IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо дизелът се превръща в рядкост дори в Европа

Слабостите на тези двигатели вече са комбинират със забрани и електрификация

Допреди няколко години дизелът беше символ на практичност - икономичен, издръжлив и с добро сцепление. Особено в Европа - на континент, където горивото е скъпо и данъците се изчислят спрямо емисиите. Дори и там обаче, в наши дни дизеловите автомобили бързо губят популярност. Защо се случва това? И наистина ли дизелът се превръща в анахронизъм?


дизел


Спадът в популярността на дизела в цифри

През 2015 дизеловите автомобили заемат повече от 50% от европейския пазар. През 2024 техният дял вече е по-малко от 14%. В някои държави, като Норвегия, дялът на дизелите сред новите автомобили е спаднал до по-малко от 5%.

Защо дизелът вече не е на мода?

Скандалът с фалшифициране на емисии (Дизелгейт) - през 2015 избухна шумен скандал около Volkswagen, който създаде програми, които подценяват реалните емисии. Този скандал предизвика лавина от разследвания, глоби и... забрани за дизелово гориво в градовете.


дизел


Екологичните стандарти стават все по-строги - Евро-6, Евро-7 - тези разпоредби изискват автомобилните производители да имат толкова ниски емисии, че дизеловите двигатели просто да станат твърде скъпи за разработване и производство. И за да се съобразите със стандартите, трябва да инсталирате скъпи DPF филтри, AdBlue системи, което усложнява конструкцията.

Забрана на дизела в големите градове - в Париж, Брюксел, Берлин и Мадрид има или се планират ограничения за влизане на дизелови автомобили, особено тези, които не отговарят на стандартите Евро-6. Някои градове планират да забранят напълно дизела до 2030 година.

Нарастващата популярност на хибридите и електрическите превозни средства - хибридите не изискват зареждане, но вече дават възможност за спестяване на гориво. Електрическите автомобили са освободени от много данъци и имат „зелена“ репутация. При тези условия дизелът започва да губи.

Предимствата на дизела все още са налице


дизел


Ефективност: дизелът консумира по-малко гориво, особено на магистралата.

Сцепление с ниски обороти: удобно за големи превозни средства, микробуси, SUV.

Ресурс на двигателя: много дизели изминават повече от 400 000 км без основен ремонт.

Недостатъци на дизела:

Сложен дизайн: турбини, филтри за твърди частици, система AdBlue.

• По-скъпи ремонти и обслужване.

• По-бавно достигане на работна температура.

• Ограничения в градовете.

За покупката на дизел:

• Ако шофирате много и главно по магистралите;

• Ако имате нужда от кола с двигател с висок въртящ момент за теглене или товари;

• Ако дизелът има пълна сервизна история и отговаря на Eвро 6.


дизел


Против покупката на дизел: 

• Ако живеете в голям град с еко-забрана;

• Ако не искате да се занимавате с филтри, DPF, EGR;

• Ако планирате да препродадете колата след 2-3 години.

Дизелът не умира - той променя нишата си. Сега това е избор за тези, които шофират много и знаят как да се грижат за автомобилите. А бъдещето принадлежи на електрификацията, особено в Европа.


0 от 500
  • #18
    8 rate up comment 43 rate down comment
    до долния ( преди 4 месеца )
    Краят на дизела е повече от сигурен бил за дълъг път до Виена половин ден със самолет 1 час в град какъв дизел един хибрид ти харчи 0 на 100 в електричен режим за кво ти е тоя дизел за на село. Колко пъти в годината ходиш за на село.
  • #17
    59 rate up comment 11 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    Модерен дизелов автомобил няма слабости. Да ако караш 5 км до работа не си за дизел, но това не е слабост на технологията, а ДПФ вече има и за бензинките. Края на дизела е обусловен от абсолютното безумие на шайка полудели политически престъпници!!! От фашистката диктатура на шепа самозабравени SS-овци ! И нищо друго!
  • #16
    57 rate up comment 9 rate down comment
    Бай Димо ( преди 4 месеца )
    Всички ли сте полудели!!!??? Каква зелена енергия..какви Ел.коли...Предстои флуктуация..в ЕС..и накрая.пак до дизела ще допрете. Искам да видя..големи товарни камиони..с батерии....пфу...нещастници...
  • #15
    8 rate up comment 42 rate down comment
    Хеми значи бензин ( преди 4 месеца )
    Дизела е мъртвородена технология и се вижда как петролните фракции отиват за джет фюъл и пълнят самолетите а масово дизеловите продажби спадат и хората се приентират към газ хибриди електрички и метро трамваи
  • #14
    51 rate up comment 8 rate down comment
    бачо Кольо ( преди 4 месеца )
    Заради политиките на зелените съединители намалява търсенето на дизела,защото го обвиниха неправилно.Ама я камиони ,кораби и прочее транспортна техника на какво се движи?Ще карам дизел докато може,после ще му мислим!
  • #13
    42 rate up comment 8 rate down comment
    Johnny Bravo ( преди 4 месеца )
    Защото Европата се управлява от *** и п..ки, статистически е доказано.
  • #12
    12 rate up comment 7 rate down comment
    До 3 ( преди 4 месеца )
    Бустъре, пак не четеш - данъчните политики бяха, а и още са такива на места, че бензиновите варианти са по-скъпи. До скоро, във Великобритания например данъците на бензините бяха с хиляди паунди повече на година, хеле пък спрямо нулевия данък на електричките. Ама нали това не го обясняват в рекламните клипчета по Ютюб, та няма как да го знаеш.
  • #11
    34 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Тези 14 процента дял всъщност показват че дизела се търси, въпреки всичко. В момента Рено и Стелантис дизел нямат. Форд и Тойота, само за пикапи. Киа и Хюндай имат само дизел хибрид - той влиза при хибридите. БМВ, Мерцедес и Ауди имат чист дизел само при най-малките си и евтини модели всичко друго е хибрид. Реално само ФВ и Шкода май продават масово чист дизел.
  • #10
    11 rate up comment 27 rate down comment
    Бай Коста ( преди 4 месеца )
    9Q "Бай Коста, никой нищо няма да забрани, просто нафтичката ще е 5 евро. "Чел съм преди 10 години как до 5 години електричките превземат света, а РФ и СА фалират. През 1970 партийните секретари обясняваха на народа, как в 1980 щял да дойде комунизмът.
  • #9
    15 rate up comment 27 rate down comment
    Q ( преди 4 месеца )
    Бай Коста, никой нищо няма да забрани, просто нафтичката ще е 5 евро. И сами ще се забраните.