Да продаваш Porsche 911 може и да ви звучи като еквивалента на разрешение да си печаташ собствени пари. Но дори и германската компания е уязвима за сътресенията на 2025 година, и то в сериозна степен: последният финансов отчет от Щутгарт показва... 90% спад в оперативната печалба.

Според финансовия шеф на Porsche Йохен Брекнер (вдясно), нещата ще тръгнат нагоре още от догодина
1.7 милиарда евро спад в оборота
Това не е печатна грешка: след 403.5 милиона евро печалба за първите девет месеца на 2024 година, сега положителният финансов резултат е едва 40 милиона евро. Общият оборот за периода също е намалял, макар и по-умерено - с 6% (или с 1.7 милиарда евро). С 13,000 бройки по-малко са доставените автомобили на годишна база - също спад от 6%. От компанията предупреждават, че тези числа за показателни за растящите трудности, които всички автомобилни производители скоро ще изпитат.
Финансовият шеф: От 2026 числата тръгват нагоре
"Тазгодишните резултати отразяват ефекта от нашето стратегическо препозициониране", заяви д-р Йохен Брекнер, финансовият шеф на компанията. "Съзнателно приемаме по-слаби печалби, за да увеличим устойчивостта на марката и доходността в дългосрочен план". Брекнер очаква 2025 да си остане тежка до края, но да предшества "забележимо подобрение" за Porsche от 2026 нататък.
56% скок при електрическите модели в Европа
В отчета има и положителни признаци. Продажбите на електрически модели, в чието разработване Porsche вложи огромни средства, растат с 21.3% в глобален план и с цели 56% в Европа. Дори и в САЩ се отчитат 5% увеличение. Главната причина за спада в печалбите е обяснена като "постигане на повече гъвкавост в продуктовото портфолио и дейностите с батерии" - тоест извънредни разходи за преоборудване на поточни линии. Според отчета компанията е инвестирала 2.7 милиарда евро за нови производствени мощности. Сериозен негативен ефект имат и митническите бариери, най-вече американските, които са на стойност около половин милиард.


1