IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Geely Starray: Голям китайски SUV на цената на Dacia

На същата платформа като Volvo XC40, този кросоувър предлага най-щедрото серийно оборудване в класа

Какво е общото между това да имате три деца, да отглеждате голямо куче или да се занимавате с парапланеризъм? Като изключим очевидния отговор - че всички те носят чиста радост в живота ви, втората връзка е нуждата от голяма кола. И също скъпа кола. 
  
     
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
         
Времето на достъпните семейни миниванове отмина безвъзвратно. Днешната им алтернатива са по-големите SUV модели, но при тях цената вече започва да гони стоте хиляди лева. С две изключения - Dacia и настъпващите в Европа китайци. Като например този Geely Starray. 

Докато повечето други китайски компании отначало безсрамно копираха европейците, а после взеха да им крадат кадрите, Geely избра друг подход за придобиване на знания и технологии. Компанията на Ли Шуфу днес притежава Volvo, Polestar, Lotus, Smart, джойнт-венчър за разработване на двигатели с Renault и доста солиден дял от акциите на Mercedes-Benz. С други думи, това не е типичният китайски дъмпинг проект, стъпил в Европа. 
   
    
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
         
Starray е вторият модел на марката, лансиран в България, след по-компактния Geely (можете да видите теста ни тук). Това е именно отговор за онези, които се нуждаят от просторна задна седалка и голям багажник: дълъг е 4.67 метра, а товарният обем е минимум 650 литра. 

Обикновено в нашите тестове оставяме цената за финала, но сега ще започнем с нея: 63 490 лева за автомобила, който виждате, с 1.5-литров бензинов турбомотор и 172 конски сили максимална мощност. Това е с около 21,000 лева по-евтино от най-базовата Toyota RAV4, която е със 7 см по-къса. И несравнимо по-бедна като оборудване. 
   
      
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
         
При Starray на практика няма отделни нива на оборудване: още стартовата цена ви дава 19-цолови алуминиеви джанти, електрически огледала с отопление, панорамен стъклен покрив, релси на покрива, отопление на предното стъкло, подгряване на дюзите на чистачките, отопление на предните седалки (и двете са с електрически настройки), автоматичен климатик с две зони и камера за 360-градусов обзор около автомобила с впечатляващо висока резолюция. 
   
     
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
         
Аудиосистемата има 6 говорителя, мултимедията ползва 13.2-инчов сензорен дисплей и доста мощен чип Snapdragon 8155, с 16 гигабайта RAM. Получавате цели три USB-C порта и един USB-A, за по-стари устройства. Накратко, тук стартовата цена ви дава онова, което другаде е запазено за най-високото ниво на оборудване. За сравними пари (59,490 лева) можете да си вземете хибридната Dacia Bigster, но тя има със 17 коня по-малко, с 10 см по-къса е и дори в топ версията си е с доста по-малко екстри. 
   
     
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
         
Разбира се, Dacia е вече добре познато, утвърдено име, докато за повечето хора Geely си остава загадка. Но всъщност основните технологии в Starray са добре познати в Европа. Този SUV е построен върху същата модулна платформа, на която са и Volvo XC40 и Polestar 2. Новият 1.5-литров турбомотор, лансиран за пръв път в края на 2022, също е съвместна разработка на Volvo и Geely чрез джойнт-венчъра Aurobay. 
   
    
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
        
Има алуминиев блок и алуминиева цилиндрова глава, турбокомпресор, 16 клапана и ангренажна верига, която според китайски форуми безгрижно изкарва над 200,000 км. Но като цяло този агрегат е все още твърде нов, за да оценяваме издръжливостта му. 
    
 

Geely Starray 1.5

172 к. с. максимална мощност

290 нм макс. въртящ момент

190 км/ч максимална скорост

9.7 секунди 0-100 км/ч

В Starray той развива 172 конски сили максимална мощност - напълно достатъчно, макар че колата не е от най-леките (1571 кг без пътниците). Максималната скорост е 190 км/ч, ускорението от място до 100 км/ч отнема 9.7 секунди, което изглежда малко мудно. Но големият въртящ момент (290 нм) улеснява изпреварванията и прави този кросоувър достатъчно пъргав.

Все пак имайте предвид, че когато ви потрябва пълната мощ и настъпите по-рязко газта, има осезаема турбодупка. Иначе 7-степенният автомат с двоен съединител работи съвсем адекватно. Ако все пак ви трябва повече динамика, има и вариант с 2.0-литров турбомотор, 238 коня и 8.2 секунди от 0 до 100 км/ч, който освен това ви дава истински 8-степенен хидротрансформаторен автоматик и задвижване на четирите колела, докато нашата тестова кола е само с предно. Но и цената за това е с цели 12,000 лева отгоре.
   
    
Geely Starray 1.5 - тест драйв
  
     
Управлението е предсказуемо и внушава спокойствие, макар да не се усеща много обратна връзка от колелата. Единствената ни забележка е към превключвателя на трансмисията, който изисква всеки път да преминавате и през неутрална предавка - тоест превключването от директна на задна при паркиране например изисква две отделни движения с отчетлива пауза между тях, а не едно слято. 
   
    
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
          
Окачването е с макферсони отпред и независимо многозвенно отзад. Усеща се стегнато и дори леко твърдо, което в губернията на Агенция Пътища оценяваме по-скоро като плюс. За сметка на това седалките са достатъчно комфортни и обират сътресенията. Starray се кара леко, но не е смайващо икономичен - официалният разход с малкия мотор е 6.8 литра на 100 км в смесен цикъл. В нашия тест, с 50% магистрала и 20% планински пътища,  постигнахме 8.1 на сто - но и ни най-малко не сме се старали да пестим. 

Минималният пътен просвет е 19 см, което дава допълнително спокойствие по лошите пътища, но това в никакъв случай не е машина за офроуд. 
   
    
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
        
Всички задължителни системи за безопасност са налични и работят добре, но звуковите предупреждения за настъпване на лентата и за превишена скорост на моменти стават досадни. Дигиталният екран за приборите е монтиран доста високо и не отвлича излишно погледа ви от пътя. Не е така обаче с ефектните на вид светлинки в таблото около него, чиито цвят можете да променяте при желание. Понякога ни домъчнява за доброто старо време, когато решаващата дума имаха инженерите, а не дизайнерите. 
   
   
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
       
Като стана дума за дизайна, Starray е типичен съвременен китайски кросоувър, с очертания, които ще срещнете и при много други производители. Гигантската предна решетка и начупените задни светлини може да не са по вкуса на всеки, но цялостното впечатление е по-скоро положително. 
   
   
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
      
Това усещане се засилва вътре, където качеството на материалите е осезаемо по-високо не само от Dacia, но и от доста европейски конкуренти от по-високия ценови сегмент. Там, където ги виждате, пластмасите са меки. Кожените детайли са с отлични шевове, по таблото дори има ивичка от алкантара за разкош. Даже малките детайли като бутончетата за електрическите прозорци се усещат качествени и добре изработени. Само че работят малко странно: когато ги бутнете напред, стъклата се смъкват, и обратното. Шумоизолацията е на добро ниво. 
   
    
Geely Starray 1.5 - тест драйв
  
       
Пред скоростния лост имате двойна поставка за мобилни устройства, но само едната половина работи като безжично зарядно. По-големият минус е при мултимедията: тя е бърза и с хубави (макар и на моменти странни) графики, но в тестовата ни кола не поддържа Android Auto. За сметка на това има Apple CarPlay, както и собствената система AutoDo на Geely. 
   
    
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
      
Минус е липсата на физически бутони за много основни функции - като климатика и дори настройката на страничните огледала. Всичко става от сензорния дисплей, което не е най-доброто решение (и вероятно дори скоро ще бъде забранено в ЕС за новите автомобили). Но пък след два дни ползване ще свикнете и няма да ви прави впечатление. 
   
    
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
      
На задния ред има достатъчно място и за високи хора, а багажникът е огромен, както вече стана дума. Освен това има две много удобни вдлъбнатини зад всеки от фаровете, които спокойно събират пълна пазарска чанта. 
   
    
Geely Starray 1.5 - тест драйв
   
       
Накратко, Starray е чудесен пример за новата китайска вълна: автомобили, които вече не искат от нас сериозни компромиси в замяна на по-ниската си цена. Дребните му странности охотно се преглъщат на фона на удобствата и много щедрото оборудване. Вече е факт и официалната сервизна мрежа в България. Остава само един въпрос: колко надеждни ще се окажат китайските машини във времето. Но на него все още не можем да отговорим. 
   
   
Още снимки на Geely Starray вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
     

 

0 от 500
  • #15
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    Еми, скъпо е за китаец. 64 бона за 1.5, то Тигуан и Кодияк с такъв двигател са около 70. Сигурно Гийли има някоя екстра в повече, ама като се сетя на автосалона как им миришеше балатума на седалките.
  • #14
    3 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Колата е демо версия на Волво, както Дачия е на Рено, но и Рено и Гийли сляха заводите си за двигатели в една компания, такаче в скоро време, дали си купиваш Рено, Дачия, Гийли, Волво, все тая, даже Мерцедес заявиха че ще купуват от тях
  • #13
    4 rate up comment 8 rate down comment
    Plamen ( преди 1 седмица )
    Отидете на тест драйв и ги пробвайте ,конкретно говоря за Geely , може да проверите холдинга какво чудовище е ,топ 10 производители в световен мащаб ,държат Волво от 15 години ,Протон ,Лотус , Зийкър ,Lynk&CO , 10% от любимият ви мерцедес ,50% от смарт ,части от Астон Мартин и т.н. За миналият месец имат 180 хиляди продадени автомобила само в Китай ,вие тука сравнявате с Дачия ,дето за тия пари си наместате огледалата на ръка и Бигстера акцентира с фенерче :D :D :D
  • #12
    4 rate up comment 7 rate down comment
    До 11 ( преди 1 седмица )
    Дачия Дъстър е много по-малка, а мекия хибрид е с трицилиндров мотор
  • #11
    11 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    64 хиляди за предно и без хибрид еми не благодаря.В случая по-добре Дачия Дъстър 4х4 милд хибрид.
  • #10
    14 rate up comment 1 rate down comment
    онзи без коня ( преди 1 седмица )
    няма ли модел без телевизор? щото ако трябва да си пусна климатика от там или вентилатора... даже и за радиото не е удобно...който гледа бтв и нова може и да иска с телевизор
  • #9
    24 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Освен Немски премиум мога за тези пари и Японски премиум - Лексус каран от баба само до аптеката да си купя. Все пак живеем в свободен свят и всеки може да си купи това което може да си позволи. Аз съм доволен от колата си , ако някой иска да експериментира с такова чудо е негово право.
  • #8
    28 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    В Русия ги боцат с китайски версии /тези дето вървят по 15хил в Китай/ и затова ги връщат и се оплакват. Липсва само редовния коментар че "Аз за толкова пари какъв немски премиум неразличим от нов ще си купя ..."
  • #7
    26 rate up comment 25 rate down comment
    Алекс ( преди 1 седмица )
    63 000 за китайски дарак.НЕ,благодаря.ДАЧИЯ е несравнимо по-добрия избор.
  • #6
    23 rate up comment 1 rate down comment
    До 5 ( преди 1 седмица )
    Да, в паралелната реалност в главата на вносителя им сигурно...