IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо европейските автомобилни гиганти изоставиха гайките на колелата

Използването на болтове има сериозни предимства през старата система

Повечето шофьори са свикнали колелото да се закрепва с гайки. Развиваш, изваждаш, слагаш и завиваш - проста схема, която дори начинаещ шофьор разбира. Но все повече съвременни автомобили имат различна система - болтове вместо гайки. На какво се дължи това, разкриват експерти.


колела


На пръв поглед изглежда странно защо производителите изоставиха старата, доказана схема. Но, както обясняват инженерите, не става въпрос за удобство, а за икономия и точност. Европейските марки - Audi, BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen, използват болтове от дълго време. И когато техните платформи започнаха да се продават по целия свят, този дизайн се разпространи навсякъде.

Болтовете намаляват броя на частите в модула на колелото. Автомобилният производител не трябва да притиска шипове в главината и това спестява метал, време и пари. На поточната линия малките неща имат значение - когато говорим за милиони автомобили, разликата става забележима.

Има и технически аспект. Болтът създава по-плътна връзка между диска и главината. Този тип монтаж поддържа по-добре баланса на колелата при високи скорости, особено на немски аутобани, където няма ограничения. Но има и минус: при подмяна на колелото болтовете създават определени трудности.
Инженерите обаче намериха изход. Някои производители, като BMW, добавят специален водещ щифт към комплекта. Той държи колелото, докато затягате болтовете. Това прави процеса по-удобен.

За любителите на бързата подмяна има комплекти за рециклиране - конвертационни щифтове. Те се предлагат от тунинг ателиета като BimmerWorld или ECS Tuning. След като се монтира, колелото може да се смени отново за минути.


0 от 500
  • #13
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Леля Гошо ( преди 2 седмици )
    Но пък формула1, автобуси, камиони, ремаркета ползват гайки
  • #12
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Като гост ( преди 2 седмици )
    Когато е с болтове и се смаже резбата на главината слагам шпилка и гайка. Възможно е да се получава минимално разбалансиране. Не винаги е възможно обаче да се подаде шпилка при монтирана главина. Успех на всички. Аз предпочитам шпилки.
  • #11
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Грижа за характера и физическата култура на клиента. Всеки шофьор трябва да може да балансира колело с една ръка, докато с другата завива болтовете.
  • #10
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това се нарича технологичен прогрес. Стотици неща в автомобилите са преминали през него. В началото се прави по един начин поради недобри материали и незнание, а след време се опростява, защото новите материали, измервателна техника, компютърно моделиране показват, че може да се направи по-евтино и също толкова издръжливо. В случая с болтовете няма какво да говорим. Дори по българските дупки и 20-годишни коли няма никакви проблеми.
  • #9
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    *** е при повредена резба от, примерно, претупването и бързането в някои гумаджийници. И не е като да не се случва. При шпила - махала, нова и ок, ама нова резба на главината вече в друго.
  • #8
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    powerflex имат специални комплекти водачи когато се демонтира и монтира джантата за да не де изплъзне и да не се наранят дисковете и джантите
  • #7
    3 rate up comment 5 rate down comment
    Пропов ( преди 1 месец )
    Аз не съм виждал съвременен европейски автомобил с гайки. Даже и при японците вече са рядкост. Колело се монтира / демонтира 2 пъти в годината, така че нека да не търсим удобството в процеса. А за производствените разходи е ясно - спестяват се милиони. Аз лично нямам нищо против болтовете, макар че имам и кола с гайки. Както вече казах - 2 пъти в годината се връткат - все ще го преживеем това "неудобство"
  • #6
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Брембо ( преди 1 месец )
    Акюрата на снимката е японска кола правена най-вече за САЩ. Не си спомням за автомобил с гайки...
  • #5
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    3-ти, и на колите ползват тази система японците.
  • #4
    10 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Въобще не е вярно че болтовете притискат джантата по добре или по прецизно от шпилките с гайки! Силата на притискане зависи от диаметъра на резбата и броят болтове или гайки. Единственото предимство на немската система е по ниската цена. Немеца явно само за това мисли. Как да спести пари и да ти продаде калпав продукт на висока цена.