Целите на Европейския съюз за намаляване на емисиите на CO2 от превозните средства, който при автомобилите трябва да достигнат 100% през 2035 година, вече не са осъществими. Това заявиха от Асоциацията на автомобилните производители (ACEA) и от Асоциацията на на автомобилните доставчици (CLEPA).

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще бъде домакин на среща с ръководители на автомобилния сектор на 12 септември, за да обсъдят бъдещето на сектора, който е изправен пред двойна заплаха от китайската конкуренция в електрическите превозни средства и американските мита.
В писмо до фон дер Лайен главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz – Ола Калениус, и главният изпълнителен директора на на задвижването и шаситата в Schaeffler AG – Матиас Цинк, бяха категорични, че техните компании са поели ангажимент за постигане на целта на ЕС за нулеви емисии през 2050. А това е цели 15 години след влизане в сила на забраната за продажба на нови автомобили с ДВГ.
Калениус и Цинк са категорични, че производителите от ЕС са изправени пред почти пълна зависимост от Азия за батерии, както и неразвита инфраструктура за зареждане, по-високи производствени разходи и мита на САЩ.
ЕС си е поставил за цел намаляване на вредните емисии с 55% за леките коли и с 50% за микробусите през 2030 спрямо 2021. Следва 100% и за двата вида превозни средства през 2035. В момента обаче електромобилите имат 15% пазарен дял, а микробусите – едва 9%. Затова от ACEA и CLEPA са категорични, че в днешните условия това просто е неосъществимо.
„Законовите мандати и наказания няма да доведат до прехода. Електромобилите ще бъдат начело, но трябва да има място и за (plug-in) хибриди, удължители на пробега, високоефективни превозни средства с ДВГ, водород и декарбонизирани горива", се казва в писмото.
През март Европейската комисия се съгласи да даде на автомобилните производители още време, за да изпълнят целите за намаляване на емисиите на CO2, първоначално определени за 2025. Членове на дясноцентристката група на Фон дер Лайен също призоваха ЕС да оттегли забраната си за двигатели с вътрешно горене от 2035.


11