IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Войната срещу автомобила: 20 непознати факта

Защо ЕС нанася такива вреди на най-могъщата си промишленост, къде стои България в големия спор и каква е ролята на Арнолд Шварценегер?

"Колите са върховният символ на свобода, независимост и индивидуализъм", пише философът Сара Редшоу в книгата си "In the Company of Cars: Driving as a Social and Cultural Practice". Още от първите си години на масово производство след Първата световна война, автомобилите промениха икономиката, обществата ни и самия ни начин на мислене, и наистина ни направиха значително по-независими. Има само един малък проблем: както е тръгнало, Европа скоро ще трябва да внася своята "свобода и независимост"... от Китай. 
  
    
Урсула фон дер Лайен, Audi, лимузина, ЕС
В характерен стил Еврокомисията обяви, че ще оповести ключови промени в регламентите за автомобилите на 10 декември и после... го отложи за непоределена дата. Самото отлагане намеква, че чиновниците в Брюксел са смятали да упорстват със забраната на ДВГ, и са отстъпили в последния момент заради силния натиск от индустрията и от отделни правителства
    
    
Едно решително... отлагане

10 декември тази година трябваше да бъде повратната точка в автомобилната политика на Европейския съюз: на тази дата се очакваше Еврокомисията да обяви известни отстъпки от заложените цели за понижаване на емисиите в транспорта, които на практика обричаха двигателя с вътрешно горене на забрана от 2035 година нататък. В последните години и финансовите пазари, и науката, и самите потребители ясно доказаха, че в досегашната си форма тази политика е продукт на несвързано с реалността фантазиране. Колкото повече наближаваше 10 декември обаче, толкова повече от кулоарите в Брюксел и Страсбург се усещаха сигнали, че ще последва "още от същото". Автомобилните компании, които досега се задоволяваха да коментират европейските регулации с любезното "според нас не сте прави", този път се разтревожиха не на шега, и изостриха тона. 
  
      
тестове за емисии, ЕС, парникови емисии, WLTP
Докато уж обмислят как да облекчат положението на европейската индустрия, чиновниците в Брюксел въведоха нов тест за вредни емисии, който ще облагодетелства най-вече китайските "суперхибриди"
 
    
Рядка гледка: България зае твърда позиция

Германският канцлер Фридрих Мерц обяви, че страната му е против забраната на двигателя с вътрешно горене. Неочаквано активна роля изигра и България, която заедно с Италия, Полша, Чехия, Словакия и Унгария подписа официално писмо до ЕК, призозаващо за отстъпки. Резултатът от този отпор е, че Европейската комисия... отложи обявяването на промените за неопределена дата през 2026. Самото отлагане потвърждава предположенията, че чиновниците в Брюксел вероятно са смятали да карат, както си знаят, преди да усетят силния отпор през октомври и ноември. В момента те правят преоценка на Зелената сделка, обясни Константин М. Гал от EY пред Reuters след поредица срещи в Брюксел. "Сега вече гледат повече научните факти, по-малко убежденията си". 

Естествено, нито една област от съвременния живот не е толкова просто устроена, че да е само черно-бяла. А въпросът за бъдещето на транспорта е от най-сложните. Ще се опитаме да обобщим какво е заложено на карта, кой и защо настоява толкова Европа да заложи само на електричеството, как се стигна до водещата роля на Китай в този сегмент и какво е общото между Еманюел Макрон и Арнолд Шварценегер. 
   
    
Войната срещу автомобила в 20 факта (ГАЛЕРИЯ):


  
  
Оригиналът на статията е отпечатан в списание Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 11 / 2025
     

0 от 500
  • #18
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    До 17. Радвам се че си признаваш че си от хората които обичат да те лъжат и манипулират. Най-много харесваш захаросани лъжи, защото грозната истина не ти харесва. Например ти казват че продажбите на електромобили се сриват, защото всяка година продадените бройки са повече. Това било огромен срив на продажбите. Също така има Хавана ефект, защото всяка година продажбите на нови автомобили в Европа се увеличават, включително тази година.
  • #17
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Поздравления на автора за прекрасния анализ, а също и на аутомедия, че за пръв път препечатва нещо, което става за четене.
  • #16
    4 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    С навлизането на електромобилите продажбите естествено ще намаляват, просто електромобила е много по лесен за ремонт, смениш ли му батерията, на практика имаш чисто нова кола. Разбира се за да се случи това ще мине още време.
  • #15
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    На производителите им се иска "програмирано остаряване" на 100к, което да доведе до нови продажби но на практика също ще доведе до "Хавана ефект".
  • #14
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Никой няма да ти забрани да си караш двг-то докато си жив. Просто ще дойде един момент в който ще ти е много по-неизгодно.
  • #13
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Джезве с кокаляк ( преди 1 ден )
    Добре, де, такива като мен, които не искат дори да чуват за EV, какво да правят - да се гръмнат, да се погребат живи или да се запалят като факла? Все пак е демокрация, мога да избирам от няколко варианта, цяло щастие!
  • #12
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Има и нещо друго, Китай тези коли ги продава масово и евтино, но реално не печели пари от тях, единственно което става е да се намалят приходите на традиционните автопроизводители. Логично е, че това няма как да продължи вечно, да продаваш коли без печалби години наред е безумно.
  • #11
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    57 милиарда долара са похарчени в Китай за субсидии на електричките и пак са на загуба. Отделно имат и непряка подкрепа като данъчни облекчения. Какво повече да си говорим, яко нелоялна конглокенция.
  • #10
    6 rate up comment 4 rate down comment
    до долния ( преди 1 ден )
    Какъв диезель. В момента в който цената на газта падне достатъпно а това ще стане с фръкването на чалмата на брадатия аятолах дизеловите камиони минават на газови двигатели
  • #9
    14 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    И ако някой все още не го е разбрал, най-добрата зелена политика се оказа инвестирането в отбрана и сигурност. Защото войната в Украйна реално нанесе такива колосални екологични щети, че всичкото еко пестене на ЕС отиде на кино. По-добре всички да карахме джипове харчещи 15 на 100 дизел без война отколкото да се правим на зелени и да има война. А за да има мир за съжаление явно единствената мярка е да си толкова голям и силен, че другите да ги е страх да те нападнат.