Концернът Stellantis разработва батерия с химия NMC (никел-манган-кобалт), която ще дебютира в електрическите превозни средства на групата до края на това десетилетие. Тя се казва IBIS (Intelligent Battery Integrated System), като е разработена в сътрудничество с френската Saft (дъщерно дружество на TotalEnergies). Устройство е във фаза на тестове, които ще се провеждат на специално модифициран Peugeot 3008.

Новата батерия е с капацитет 65 kWh, но увеличението с до 10% на енергийната ефективност (дисперсията е намалена особено по време на презареждане) означава, че тестовият модел има същия среден пробег (529 км) като Peugeot e-3008, който се продава днес, който има 73 kWh "батерия". В същото време изходната мощност се увеличава от 150 на 172 kW, докато новата батерия е с 40 кг по-лека и по-малко обемиста (заема със 17 литра по-малко).
По-малко компоненти
Голяма част от тези подобрения се дължат на отделните модули, които съставляват батерията (в прототипа има 24, по 2,7 kWh всеки) и които интегрират както инвертора, така и зарядното устройство. Последните, обикновено външни, са устройствата, които по време на шофиране и презареждане са отговорни за преобразуването на постоянен ток (този на „бързите“ колони и батерията) в променлив ток (този на „бавните“ точки за зареждане и използван от генератора на двигателя).
Друго предимство на наличието на инвертор и зарядно устройство във всеки модул е 15% увеличение на ефективността на зареждане с променлив ток. В допълнение, блокът за управление, който управлява батерията, позволява всеки отделен модул да бъде включен или изключен според потреблението на енергия (в съвременните електрически превозни средства всички те работят едновременно). По този начин се намалява „стреса“, който се генерира по време на работа. Това би гарантирало 10% удължаване на полезния живот на батерията.

По-голяма безопасност
За разлика от днес, в случай на повреда на независим модул, батерията продължава да работи, макар и с по-ниска производителност. Освен това дефектната част може да бъде заменена в сервиза, без да се налага да се прибягва до сложни процеси и с високи стандарти за безопасност.
Всъщност работното напрежение на IBIS батерия е само 48 волта (както при мек хибрид) в сравнение с 400 V (ако дори не и 800 V) на електрическите автомобили, които се продават в момента. Това позволява на техниците да се намесват с „голи ръце“, без да се налага да се предпазват от опасни токови удари.


8