Електромобилите са известни с това колко бързо се обезценяват на вторичния пазар - особено в последните години, когато стана ясно, че електрическият преход няма да е толкова бърз и всеобхватен, колкото си мислеха политиците. Но сега на някои пазари цената на бракуваните електрически модели започва да расте със сериозни темпове по причини, които нямат нищо общо с транспорта.

Търсене за соларни системи
Отличен пример за тази тенденция е Австралия, както докладва The Guardian. Австралийски компании за вторични суровини твърдят, че търговете за бракувани електромобили привличат все повече купувачи, и цените растат. Обяснението: дори старите и загубили част от капацитета си батерии са много ценни за съхранение на соларна енергия или захранване на отдалечени от електропреносната мрежа домове и съоръжения.
Продаваме вече над 100 бракувани електрически коли всеки месец, и интересът е рекорден, обяснява Брендън Грийн от аукционната къща Pickles. "Този пазар не съществуваше преди година и половина. Сега е в самото си начало, но търсенето расте бързо". Тригодишен бракуван автомобил с относително голяма батерия се продава средно за 12-14 хиляди долара, и дори над 10-годишен Nissan Leaf с малък акумулатор може да донесе между 2500 и 6000 долара на търг.
Батерията от EV е пет пъти по-мощна от битовите
Повечето бракувани електромобили (поради тежки повреди или след катастрофи) в Австралия са Tesla, напоследък се срещат и китайски коли на марки като BYD и MG, уточнява Грийн. Интересът към батериите им е разбираем, защото една батерия на електромобил обикновено е около пет пъти по-мощна от типичните акумулатори за домашно съхранение на енергия. "Изискванията за една батерия за съхранение на соларна енергия са много по-ниски, отколкото са за електромобил", обяснява Андрю Чадуик от стартъпа Second Life Battery Sales. "Дори когато батерията вече не е годна за електромобил, с малко настройване тя е идеална за соларна система".

Музикален фестивал, захранен от стари електромобили
Когато батерията на един електромобил падне до 70% от първоначалния си капацитет, тя ограничава обхвата и прави колата нежелана. Но тези 70% са предостатъчни за други употреби. През септември организаторите на музикален фестивал в Съншайн коуст получиха забрана от местните власти да ползват електроенергия от мрежата, за да не застрашат битовото потребление. Тогава те събраха едно ремарке със стари автомобилни батерии и от тях захраниха цялото си събитие. "Все повече хора търсят батерии като алтернатива на дизеловите генератори. Ако си собственик на камионче за храна или пък организираш музикално събитие, тракането и миризмата на дизеловия генератор не са желани", обяснява Чадуик.


3