IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо дизелът се превръща в рядкост дори в Европа

Слабостите на тези двигатели вече са комбинират със забрани и електрификация

Допреди няколко години дизелът беше символ на практичност - икономичен, издръжлив и с добро сцепление. Особено в Европа - на континент, където горивото е скъпо и данъците се изчислят спрямо емисиите. Дори и там обаче, в наши дни дизеловите автомобили бързо губят популярност. Защо се случва това? И наистина ли дизелът се превръща в анахронизъм?


дизел


Спадът в популярността на дизела в цифри

През 2015 дизеловите автомобили заемат повече от 50% от европейския пазар. През 2024 техният дял вече е по-малко от 14%. В някои държави, като Норвегия, дялът на дизелите сред новите автомобили е спаднал до по-малко от 5%.

Защо дизелът вече не е на мода?

Скандалът с фалшифициране на емисии (Дизелгейт) - през 2015 избухна шумен скандал около Volkswagen, който създаде програми, които подценяват реалните емисии. Този скандал предизвика лавина от разследвания, глоби и... забрани за дизелово гориво в градовете.


дизел


Екологичните стандарти стават все по-строги - Евро-6, Евро-7 - тези разпоредби изискват автомобилните производители да имат толкова ниски емисии, че дизеловите двигатели просто да станат твърде скъпи за разработване и производство. И за да се съобразите със стандартите, трябва да инсталирате скъпи DPF филтри, AdBlue системи, което усложнява конструкцията.

Забрана на дизела в големите градове - в Париж, Брюксел, Берлин и Мадрид има или се планират ограничения за влизане на дизелови автомобили, особено тези, които не отговарят на стандартите Евро-6. Някои градове планират да забранят напълно дизела до 2030 година.

Нарастващата популярност на хибридите и електрическите превозни средства - хибридите не изискват зареждане, но вече дават възможност за спестяване на гориво. Електрическите автомобили са освободени от много данъци и имат „зелена“ репутация. При тези условия дизелът започва да губи.

Предимствата на дизела все още са налице


дизел


Ефективност: дизелът консумира по-малко гориво, особено на магистралата.

Сцепление с ниски обороти: удобно за големи превозни средства, микробуси, SUV.

Ресурс на двигателя: много дизели изминават повече от 400 000 км без основен ремонт.

Недостатъци на дизела:

Сложен дизайн: турбини, филтри за твърди частици, система AdBlue.

• По-скъпи ремонти и обслужване.

• По-бавно достигане на работна температура.

• Ограничения в градовете.

За покупката на дизел:

• Ако шофирате много и главно по магистралите;

• Ако имате нужда от кола с двигател с висок въртящ момент за теглене или товари;

• Ако дизелът има пълна сервизна история и отговаря на Eвро 6.


дизел


Против покупката на дизел: 

• Ако живеете в голям град с еко-забрана;

• Ако не искате да се занимавате с филтри, DPF, EGR;

• Ако планирате да препродадете колата след 2-3 години.

Дизелът не умира - той променя нишата си. Сега това е избор за тези, които шофират много и знаят как да се грижат за автомобилите. А бъдещето принадлежи на електрификацията, особено в Европа.


0 от 500
  • #38
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Гого ( преди 4 месеца )
    Две неща са безкрайни
  • #37
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Ай сиктир ( преди 4 месеца )
    Една време в БГ дизела беше по-евтин от бензина, сега в САЩ е точно обратното. Просто бизнес, нищо лично!
  • #36
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Камионите, градския, специализирана, земеделска и военна техника на какво са друго освен дизел.
  • #35
    18 rate up comment 1 rate down comment
    68-я ( преди 4 месеца )
    Абе, танк на ток не съм виждал още..
  • #34
    4 rate up comment 34 rate down comment
    Елекрик ( преди 4 месеца )
    Карам електрически BYD харчи 2.59лв/100км не пуши не замърсява и е като самолет.Трябва да забранят всички автомобили ДВГ
  • #33
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Бумеранг ( преди 4 месеца )
    Отново тук има доста професионални личности, които споделят собственият си огромен опит между кревата и хладилника! Цитирам обява в mobile.au!!! Дачия Дъстър на 3 години, дизел, 40к , за 25к в евро!!! Нова такава преди две години е струвала 23к в евро! Не, че не се търся!!! Не се предлагат! Като гледам цените по обявите на свестните коли и като гледам цените на нашите тук, се чудя откъде ли са ги домъкнали джамбазите, та струват толкоз тънко! Нищо лично!
  • #32
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Маздата с 3,3 дизела го забравяте (нищо, че са турили една батерийка за да влезе в другата графа на ексела).
  • #31
    5 rate up comment 21 rate down comment
    до долния ( преди 4 месеца )
    Дизела е минало.
  • #30
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Двама колеги шофират сравнително нови (3-4-годишни)Ивеко 3,5 120/150. Дневно въртят едно 200км и на двамата им излязоха проблеми с adblu и филтъра, единия го избуши, а другият е на път да го направи, защото новия са 3000юро плюс ДДС. Пробва да го чистят, но системата продължава да влиза в авариен режим.
  • #29
    11 rate up comment 28 rate down comment
    Largo ( преди 4 месеца )
    Сега българина ще ми хвали дизела смъ.рдялник ,че е най УбаЙЯ понеже много му харесва на ком.пле.кса.ра. българин да кади и затова вкараха от Европа всичката тая см.рад у бг а хората по чужбина ги махат но българина му харесва да е мърляв и да е наопаки от нормалното и да прав е тука един където написа,че по прегледите ако тръгнат да измерват правилно ще се изчисти държавата от миризливи катраници масово ана като няма държава ще мирише на изгоряли гуми и ще дими *** , да ви е честито .