IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Проучване: Не студът топи пробега на електромобилите

Забравете за високите скорости, ако искате да стигнете далеч, е печалното заключение на учените

Пробегът на електромобилите е основен проблем за шофьорите, особено когато става въпрос за дълги пътувания. С появата на тези превозни средства, въпросът за горивната ефективност при различни скорости става все по-важен. Неотдавнашно проучване хвърля светлина върху това как скоростта влияе на пробега и какво означава това в ежедневието.


електромобили


Скоростта като определящ фактор за автономност

Бързото шофиране има значително влияние върху пробега на електромобилите. Тестовете показват, че при 130 км/ч те губят около 40% от пробега си. Например, автомобил, който може да измине 380 км с умерена скорост, ще измине само 220 км по магистралата със същата. Тази загуба е особено забележима между 80 и 130 км/ч, със спад в пробега от 39% за електрически ван и 28% за седан.

Тестваните модели включват Porsche Macan EV, Audi A6 e-tron Quattro и Renault 4 E-Tech. Тези примери ясно показват, че консумацията на енергия се увеличава със скоростта, което влияе върху реалните характеристики на автомобилите. Всъщност Renault 4 E-Tech консумира 13,8 kWh/100 км на обикновен път, в сравнение с 23,3 kWh/100 км на магистралата.

Консумацията на енергия и технологиите

Технологията играе ключова роля в управлението на енергията. Някои превозни средства, оборудвани с 800-волтови системи, като например Lucid Air, могат да постигнат пробег от над 800 км при 110 км/ч. Обратно, тези с 400-волтова архитектура, като например настоящото BMW i5, наблюдават намаляване на ефективността при високи скорости.

Различни елементи влияят на това потребление: скоростта (очевидно), вятърът, теглото на пътниците, колко багаж има в автомобила, външната температура, използването на климатик и особено капацитетът на батерията.

Как да оптимизираме автономността

За да увеличите пробега, няколко прости стъпки могат да помогнат. Шофирането с умерена скорост, близка до или под текущите ограничения, е от истинско значение. Например, намаляването на скоростта на 110 км/ч на магистралата ви позволява да управлявате по-добре разхода на гориво, като същевременно избягвате глоби.


електромобили


Възприемането на по-екологичен стил на шофиране и използването на опции като предварително загряване на климатика или вентилация на седалките, вместо на цялата кабина, също са добри практики. Освен това, зареждането на автомобила с намалена мощност помага за защита на батерията и подобрява ефективността на зареждане.

Сложни инженерни и икономически предизвикателства

Моделите, оборудвани с модерни технологии, като например 800-волтови системи, са по-енергийно ефективни от тези, използващи 400-волтовите. В отговор на постоянно нарастващите изисквания за ефективност, BMW подготвя новото си поколение Neue Klasse, за да подобри допълнително производителността. Ето защо е изключително важно да се планират времената за зареждане, за да се избегнат повреди.

В някои европейски страни, като например Германия, където някои магистрали нямат ограничение на скоростта, шофьорите често са принудени да правят почивки, за да презаредят автомобилите си. Високата средна цена на електроенергията в Европа добавя значително икономическо измерение към избора на шофиране с високи скорости.

Конкретни примери

Според Auto Plus, електрически ван с батерия от 65 kWh има различен пробег в зависимост от скоростта: 230 км при 80 км/ч , но само 142 км при 130 км/ч при горещо време с включен климатик. За електрически седан при същите условия се наблюдава пробег от 445 км при 80 км/ч, който пада до 320 км, когато скоростта се увеличи до 130 км/ч.

0 от 500
  • #19
    2 rate up comment 11 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    С електромобила има два избора - 80 км в час с разход13,8kWh /100 - 73kWh за деня. Разстоянието се изминава за 6,5 часа - час и половина по-бързо. С 80 kWh батерия и нагоре дори няма да се наложи спиране за зареждане. Зареждането в гаража Ще му струва 13-14 лева за тези 527 км. Под 3 лв на 100 км. Спрямо 50 лв за дизел. Тоест за деня е спестил 35 лв. Но по-важното е че е спестил и час и половина РАБОТА
  • #18
    2 rate up comment 11 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    И понеже цифрите не лъжат, ето още малко цифри. За деня Турбо е изминал 527 км за 8 часа шофиране с 67 км/ч средна скорост. Да направим сметката има ли смисъл електромобила да се движи толкова бавно?
  • #17
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Ток за града бензин за извън града ;). 5.0 V8 за уикенда. Така сум си решил житейските драми и неми пука.
  • #16
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Бибитков ( преди 1 месец )
    То да те е страх да не си избибиткаш батерията на някой светофар....
  • #15
    5 rate up comment 12 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Бавния електромобил изминава маршрута на Турбо от 1100 км за 10 часа плюс 3-4 спирания по 10-15 минути , а Турбо с чисто новия дизелов няма нужда да спира за зареждане, защото е напълнил резервоара от тубата от БДЖ в гаража и стига много по-бързо със своите 67км/ч - само за 16,4 часа без нито едно спиране дори за минута! И получава като бонус 5-6 часа повече УДОВОЛСТВИЕ ОТ ШОФИРАНЕТО!
  • #14
    5 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Цифрите никога не лъжат. Цитат от Турбо за разход и средна скорост на чисто новата му баничарка :"Колко е пробега с едно зареждане на електрокар?200-300 км с 90 км/ч. С дизелов автомобил е толкова - 1240 км....Тесльо Тома неверни, резервоара ми е 50 литра....Пътуване 1 е 527 км,4л/100, 67 км/ч. Путуване 2 е още толкова. 17:14 08.07.2025 Статията е "Електромобили: Норвегия е на път да стане изцяло електрическа"
  • #13
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Много комплексар в тоя форум, оня ден ходих на море - 900км във всяка посока и при скорост от около 110км/ч много рядко някой ме изпреварваше. Хората шофират спокойно, такива неща като да ти пресветват с дългите ще видиш само когато ти сигнализират че ти дават път.
  • #12
    12 rate up comment 12 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 1 месец )
    Какви тойотаджии бълнуваш, москофилатик? Нормалните хора мразят да ги лъжат и да им налагат на сила каквото и да било. Моята кола спокойно вдига 250 км/ч, но у нас си карам по магистралите на темпомат с 140 км/ч и така мога да мина спокойно 800 км. Дреме ми за вашите миксери, но ме дразни налагането им и постоянното лъгане как били много хубави и нямали проблеми.
  • #11
    8 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Най-много плюят срещу електромобилите тойоткаджиите. Факт. Не можели да карат бързо по-магистралата. Това не е факт, но те така си мислят. А кой се влачи като скъсан чехъл по магистралата и никога не вдига над 110? Тойоткаджиите. Факт.
  • #10
    8 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Най-ефективната кола на пазара - Модел 3 - е с 400V архитектура. Толкова за качеството на статията. Всъщност икономията при високи скорости зависи основно от две неща. Първо - аеродинамика. Второ, вътрешно съпротивление на батериите, т.е. при постоянно дърпане на по-голям ток колко от енергията се хаби в топлина. Има и по-дребни неща, като оползотворяването на отпадната топлина, което много, много модели още не правят.