Две скандинавски държави – Норвегия и Дания, алармираха за опасност от уязвимост на китайските автобуси Yutong, които се използват като градски транспорт. Най-големият норвежки обществен оператор – Ruter, първи откри пробив в сигурността в китайските автобуси Yutong, след това същото сториха и датските власти, съобщава The Guardian.

Оказва се, че производителят има отдалечен достъп до своите превозни средства и теоретично може да ги изключи, въпреки че такива случаи не са регистрирани. Струва си да се отбележи, че автобусите Yutong, включително електрическите, могат да бъдат намерени и в редица други европейски държави.
Както обясниха от Yutong, с помощта на тези устройства инженерите на компанията могат дистанционно да актуализират софтуера и да извършват технически операции за отстраняване на неизправности. От Ruter признат, че засега няма доказателства за злонамерена дейност от страна на оператора, но самият факт, че някой в друга държава има отдалечен достъп до градския транспорт, е тревожен.
Веднага след това датската транспортна компания Movia започна собствено разследване, тъй като има 469 китайски автобуса във флота си, включително 262 бройки от Yutong. Оказа се, че дистанционното деактивиране може да бъде предотвратено чрез премахване на SIM картата от автобусите. Тази идея обаче трябваше да бъде изоставена, тъй като това ще ги изключи и от други системи.
Главният оперативен директор на Movia - Джепе Гаард, отбеляза, че "този проблем е актуален не само за китайските автобуси, но и за всички видове превозни средства и устройства с вградена китайска електроника".
От представителството на Yutong увери, че китайският производител "стриктно спазва действащите закони, разпоредби и индустриални стандарти в регионите, където се експлоатират неговите превозни средства". Информацията се съхранява в центъра за данни на Amazon Web Services (AWS) във Франкфурт, защитена е с криптиране и достъпът до нея е ограничен.
Датските служители от своя страна повдигнаха въпроса за националната сигурност и призоваха за по-строги изисквания за бъдещи покупки на превозни средства от Китай. Томас Роден, председател на Датското общество на критиците на Китай и регионален съветник на Социално-либералната партия, заяви, че Дания е "твърде бавна", за да зависи от китайските компании.


2