IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо европейските автомобилни гиганти изоставиха гайките на колелата

Използването на болтове има сериозни предимства през старата система

Повечето шофьори са свикнали колелото да се закрепва с гайки. Развиваш, изваждаш, слагаш и завиваш - проста схема, която дори начинаещ шофьор разбира. Но все повече съвременни автомобили имат различна система - болтове вместо гайки. На какво се дължи това, разкриват експерти.


колела


На пръв поглед изглежда странно защо производителите изоставиха старата, доказана схема. Но, както обясняват инженерите, не става въпрос за удобство, а за икономия и точност. Европейските марки - Audi, BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen, използват болтове от дълго време. И когато техните платформи започнаха да се продават по целия свят, този дизайн се разпространи навсякъде.

Болтовете намаляват броя на частите в модула на колелото. Автомобилният производител не трябва да притиска шипове в главината и това спестява метал, време и пари. На поточната линия малките неща имат значение - когато говорим за милиони автомобили, разликата става забележима.

Има и технически аспект. Болтът създава по-плътна връзка между диска и главината. Този тип монтаж поддържа по-добре баланса на колелата при високи скорости, особено на немски аутобани, където няма ограничения. Но има и минус: при подмяна на колелото болтовете създават определени трудности.
Инженерите обаче намериха изход. Някои производители, като BMW, добавят специален водещ щифт към комплекта. Той държи колелото, докато затягате болтовете. Това прави процеса по-удобен.

За любителите на бързата подмяна има комплекти за рециклиране - конвертационни щифтове. Те се предлагат от тунинг ателиета като BimmerWorld или ECS Tuning. След като се монтира, колелото може да се смени отново за минути.


0 от 500
  • #3
    19 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Системата шпилки и със затворени гайки е по добра и по надеждна в дългосрочен план. не случайно японците я слагат всички джипове и пикапи и със 6 броя на колело за максимална здравина. И може да се обслужва при нужда. Дори да се случи да се скъса шпилка или се повреди резбата може да я смениш за минути. Избиваш старата шпилка и набиваш нова. Докато при немската система при скъсан болт или повредена резба ти става много готино!
  • #2
    15 rate up comment 9 rate down comment
    Знаещий ( преди 2 месеца )
    Жигулито беше така, защото така беше при фиат 124, по чийто лиценз мърсолявите мужици правеха тази недоебка.
  • #1
    22 rate up comment 3 rate down comment
    wtf*k ( преди 2 месеца )
    Чак пък "в последно време", след като 50 - годишните жигули на с болтове.