IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Войната срещу автомобила: 20 непознати факта

Защо ЕС нанася такива вреди на най-могъщата си промишленост, къде стои България в големия спор и каква е ролята на Арнолд Шварценегер?

"Колите са върховният символ на свобода, независимост и индивидуализъм", пише философът Сара Редшоу в книгата си "In the Company of Cars: Driving as a Social and Cultural Practice". Още от първите си години на масово производство след Първата световна война, автомобилите промениха икономиката, обществата ни и самия ни начин на мислене, и наистина ни направиха значително по-независими. Има само един малък проблем: както е тръгнало, Европа скоро ще трябва да внася своята "свобода и независимост"... от Китай. 
  
    
Урсула фон дер Лайен, Audi, лимузина, ЕС
В характерен стил Еврокомисията обяви, че ще оповести ключови промени в регламентите за автомобилите на 10 декември и после... го отложи за непоределена дата. Самото отлагане намеква, че чиновниците в Брюксел са смятали да упорстват със забраната на ДВГ, и са отстъпили в последния момент заради силния натиск от индустрията и от отделни правителства
    
    
Едно решително... отлагане

10 декември тази година трябваше да бъде повратната точка в автомобилната политика на Европейския съюз: на тази дата се очакваше Еврокомисията да обяви известни отстъпки от заложените цели за понижаване на емисиите в транспорта, които на практика обричаха двигателя с вътрешно горене на забрана от 2035 година нататък. В последните години и финансовите пазари, и науката, и самите потребители ясно доказаха, че в досегашната си форма тази политика е продукт на несвързано с реалността фантазиране. Колкото повече наближаваше 10 декември обаче, толкова повече от кулоарите в Брюксел и Страсбург се усещаха сигнали, че ще последва "още от същото". Автомобилните компании, които досега се задоволяваха да коментират европейските регулации с любезното "според нас не сте прави", този път се разтревожиха не на шега, и изостриха тона. 
  
      
тестове за емисии, ЕС, парникови емисии, WLTP
Докато уж обмислят как да облекчат положението на европейската индустрия, чиновниците в Брюксел въведоха нов тест за вредни емисии, който ще облагодетелства най-вече китайските "суперхибриди"
 
    
Рядка гледка: България зае твърда позиция

Германският канцлер Фридрих Мерц обяви, че страната му е против забраната на двигателя с вътрешно горене. Неочаквано активна роля изигра и България, която заедно с Италия, Полша, Чехия, Словакия и Унгария подписа официално писмо до ЕК, призозаващо за отстъпки. Резултатът от този отпор е, че Европейската комисия... отложи обявяването на промените за неопределена дата през 2026. Самото отлагане потвърждава предположенията, че чиновниците в Брюксел вероятно са смятали да карат, както си знаят, преди да усетят силния отпор през октомври и ноември. В момента те правят преоценка на Зелената сделка, обясни Константин М. Гал от EY пред Reuters след поредица срещи в Брюксел. "Сега вече гледат повече научните факти, по-малко убежденията си". 

Естествено, нито една област от съвременния живот не е толкова просто устроена, че да е само черно-бяла. А въпросът за бъдещето на транспорта е от най-сложните. Ще се опитаме да обобщим какво е заложено на карта, кой и защо настоява толкова Европа да заложи само на електричеството, как се стигна до водещата роля на Китай в този сегмент и какво е общото между Еманюел Макрон и Арнолд Шварценегер. 
   
    
Войната срещу автомобила в 20 факта (ГАЛЕРИЯ):


  
  
Оригиналът на статията е отпечатан в списание Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 11 / 2025
     

0 от 500
  • #8
    12 rate up comment 3 rate down comment
    до Трезво ( преди 1 ден )
    Съгласен съм. България направи огромна грешка в това, че 25 години налива парите си в магистрали вместо да се беше първо погрижила за БДЖ. Плащаме огромни пари за магистрали и пътища които след това биват трошени от чуждестранни тирове минаващи транзит през България вместо да ги качваме на интермодален транспорт от граница до граница. С хубава железница сигурно и провинцията щеше да се развива по-добре, а не както сега всичко да е в София.
  • #7
    12 rate up comment 4 rate down comment
    трезво ( преди 1 ден )
    Ако някой наистина го е грижа за емисии, здраве и климат - нека помисли по темата железопътен транспорт е Европа. Китай не са *** и направиха скоростни влакове - кеф ти пътници, кеф ти стоки, или суровини. Влака да бъде на ток, не пара или дизел, а ток. Градският транспорт - също може да бъде на ток. Човечеството е достигнало връх в инженерството. Атомната енергетика може да бъде свръх надеждна, ефективна, нискостойностна и т.н.
  • #6
    1 rate up comment 10 rate down comment
    до долния ( преди 1 ден )
    А ти какво искаш доматите да се вкиснат в задръстванията от Полска до София ли.
  • #5
    19 rate up comment 1 rate down comment
    до 3 ( преди 1 ден )
    Толкова си схватлив, колкото си и грамотен :) Опитай да отгатнеш какъв процент от стоките се превозват по въздух. И колко ще струват ябълките и картофите в кварталния ти магазин, ако ги докарва "карго самолета". А самият самолет от какво се задвижва, от кълбовидни мълнии ли?
  • #4
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    европа и америка си въобразиха че ще дърпат свирката и ще карат влака а жълтите черните ще са тези които ще преработват енергийните ресурси които руzznazzi и арабите са изпомпили от земните недра но нещо схемата не се получава и стана бунт на неоправданите и белите ще ги свалят от влака
  • #3
    5 rate up comment 21 rate down comment
    до долния ( преди 1 ден )
    Товарен ъранспорт най малко има нужда от двг.Карго самолета кара товара до Летище София Васил Левски и от там с електео микро уси разкарва из СофияНикой не иска дизелови тирове да карат домати от Полша до България. Това е толкова безмозъчно и изостанало каквато е и самата Гейрмания.
  • #2
    16 rate up comment 2 rate down comment
    Пропов ( преди 1 ден )
    Зелената Сделка всъщност се оказа Зелена Зелка и ще стане на салата. Не ме интересува много и затова не съм проучвал задълбочено, но тая Зелена простотия някак си стана Най Важното Нещо в ЕС. Кой го прокара и го наложи, толкова ли нямаше читави политици да спрат тая утопия... чии са скритите интереси и т. н.т. Важното е че балона се спука и от нас зависи дали ще ги оставим тия мерзавци да го надуят отново.
  • #1
    15 rate up comment 3 rate down comment
    РУК ( преди 1 ден )
    Еми,както писах в една друга тема - лобита и лични интереси на една определена върхушка!Макрон иска коли на ток за да докара по-голяма печалба на атомната енергетика и да отклони фокуса от пръдните на милионите крави!За директните подкупи от китайци към политици в Брюксел и мениджъри по големите производители,изобщо не се съмнявам,че ги има.Не е толкова романтично,седят си китайците и мислят какво следва от глупостите на европейците,сякаш играят шах!Има много доказани подкупи по други теми!