IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо дизелът се превръща в рядкост дори в Европа

Слабостите на тези двигатели вече са комбинират със забрани и електрификация

Допреди няколко години дизелът беше символ на практичност - икономичен, издръжлив и с добро сцепление. Особено в Европа - на континент, където горивото е скъпо и данъците се изчислят спрямо емисиите. Дори и там обаче, в наши дни дизеловите автомобили бързо губят популярност. Защо се случва това? И наистина ли дизелът се превръща в анахронизъм?


дизел


Спадът в популярността на дизела в цифри

През 2015 дизеловите автомобили заемат повече от 50% от европейския пазар. През 2024 техният дял вече е по-малко от 14%. В някои държави, като Норвегия, дялът на дизелите сред новите автомобили е спаднал до по-малко от 5%.

Защо дизелът вече не е на мода?

Скандалът с фалшифициране на емисии (Дизелгейт) - през 2015 избухна шумен скандал около Volkswagen, който създаде програми, които подценяват реалните емисии. Този скандал предизвика лавина от разследвания, глоби и... забрани за дизелово гориво в градовете.


дизел


Екологичните стандарти стават все по-строги - Евро-6, Евро-7 - тези разпоредби изискват автомобилните производители да имат толкова ниски емисии, че дизеловите двигатели просто да станат твърде скъпи за разработване и производство. И за да се съобразите със стандартите, трябва да инсталирате скъпи DPF филтри, AdBlue системи, което усложнява конструкцията.

Забрана на дизела в големите градове - в Париж, Брюксел, Берлин и Мадрид има или се планират ограничения за влизане на дизелови автомобили, особено тези, които не отговарят на стандартите Евро-6. Някои градове планират да забранят напълно дизела до 2030 година.

Нарастващата популярност на хибридите и електрическите превозни средства - хибридите не изискват зареждане, но вече дават възможност за спестяване на гориво. Електрическите автомобили са освободени от много данъци и имат „зелена“ репутация. При тези условия дизелът започва да губи.

Предимствата на дизела все още са налице


дизел


Ефективност: дизелът консумира по-малко гориво, особено на магистралата.

Сцепление с ниски обороти: удобно за големи превозни средства, микробуси, SUV.

Ресурс на двигателя: много дизели изминават повече от 400 000 км без основен ремонт.

Недостатъци на дизела:

Сложен дизайн: турбини, филтри за твърди частици, система AdBlue.

• По-скъпи ремонти и обслужване.

• По-бавно достигане на работна температура.

• Ограничения в градовете.

За покупката на дизел:

• Ако шофирате много и главно по магистралите;

• Ако имате нужда от кола с двигател с висок въртящ момент за теглене или товари;

• Ако дизелът има пълна сервизна история и отговаря на Eвро 6.


дизел


Против покупката на дизел: 

• Ако живеете в голям град с еко-забрана;

• Ако не искате да се занимавате с филтри, DPF, EGR;

• Ако планирате да препродадете колата след 2-3 години.

Дизелът не умира - той променя нишата си. Сега това е избор за тези, които шофират много и знаят как да се грижат за автомобилите. А бъдещето принадлежи на електрификацията, особено в Европа.


0 от 500
  • #8
    13 rate up comment 22 rate down comment
    Q ( преди 4 месеца )
    Дизела е паднал до 11% основно за баничарки и бусове, които всеки ден навиват километри. Чичо Го6е е още ербап че на Горубляне стари пърдаци бол. Ама това е още година две. После няма да сваля DPF- и , а ще премахва хибридни системи, дето са за пълна реновация.
  • #7
    47 rate up comment 17 rate down comment
    Бай Коста ( преди 4 месеца )
    Карам БМВ Ф11 530Д с мощност 258 коня и въртящ момент 560 Н/м. За да купя някаква кола със съпоставими характеристики, но угаждаща на гретенистите, тлябва да дам минимум 100 000. Ще я карам, докато ги забранят, а това няма да е скоро. Гретенистите да карат тротинетки.
  • #6
    16 rate up comment 12 rate down comment
    до 2 ( преди 4 месеца )
    Наистина много си екологичен приличаш на т ъп гейрманец
  • #5
    27 rate up comment 22 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Защото на пътя ни тровят, дори и тези които пушат се намира някой друг пред него да задими подобаващо, трябва мерки със задна дата да започнат да спират от движение всичко над 10 години дизеляк което е неизправно.
  • #4
    40 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Дизела, ще се завърне на бял кон!
  • #3
    48 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    Според тебе никой не си е купил автомобила, защото има по-нисък разход на гориво, а са купували по-скъпите дизелови автомобили, вместо да си изберат по-евтината бензинова версия на същия модел автомобил, само защото са били много загрижени за екологията? Вие вече тотално изтрещяхте ти си мислите че всяко действие на всеки човек винаги е свързан с партията която всекиава по форумите. А на практика над 95% от хората въобще не се интересуват от екология при избора на автомобил.
  • #2
    14 rate up comment 22 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Не се занимаваме с филтри, DPF, EGR... премахваме ги
  • #1
    39 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Защото популярността на дизела беше в голяма степен изкуствено създадена чрез държавни стимули и субсидии, тъй като беше обявен за по-екологичен от бензина. Всяка прилика със съвременните екологични алтернативи е случайна.