IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Нов данък върху CO₂ вдига рязко цените на горивата в ЕС

Системата ETS2 трябва да влезе в сила през 2027, като ще оскъпи всички видове енергия

През 2027 година Европейският съюз ще въведе нова система за търговия с емисии за сгради и автомобилен транспорт, наречена ETS2, която всъщност представлява климатична революция с пряко въздействие върху портфейла на потребителите чрез пазара на въглеродни емисии. Тази нова регулация ще направи всички видове енергия по-скъпи, както за транспорт, така и за отопление, съобщава Motor.es.


вредни емисии


Новият данък върху въглеродния диоксид (CO₂), който вече е одобрен, ще направи всичко по-скъпо - бензин, дизел, газьол и природен газ. Има вариант неговото въвеждане да бъде отложено с една година, ако цените на енергия скочат рязко, но не и да бъде премахнат. И именно този данъчен инструмент ще определи цена на CO₂, отделян от домовете и превозни средства.

ETS2: Как работи и защо потребителите ще го усетят веднага?

Досега европейският пазар на въглеродни емисии засягаше предимно промишлеността и производството на електроенергия. Но с ETS2 въглеродът влиза в домовете на хората - отопление, автомобилен транспорт, природен газ, дизел, бензин... Всичко, което отделя CO₂ и не е било на фискалния радар на Брюксел, сега вече ще бъде.

След като системата влезе в сила, доставчиците на горива ще бъдат задължени да закупят права за емисии на въглеродния диоксид, генериран от техните продукти. И тъй като не би могло да бъде другояче, тази цена ще бъде прехвърлена върху крайния потребител.

Логиката е проста - един тон CO₂ е равен на едно разрешително за емисии. И тъй като това разрешително става по-скъпо, ще се повишат и цените на бензиностанцията или на сметките за отопление. Според Европейската комисия, при базова цена от 48 евро/тон, литър автомобилен бензин може да поскъпне с около 11 цента, докато дизелът ще се повиши с 13 цента. Но това е само началото.


зареждане на гориво


Средносрочната перспектива не е успокояваща

Оценки като тези на BloombergNEF показват, че цената на въглеродните емисии може да достигне 149 евро/тон до 2030 и дори да надхвърли 250 евро, ако пазарът преживее бум. В този сценарий, пълненето на резервоара ще бъде почти лукс, тъй като цената на литър може да се увеличи с повече от 0,50 евро.

За тези, които използват дизел или газ за отопление, нещата не изглеждат по-добре. За всяко евро, с което се увеличава цената на CO₂, се очаква газът да поскъпне с 3,1 евро на MWh, а мазутът за отопление с 4,1 цента на литър. Пресметнато за цял отоплителен сезон, звучи доста стряскащо.

Ударът засяга най-бедните хора

Според експерти, тази система има очевиден проблем - тя е регресивна, тъй като засяга най-много тези с най-малко пари. Причината е, че разходите за енергия представляват по-голяма част от бюджета им. И това е особено вярно в селските райони, където няма метро или електрически автомобили. Това засяга и малките предприятия, чиито оперативни разходи ще се увеличат, без лесно да могат да ги прехвърлят на длъжниците.


електромобили


В Брюксел са наясно с тази опасност и затова е създаден Социалният климатичен фонд, който ще разполага 86,7 милиарда евро между 2026 и 2032 , за да се смекчи удара. Този фонд, финансиран с пари, набрани от продажбата на права по ETS2, е предназначен да помогне на най-уязвимите, да подпомогне устойчивата мобилност и да реновира сгради.

Примерът с Канада изнервя властите в ЕС

Властите в ЕС са наясно, че ако ETS2 не бъде обяснена правилно, може да се случи същото, както в Канада, където правителството в крайна сметка отмени данъка си върху въглеродните емисии върху горивата през 2025, въпреки че повечето хора получиха повече помощи, отколкото платиха. Проблемът? Никой не го разбра. Общественото възприятие беше, че данъкът е несправедлив, а политическият натиск срина системата.


вредни емисии


Европа иска да избегне това фиаско. Следователно, в допълнение към Социалния фонд, ETS2 ще има и Резерв за стабилност на пазара. Тоест, един вид аварийна спирачка за смекчаване на внезапните покачвания на цените на въглеродните емисии. Въпреки това, маневреността му е ограничена. И ако пазарът се обърка, гражданите може да понесат най-големия удар.

А за да се усложнят допълнително нещата, много държави не успяха да изпълнят задължението си да включат ETS2 в националното си законодателство. Всъщност само Австрия успя да го направи навреме. Европейската комисия вече е започнала производства за нарушение срещу тези, които са изостанали, докато Полша, Чехия и Естония са поискали повече време, позовавайки се на социални и икономически причини.


0 от 500
  • #35
    3 rate up comment 4 rate down comment
    До лудория ( преди 1 месец )
    Пак ли ти се привижда липса на ток? От 2022 до 2024, за две години в България са добавени 11200 електромобила. За същия период производството от фотоволтаици се е увеличило с 3.2 тераватчаса. С толкова ток могат да се заредят над 1.6 милиона електромобила годишно Тоест, токът от слънцето расте около 140 пъти по-бързо от нуждите на електромобилите.
  • #34
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    Някой ме е изпреварил. Както ДВГ са заменили каруците, навярно електрическите или други ще заменят тези с ДВГ. Но няма как да стане с икономически "санкции" и да си самоунищожаваш бизнеса, да си подтискаш хората, в идеята че ще си пръв въвел електромобили. Достатъчно материали из интернет има, че до 200 000 км. нищо "зелено" няма в настоящите електромобили. Освен това, въздуха все още не знае граници. Няма да споменавам, че толкоз електричество също няма как да се самозароди... днес или утре.
  • #33
    3 rate up comment 4 rate down comment
    До 32 ( преди 1 месец )
    И ако ги няма зелените пембраните жълтите или оранжевите, защо смяташ, че светът ще се върне към скъпите въглища, дори да им махнат въглеродните квоти? Най-евтината енергия вече е възобновяемата, така че бавно и постепенно всичко ще се измести натам. Както транспорта, така и индустрията и домакинствата. Колкото по-бързо, толкова по-големи шансове Европа да оцелее, както финансово, така и геополитически. Забавяне е равно на провал.
  • #32
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Пешо ( преди 1 месец )
    Така ще е, докато зелените не изчезнат от управлението на съюза.
  • #31
    10 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    И като ни вземат (разбирай откраднат) тези пари по ETS2 схемата, къде ще отидат? А-а, да сетих се: за пушки (я на Украiна, я на Judas, я "за превъоръжаване" на европейските "армии"). :-(
  • #30
    3 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    20 стотинки на литър рязко ли ти се струва? Революция! Натиск е да сме задължени да купуваме скъп въглищен ток както досега. Пазарът никога не би избрал най-скъпото и най-мръсното. А революцията ако не си разбрал се случи преди два месеца с революционните батерии с пет минутно зареждане, които напълно преобръщат парадигмите че електромобилите не стават защото се зареждат бавно. Сега остана да дъвчете че са 200-300 кг по-тежки, докато не станат по-леки от ДВГ.
  • #29
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    Нашия живот е еволюция. Дори това, което споменават, че е революция, е незабелязана еволюция. Не можем за ден да спрем ползването на нефт, въглища, дърва, автомобили ДВГ. За да може да се случи, се случва бавен процес, а не притискан от самозабравили се лyмпени. Обществото трябва да има здрав разум и знания, за да може да се развива. Инак ще повторим онзи период след разпада на Римската империя.
  • #28
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    В Сундарбанс (Бангладеш), спрямо един случай: 350km2 (35000 ха) от чувствителен екосистемен район е замърсен с нефт .Exxon Valdez разливът замърсява 1300 мили от брегова ивица, с огромни загуби на птици, морски бозайници и коралови системи .
  • #27
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Нефт и съсипани екосистемиВ нигерийския дълбоководен делта район, поради петролни разливи, около 393 km2 (39300 ха) мангрови гори са унищожени след няколко аварии .В Сундарбанс (Бангладеш), спрямо един случай: 350
  • #26
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Нефт и съсипани екосистемиВ нигерийския дълбоководен делта район, поради петролни разливи, около 393 km2 (39