Пробегът на електромобилите е основен проблем за шофьорите, особено когато става въпрос за дълги пътувания. С появата на тези превозни средства, въпросът за горивната ефективност при различни скорости става все по-важен. Неотдавнашно проучване хвърля светлина върху това как скоростта влияе на пробега и какво означава това в ежедневието.

Скоростта като определящ фактор за автономност
Бързото шофиране има значително влияние върху пробега на електромобилите. Тестовете показват, че при 130 км/ч те губят около 40% от пробега си. Например, автомобил, който може да измине 380 км с умерена скорост, ще измине само 220 км по магистралата със същата. Тази загуба е особено забележима между 80 и 130 км/ч, със спад в пробега от 39% за електрически ван и 28% за седан.
Тестваните модели включват Porsche Macan EV, Audi A6 e-tron Quattro и Renault 4 E-Tech. Тези примери ясно показват, че консумацията на енергия се увеличава със скоростта, което влияе върху реалните характеристики на автомобилите. Всъщност Renault 4 E-Tech консумира 13,8 kWh/100 км на обикновен път, в сравнение с 23,3 kWh/100 км на магистралата.
Консумацията на енергия и технологиите
Технологията играе ключова роля в управлението на енергията. Някои превозни средства, оборудвани с 800-волтови системи, като например Lucid Air, могат да постигнат пробег от над 800 км при 110 км/ч. Обратно, тези с 400-волтова архитектура, като например настоящото BMW i5, наблюдават намаляване на ефективността при високи скорости.
Различни елементи влияят на това потребление: скоростта (очевидно), вятърът, теглото на пътниците, колко багаж има в автомобила, външната температура, използването на климатик и особено капацитетът на батерията.
Как да оптимизираме автономността
За да увеличите пробега, няколко прости стъпки могат да помогнат. Шофирането с умерена скорост, близка до или под текущите ограничения, е от истинско значение. Например, намаляването на скоростта на 110 км/ч на магистралата ви позволява да управлявате по-добре разхода на гориво, като същевременно избягвате глоби.

Възприемането на по-екологичен стил на шофиране и използването на опции като предварително загряване на климатика или вентилация на седалките, вместо на цялата кабина, също са добри практики. Освен това, зареждането на автомобила с намалена мощност помага за защита на батерията и подобрява ефективността на зареждане.
Сложни инженерни и икономически предизвикателства
Моделите, оборудвани с модерни технологии, като например 800-волтови системи, са по-енергийно ефективни от тези, използващи 400-волтовите. В отговор на постоянно нарастващите изисквания за ефективност, BMW подготвя новото си поколение Neue Klasse, за да подобри допълнително производителността. Ето защо е изключително важно да се планират времената за зареждане, за да се избегнат повреди.
В някои европейски страни, като например Германия, където някои магистрали нямат ограничение на скоростта, шофьорите често са принудени да правят почивки, за да презаредят автомобилите си. Високата средна цена на електроенергията в Европа добавя значително икономическо измерение към избора на шофиране с високи скорости.
Конкретни примери
Според Auto Plus, електрически ван с батерия от 65 kWh има различен пробег в зависимост от скоростта: 230 км при 80 км/ч , но само 142 км при 130 км/ч при горещо време с включен климатик. За електрически седан при същите условия се наблюдава пробег от 445 км при 80 км/ч, който пада до 320 км, когато скоростта се увеличи до 130 км/ч.


0