IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Нов данък върху CO₂ вдига рязко цените на горивата в ЕС

Системата ETS2 трябва да влезе в сила през 2027, като ще оскъпи всички видове енергия

През 2027 година Европейският съюз ще въведе нова система за търговия с емисии за сгради и автомобилен транспорт, наречена ETS2, която всъщност представлява климатична революция с пряко въздействие върху портфейла на потребителите чрез пазара на въглеродни емисии. Тази нова регулация ще направи всички видове енергия по-скъпи, както за транспорт, така и за отопление, съобщава Motor.es.


вредни емисии


Новият данък върху въглеродния диоксид (CO₂), който вече е одобрен, ще направи всичко по-скъпо - бензин, дизел, газьол и природен газ. Има вариант неговото въвеждане да бъде отложено с една година, ако цените на енергия скочат рязко, но не и да бъде премахнат. И именно този данъчен инструмент ще определи цена на CO₂, отделян от домовете и превозни средства.

ETS2: Как работи и защо потребителите ще го усетят веднага?

Досега европейският пазар на въглеродни емисии засягаше предимно промишлеността и производството на електроенергия. Но с ETS2 въглеродът влиза в домовете на хората - отопление, автомобилен транспорт, природен газ, дизел, бензин... Всичко, което отделя CO₂ и не е било на фискалния радар на Брюксел, сега вече ще бъде.

След като системата влезе в сила, доставчиците на горива ще бъдат задължени да закупят права за емисии на въглеродния диоксид, генериран от техните продукти. И тъй като не би могло да бъде другояче, тази цена ще бъде прехвърлена върху крайния потребител.

Логиката е проста - един тон CO₂ е равен на едно разрешително за емисии. И тъй като това разрешително става по-скъпо, ще се повишат и цените на бензиностанцията или на сметките за отопление. Според Европейската комисия, при базова цена от 48 евро/тон, литър автомобилен бензин може да поскъпне с около 11 цента, докато дизелът ще се повиши с 13 цента. Но това е само началото.


зареждане на гориво


Средносрочната перспектива не е успокояваща

Оценки като тези на BloombergNEF показват, че цената на въглеродните емисии може да достигне 149 евро/тон до 2030 и дори да надхвърли 250 евро, ако пазарът преживее бум. В този сценарий, пълненето на резервоара ще бъде почти лукс, тъй като цената на литър може да се увеличи с повече от 0,50 евро.

За тези, които използват дизел или газ за отопление, нещата не изглеждат по-добре. За всяко евро, с което се увеличава цената на CO₂, се очаква газът да поскъпне с 3,1 евро на MWh, а мазутът за отопление с 4,1 цента на литър. Пресметнато за цял отоплителен сезон, звучи доста стряскащо.

Ударът засяга най-бедните хора

Според експерти, тази система има очевиден проблем - тя е регресивна, тъй като засяга най-много тези с най-малко пари. Причината е, че разходите за енергия представляват по-голяма част от бюджета им. И това е особено вярно в селските райони, където няма метро или електрически автомобили. Това засяга и малките предприятия, чиито оперативни разходи ще се увеличат, без лесно да могат да ги прехвърлят на длъжниците.


електромобили


В Брюксел са наясно с тази опасност и затова е създаден Социалният климатичен фонд, който ще разполага 86,7 милиарда евро между 2026 и 2032 , за да се смекчи удара. Този фонд, финансиран с пари, набрани от продажбата на права по ETS2, е предназначен да помогне на най-уязвимите, да подпомогне устойчивата мобилност и да реновира сгради.

Примерът с Канада изнервя властите в ЕС

Властите в ЕС са наясно, че ако ETS2 не бъде обяснена правилно, може да се случи същото, както в Канада, където правителството в крайна сметка отмени данъка си върху въглеродните емисии върху горивата през 2025, въпреки че повечето хора получиха повече помощи, отколкото платиха. Проблемът? Никой не го разбра. Общественото възприятие беше, че данъкът е несправедлив, а политическият натиск срина системата.


вредни емисии


Европа иска да избегне това фиаско. Следователно, в допълнение към Социалния фонд, ETS2 ще има и Резерв за стабилност на пазара. Тоест, един вид аварийна спирачка за смекчаване на внезапните покачвания на цените на въглеродните емисии. Въпреки това, маневреността му е ограничена. И ако пазарът се обърка, гражданите може да понесат най-големия удар.

А за да се усложнят допълнително нещата, много държави не успяха да изпълнят задължението си да включат ETS2 в националното си законодателство. Всъщност само Австрия успя да го направи навреме. Европейската комисия вече е започнала производства за нарушение срещу тези, които са изостанали, докато Полша, Чехия и Естония са поискали повече време, позовавайки се на социални и икономически причини.


0 от 500
  • #25
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Нефт и съсипани екосистемиВ нигерийския дълбоководен делта район, поради петролни разливи, около 393 km
  • #24
    1 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ако тази площ с фотоволтаици се използва за зареждане на електромобили (вместо въглищен ток), тя може да захрани близо 120 коли с годишен пробег 15 000 км. Ако бяха хибриди с разход 6 л/100, щяха да изгорят над 100 000 литра бензин и да отделят над 240 тона CO
  • #23
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    Само басейна на Амазонка абсорбира над 10 пъти повече СО2 отколкото годишните световни емисии отделятни от фосилни горива - сам може да провериш с какви темпове губим амазонските гори и тропическите гори в азия и централна африка...
  • #22
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    И винаги съм твърдял, че това, което Европа прави е БЕЗУМИЕ! Реално инвестиции в подобряване енергийните източници в третия свят ще донесат повече екологични (а и икономически) ползи отколкото изнасилването на шепа европейци, които и без това са вече лидери! Преобладаваща част от първичната енергия идва от горене на дърва и макар те са са "възобновяем източник" това е далеч от екология! И тези емисии надхвърлят в пъти емисиите от транспорта в Европа, който е обявяван от Брюксел за Дявола!
  • #21
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    #19 Панелите ти може да са на покрива, но за произвеждането им са били унищожавани хабитати - дори да е било гола скала, пак е хабитат. Аз не веднъж съм казвал, че не съм против възобновяемата енергия, нито срещу ЕЛ - против съм начина по който се налагат и безумното твърдение, че те могат да заменят старите източници на енергия и ДВГ - не! Не могат! Могат само да допълват!!! Могат да работят само при някакви ограничени рамки и за да са ефективни трябва да са в кохезия с традиционните източници
  • #20
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    213 дка гора абсорбират около 320 тона CO2 годишно. Същото количество CO2 може да се избегне с фотоволтаици върху всеки паркинг с 100 паркоместа (~1.6 дка), ако заменят въглищен ток. Такава площ не пречи на нищо зелено дори засенчва автомобилите. Природата и технологиите не са в конглокенция могат да работят заедно.
  • #19
    5 rate up comment 8 rate down comment
    До тинтири ( преди 1 месец )
    Гората ти наистина носи много ползи и ги уважавам. Но е подвеждащо да противопоставяш природата на солара, все едно панелите заменят гори. Моите панели са върху покрив не са сечени гори за тях. А токът от тях замества тока от въглища. Една гора абсорбира, но един панел предотвратява изхвърлянето. Природата не е застрашена от технологиите, а от въглищата, които соларите заместват.
  • #18
    1 rate up comment 6 rate down comment
    До РУК ( преди 1 месец )
    Alfa Romeo Stelvio с разход 10 л/100 км и 15000 км годишно отделя около 3.75 тона CO2 за 1 година. 40-те дървета, засаждани по 4 на година, са поели около 3.3 тона CO2 общо за 10 години. Тоест колата отделя повече CO2 само за 1 година, отколкото всички дървета са абсорбирали за десетилетие.
  • #17
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До РУК ( преди 1 месец )
    Alfa Romeo Stelvio с разход 10 л/100 км и 15
  • #16
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    Аз имам 13 дка гора, баща ми има около 200 дка ище ги наследя И за разлика от твоите панели ЗА КОИТО ЕДНИ ГОЛЕМИ МАШИНИ СА УНИЩОЖИЛИ ХИЛЯДИ ДЕКАРИ С ГОРА при минната дейност, и които са реално токсичен ***, който ще замърси почвата и водите в края на жизнения си цикъл - моята гора и на Рук дърветата носят само позитив. Създават хабитат, охлаждат, задържат почвената ерозия, обогатяват почвата, и помагат циркулацията на атмосферните маси и вода... Технологията не може да замени Природата!!