IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо дизелът се превръща в рядкост дори в Европа

Слабостите на тези двигатели вече са комбинират със забрани и електрификация

Допреди няколко години дизелът беше символ на практичност - икономичен, издръжлив и с добро сцепление. Особено в Европа - на континент, където горивото е скъпо и данъците се изчислят спрямо емисиите. Дори и там обаче, в наши дни дизеловите автомобили бързо губят популярност. Защо се случва това? И наистина ли дизелът се превръща в анахронизъм?


дизел


Спадът в популярността на дизела в цифри

През 2015 дизеловите автомобили заемат повече от 50% от европейския пазар. През 2024 техният дял вече е по-малко от 14%. В някои държави, като Норвегия, дялът на дизелите сред новите автомобили е спаднал до по-малко от 5%.

Защо дизелът вече не е на мода?

Скандалът с фалшифициране на емисии (Дизелгейт) - през 2015 избухна шумен скандал около Volkswagen, който създаде програми, които подценяват реалните емисии. Този скандал предизвика лавина от разследвания, глоби и... забрани за дизелово гориво в градовете.


дизел


Екологичните стандарти стават все по-строги - Евро-6, Евро-7 - тези разпоредби изискват автомобилните производители да имат толкова ниски емисии, че дизеловите двигатели просто да станат твърде скъпи за разработване и производство. И за да се съобразите със стандартите, трябва да инсталирате скъпи DPF филтри, AdBlue системи, което усложнява конструкцията.

Забрана на дизела в големите градове - в Париж, Брюксел, Берлин и Мадрид има или се планират ограничения за влизане на дизелови автомобили, особено тези, които не отговарят на стандартите Евро-6. Някои градове планират да забранят напълно дизела до 2030 година.

Нарастващата популярност на хибридите и електрическите превозни средства - хибридите не изискват зареждане, но вече дават възможност за спестяване на гориво. Електрическите автомобили са освободени от много данъци и имат „зелена“ репутация. При тези условия дизелът започва да губи.

Предимствата на дизела все още са налице


дизел


Ефективност: дизелът консумира по-малко гориво, особено на магистралата.

Сцепление с ниски обороти: удобно за големи превозни средства, микробуси, SUV.

Ресурс на двигателя: много дизели изминават повече от 400 000 км без основен ремонт.

Недостатъци на дизела:

Сложен дизайн: турбини, филтри за твърди частици, система AdBlue.

• По-скъпи ремонти и обслужване.

• По-бавно достигане на работна температура.

• Ограничения в градовете.

За покупката на дизел:

• Ако шофирате много и главно по магистралите;

• Ако имате нужда от кола с двигател с висок въртящ момент за теглене или товари;

• Ако дизелът има пълна сервизна история и отговаря на Eвро 6.


дизел


Против покупката на дизел: 

• Ако живеете в голям град с еко-забрана;

• Ако не искате да се занимавате с филтри, DPF, EGR;

• Ако планирате да препродадете колата след 2-3 години.

Дизелът не умира - той променя нишата си. Сега това е избор за тези, които шофират много и знаят как да се грижат за автомобилите. А бъдещето принадлежи на електрификацията, особено в Европа.


0 от 500
  • #28
    6 rate up comment 28 rate down comment
    Pipe ( преди 4 месеца )
    Щото дими като печка. Трябва да се забрани напълно за леки автомобили. Мине една такава смърделница в града и после не може да се от мерише 5 минути...
  • #27
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Who Cares ( преди 4 месеца )
    Щото не издържа на конглокенцията на вятърните мелници.
  • #26
    12 rate up comment 8 rate down comment
    Muenchen05 ( преди 4 месеца )
    Ако има истински годишни прегледи и в Бг ще се карат по-малко дизелови автомобили.
  • #25
    31 rate up comment 6 rate down comment
    James ( преди 4 месеца )
    Дано "урсулите" бъдат пометени от времето. А то е бурно и бързопроменящо се.
  • #24
    40 rate up comment 4 rate down comment
    До 22 ( преди 4 месеца )
    стой си по зареждачките да си мерите кабелите все за 40мин някой колега електричар ще те заговори, пък може и да ти излезе късмета, то зелените не подбират
  • #23
    15 rate up comment 55 rate down comment
    Георги Стойчев ( преди 4 месеца )
    Дизел само дънки се купуват дано по-дсоро да има тотална забрана за тези смърдящи дизели за голяма икономия който търси само на газ и е много по екологично да се кара на пропан-бутан.
  • #22
    5 rate up comment 13 rate down comment
    до долния ( преди 4 месеца )
    до дойчетапак и кой кара 1200 км като взима самолет бегай да напрявиш един немски мин пардон омлет
  • #21
    25 rate up comment 2 rate down comment
    От Дойчланд 2 ( преди 4 месеца )
    В допълнение не случайно и Ауди, БМВ и Мерцедес все още имат 2 и 3литра дизелови двигатели с малка батерия, за да се водят и те "хибрид". Всички останали залагат на *** еднодневки с 1 литър двигател в СУВ..пък ако ще и хибрид да е.
  • #20
    38 rate up comment 4 rate down comment
    От Дойчланд ( преди 4 месеца )
    Все още няма алтернатива на дизела 1200км с един резервоар, никакви проблеми и притеснения за рейндж и със 120 и 160 и 180км/ч зима, лято, парно климатик няма значение. Електрическите миксери ги няма в лявата лента в Германия просто, защото не са правени за тези скорости от 140 нагоре през 200км да зареждаш е смешно. Особено пък под 100 000лв с малките батерии..
  • #19
    46 rate up comment 5 rate down comment
    Добри ( преди 4 месеца )
    Много повече СО2 отива в атмосферата от всички взривове на ракети от войни, от пожари и вулкани, отколкото от дизелови ДВГ. В пъти повече от експлоатацията на какво и да е ДВГ за цялата му експлоатация се отделя при извличането на елементи за направата на една Ел кола и батериите и, ама никой не го казва. СО2 има в горните слоеве на атмосферата и е част от естествения кръговрат. Преди 40 години го обвиняваха за озоновата дупка, а от години няма такива, или поне свиват размерите.