Китайските автомобили постепенно се превръщат от екзотика в нещо често срещано по европейските пътища. Броят им се увеличава, като не става въпрос само за електрически превозни средства, но и за модели с ДВГ. И тъй като в Европа интересът към SUV-модели не намалява, дори напротив, напълно логично е китайските производители да се опитват да се наложат и в тези сегменти на пазара.

Един от тези производители е Geely – най-голямата частна автомобилна компания в Китай. Тя е собственик на марки като Vоlvo и Lotus, като вече има сериозно присъствие в над 30 държави от цял свят. Съответно, нейните апетити към пазара в Европа са сериозни, като те се подхранват и от факта, че тя вече произвежда автомобили на Стария континент. И това й помага да избегне митата, налагани на китайските коли.
Гамата на марката се разраства и наскоро към нея се присъедини Geely Cityray, който заема нишата между малкия Coolray и големия Starray. Напълно в духа на тенденциите в индустрията, новият модел заема голяма част от дизайна и техническите решения от другите два SUV, които вече са познати на потребителите. В същото време амбициите му са да се бори с лидерите в един от най-оспорваните сегменти на пазара.

Като дизайн Cityray прави опит да се отличи от конкурентите, въпреки че някои детайли, особено в предната част изглеждат добре познати. В същото време решетката, LED-светлините и двуцветната тапицерия, предлагана като опция, помагат на автомобила да изглежда стилно и елегантно.
Важна роля за това играе и междуосието от 2701 мм, което осигурява не само стабилно поведение на пътя, но и по-голямо вътрешно пространство. В основата на автомобила е платформата BMA (B-segment Modular Architecture), разработена съвместно от инженерите на Geely и Volvo, а останалите размери са дължина 4510 мм, широчина – 1865 мм и височина – 1650 мм.

Сериозно внимание е обърнато и на здравината на конструкцията, която трябва да осигури по-висока безопасност. Каросерията на Cityray е изработена от 68,3% високоякостна стомана и 16% горещоформована стомана, което осигурява твърдост при относително ниско тегло – 1432 кг. За безопасността помагат и 6 въздушни възглавници, които осигуряват цялостна защита на шофьора и пътниците.
Интериорът също е подчинен на модерния стил, въпреки че някои решения вероятно няма да бъдат приети единодушно. Салонът е просторен, седалките са удобни, като комфортът при пътуване се увеличава от големия панорамен покрив и приятното амбиетно осветление.

В същото време обаче почти всички функции се управляват от вертикално разположен дисплей, като физически бутони и превключватели липсват. А ровенето в менюто при движение с по-висока скорост не е най-доброто решение в някои ситуации.
Претенции може да възникнат и към друго техническо решение в автомобила. Собствениците на iPhone, например, могат да се възползват от пълните възможности на Apple CarPlay, докато тези, които имат Android, ще трябва да използват приложението AutoDo. То само дублира екрана на телефона и не предлага същите възможности и лесно управление като познатото Android Auto, което вероятно няма да се хареса на някой.

И ако идеята на този автомобил е да бъде модерен и интересен за публиката с дизайна, модерния салон и предлаганите функции, то задвижването е конвенционално. Няма електрическа помощ, тоест това не е хибрид. Под капака е разположен 1,5-литров бензинов двигател, развиващ 174 к.с. и 290 Нм въртящ момент. Ако се чудите защо е избран този мотор, отговорът е в Китай – там автомобилите с по-голяма двигател са обложени с по-висок данък.
Този агрегат се съчетава със 7-степенна автоматична скоростна кутия с мокър двоен съединител, като задвижването е само към предния мост. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7,9 секунди, което може и да не е впечатляващо за мнозина, но в случая е напълно достатъчно. Поведението на Cityray е напълно предсказуемо, като дори в поредица от завои колата стои достатъчно стабилно на пътя. От Geely посочват разход на гориво около 6,3 л/100 км, но в реални условия той е по-висок – около 8 л/100 км.

Трябва да се отбележи още, че Geely Cityray е оборудван с набор от съвременни системи за сигурност, които защитават водача и пътниците. Китайският SUV разполага с функция за автоматично аварийно спиране (AEB), адаптивен круиз-контрол (ACC), асистент за поддържане на лентата (LKA), следене на мъртвите зона (BSD), предупреждение при неволно напускане на лентата (LDW). Има и панорамна камера с 360-градусов изглед, която улеснява маневрите, особено при паркиране
Основният коз, на който разчитат в Geely, разбира се, е цената. Най-ниското ниво на оборудване излиза 59 633 лв, а най-високото – 64 522 лв, но в момента представителят на марката предлага отстъпка от близо 3000 лв.
Още снимка от теста на Geely Cityray - вижте в галерията:
Снимки: Automedia.bg, Тони Тончев


16