно-бяла. А въпросът за бъдещето на транспорта е от най-сложните. Ще се опитаме да обобщим какво е заложено на карта, кой и защо настоява толкова Европа да заложи само на електричеството, как се стигна до водещата роля на Китай в този сегмент и какво е общото между Еманюел Макрон и Арнолд Шварценегер. 
   
    
Войната срещу автомобила в 20 факта (ГАЛЕРИЯ):


  
  
Оригиналът на статията е отпечатан в списание Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 11 / 2025
     

0 от 500
  • #28
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Аз прочетох, а Ти прочете ли това поредно доказателство за онова за което ти говоря от толкова време - само антиматематик антиелектрик може да повярва че електрификацията може да трае по-малко от две десетилетия, ДОРИ БУКВАЛНО ОТ ДНЕС ДА НЕ БЪДЕ ПРОДАДЕН НИТО ЕДИН АВТОМОБИЛ С ДВГ. Анти електриците имате НЕРЕАЛИСТИЧНИ ОЧАКВАНИЯ, защото сте скарани както с математиката така и с реалността. Вярвате само на ЗАХАРОСАНИ КРАСИВИ ЛЪЖИ.
  • #27
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Хаха ( преди 1 ден )
    Прочете ли за 27% електрички в Норвегия от общия дял автомобили.Останалите 73% са петролни психотроле.
  • #26
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Хаха ( преди 1 ден )
    Каза психотроле,каза! Да очакваме 20 милиона Тесла през 2028 година, което за сега не се сбъдва.
  • #25
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Хаха ( преди 1 ден )
    На снимката Урсула слиза от автомобил,не от електричка.Психотрола тълкува статията, както дявола тълкува евангелието.
  • #24
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Сега разбирате ли защо от 10 год. ви питам какво ще се случи след 10 г. според вас? Защото подготовката и пътуването отнемат 10 г. Ако състезанието е от Пловдив до Бургас а китайците са тръгнали с 50 км/ в правилната посока, европейците и с 200 км в час да се движат към София няма да ги настигнат. А китайците както казва РУК не зачитат правилата и се движат с 200 към Бургас, като вече са стигнали Нова Загора, а европейците се успаха и току-що тръгват, но се оплакват, че било нечестно
  • #23
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Прочети първия коментар В статията. Въпреки че редовно ми е опонент и редовно ме псува и обижда, за разлика от него аз няма да го напсувам само защото съм му видял Ника, а ще го поздравя, защото подкрепя моята гледна точка - китайците играят шах и мислят няколко хода напред пред европейските автомобилни производители и не само. Те знаят, че технологии и вериги за доставки отнемат 10 години Труд и инвестиции и ДНЕС инвестират в това което ще се търси в Европа през 2035.
  • #22
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Ти как тълкуваш увеличени продажби на нови автомобили в Европа с твърдението че се наблюдава Хавана ефект? Увеличените продажби и търсене лош знак ли са за автомобилната промишленост? Трябва ли да се борят с този проблем? Не е ли чиста манипулация да говориш за Хавана ефект сякаш липсват продажби на нови автомобили? А спада на търсенето на електромобили Как се свързва с растящите продажби на електромобили? Единствената логично обяснение ОБИЧАШ КРАСИВИТЕ ЛЪЖИ защото мразиш ГРОЗНАТА ИСТИНА
  • #21
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Освен това китайците били най-големия враг на Европа, защото произвежда ли това което иска Европа. Ами ако европейците си го бяха произвели сами, вместо да обясняват ЧЕ Е ФИЗИЧЕСКИ НЕВЪЗМОЖНО, китайците нямаше да има какво да произвеждат. Тоест китайците ли са виновни, че европейците са некадърни да си произведат ПЛАНИРАНОТО от самите тях в СРОКОВЕТЕ КОИТО СА ПЛАНИРАЛИ? Европа Не можа ли да си позволи 57 милиарда за 7 години за субсидира НАРАВНО с Китай производителите си, ЗА ДА НЕ ИЗОСТАНАТ
  • #20
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Ти си знаеш как да тълкуваш написаното. За мен е вярно до голяма степен. Единственото, с което не съм съгласен е твърдението, че никой не е питал европейските производители. Моето мнение е, че са били сигурни, че ще ги субсидират яко, че разходите за производство ще са по-ниски и респективно печалбите по-големи. Което и е така, само дето решиха съвсем да стрижат, без да отчетат факта, че колкото и да са промити мозъците на клиентите им, трудно може да им се вземат пари, които нямат.
  • #19
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    Освен това, ти казват че са очаквали цените на електромобилите да се изравнят през 2025 и да имат 30% пазарен дял, но това не станало защото хората не ги искали, но пък забравят да ти кажат че са направили тази прогноза, когато все още плановете включваха влизането на евро 7 през 2025. Лъжат те, че производителите ИСКАЛИ просто намаляване на ЕМИСИИТЕ, а в същото време същите тези производители ИСКАТ ОТЛАГАНЕ НА ЕВРО 7, което се отнася единствено и само за ЕМИСИИ , а не за ДВГ ИЛИ ТОК