IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Нов данък върху CO₂ вдига рязко цените на горивата в ЕС

Системата ETS2 трябва да влезе в сила през 2027, като ще оскъпи всички видове енергия

През 2027 година Европейският съюз ще въведе нова система за търговия с емисии за сгради и автомобилен транспорт, наречена ETS2, която всъщност представлява климатична революция с пряко въздействие върху портфейла на потребителите чрез пазара на въглеродни емисии. Тази нова регулация ще направи всички видове енергия по-скъпи, както за транспорт, така и за отопление, съобщава Motor.es.


вредни емисии


Новият данък върху въглеродния диоксид (CO₂), който вече е одобрен, ще направи всичко по-скъпо - бензин, дизел, газьол и природен газ. Има вариант неговото въвеждане да бъде отложено с една година, ако цените на енергия скочат рязко, но не и да бъде премахнат. И именно този данъчен инструмент ще определи цена на CO₂, отделян от домовете и превозни средства.

ETS2: Как работи и защо потребителите ще го усетят веднага?

Досега европейският пазар на въглеродни емисии засягаше предимно промишлеността и производството на електроенергия. Но с ETS2 въглеродът влиза в домовете на хората - отопление, автомобилен транспорт, природен газ, дизел, бензин... Всичко, което отделя CO₂ и не е било на фискалния радар на Брюксел, сега вече ще бъде.

След като системата влезе в сила, доставчиците на горива ще бъдат задължени да закупят права за емисии на въглеродния диоксид, генериран от техните продукти. И тъй като не би могло да бъде другояче, тази цена ще бъде прехвърлена върху крайния потребител.

Логиката е проста - един тон CO₂ е равен на едно разрешително за емисии. И тъй като това разрешително става по-скъпо, ще се повишат и цените на бензиностанцията или на сметките за отопление. Според Европейската комисия, при базова цена от 48 евро/тон, литър автомобилен бензин може да поскъпне с около 11 цента, докато дизелът ще се повиши с 13 цента. Но това е само началото.


зареждане на гориво


Средносрочната перспектива не е успокояваща

Оценки като тези на BloombergNEF показват, че цената на въглеродните емисии може да достигне 149 евро/тон до 2030 и дори да надхвърли 250 евро, ако пазарът преживее бум. В този сценарий, пълненето на резервоара ще бъде почти лукс, тъй като цената на литър може да се увеличи с повече от 0,50 евро.

За тези, които използват дизел или газ за отопление, нещата не изглеждат по-добре. За всяко евро, с което се увеличава цената на CO₂, се очаква газът да поскъпне с 3,1 евро на MWh, а мазутът за отопление с 4,1 цента на литър. Пресметнато за цял отоплителен сезон, звучи доста стряскащо.

Ударът засяга най-бедните хора

Според експерти, тази система има очевиден проблем - тя е регресивна, тъй като засяга най-много тези с най-малко пари. Причината е, че разходите за енергия представляват по-голяма част от бюджета им. И това е особено вярно в селските райони, където няма метро или електрически автомобили. Това засяга и малките предприятия, чиито оперативни разходи ще се увеличат, без лесно да могат да ги прехвърлят на длъжниците.


електромобили


В Брюксел са наясно с тази опасност и затова е създаден Социалният климатичен фонд, който ще разполага 86,7 милиарда евро между 2026 и 2032 , за да се смекчи удара. Този фонд, финансиран с пари, набрани от продажбата на права по ETS2, е предназначен да помогне на най-уязвимите, да подпомогне устойчивата мобилност и да реновира сгради.

Примерът с Канада изнервя властите в ЕС

Властите в ЕС са наясно, че ако ETS2 не бъде обяснена правилно, може да се случи същото, както в Канада, където правителството в крайна сметка отмени данъка си върху въглеродните емисии върху горивата през 2025, въпреки че повечето хора получиха повече помощи, отколкото платиха. Проблемът? Никой не го разбра. Общественото възприятие беше, че данъкът е несправедлив, а политическият натиск срина системата.


вредни емисии


Европа иска да избегне това фиаско. Следователно, в допълнение към Социалния фонд, ETS2 ще има и Резерв за стабилност на пазара. Тоест, един вид аварийна спирачка за смекчаване на внезапните покачвания на цените на въглеродните емисии. Въпреки това, маневреността му е ограничена. И ако пазарът се обърка, гражданите може да понесат най-големия удар.

А за да се усложнят допълнително нещата, много държави не успяха да изпълнят задължението си да включат ETS2 в националното си законодателство. Всъщност само Австрия успя да го направи навреме. Европейската комисия вече е започнала производства за нарушение срещу тези, които са изостанали, докато Полша, Чехия и Естония са поискали повече време, позовавайки се на социални и икономически причини.


0 от 500
  • #45
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Въпрос? ( преди 2 седмици )
    Хората като дишаме също отделяме CO2. Какъв ще ни е данъка върху дищането?
  • #44
    2 rate up comment 1 rate down comment
    ХМяуууу ( преди 2 седмици )
    Чичо Тревичо си купува къщи в Добай, па аз ще плащам данък СО2. Познайте кога
  • #43
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Цеко ( преди 2 седмици )
    Бог да ги убие-мамка им?!
  • #42
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Преди да изкискват да оправят доходите и качеството на живот на хората, всичко е рязко надолу и аз повече нито кола правена в ЕС ще купя (хак да им е, не че корейското и японското ми не са сглобени тук) нито съм длъжен да им плащам за безумните хрумки.
  • #41
    12 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    тези по-зле от СССР , не дават възможност на хората да се развиват и само разпределят едни пари .
  • #40
    4 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Аз чета, а ти? "Европейската комисия, при базова цена от 48 евро/тон, литър автомобилен бензин може да поскъпне с около 11 цента, докато дизелът ще се повиши с 13 цента" . Колкото по-бързо навлязат електромобилите и колкото по-бързо се премине към възобновяеми източници, толкова повече въглеродни квоти ще се предлагат на пазара, а търсещите въглеродни квоти ще намаляват и заради свръх предлагането, цената на въглеродните квоти ще пада, А няма да се качва. Ако продължават да отлагат - 50 цент ...
  • #39
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Мерд ( преди 2 седмици )
    30, смешки, четеш ли? 0.50 евроцента на литър! И това е само горивото. А парно? Битов газ? И т.н.
  • #38
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Китай няма зелена сделка и не забранява ДВГ. Въпреки това стана световен лидер в електромобили, батерии и възобновяема енергия. Още през 2023 обяви тези технологии за приоритет на икономиката си. В същото време в Европа част от индустрията твърди, че преходът е политически натиск, а не пазарна необходимост.
  • #37
    2 rate up comment 6 rate down comment
    До лудория ( преди 2 седмици )
    А за приказките, че електромобилът не е зелен до 200 000 км дори германското министерство на транспорта признава, че CO2 отпечатъкът се изравнява още между 30 000 и 70 000 км. А у нас, с този ръст на слънчева енергия, и по-рано. Само след няколко години, въглищата за производство на ток ще се палят само през зимата, както кюмбетата за отопление.
  • #36
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До лудория ( преди 2 седмици )
    А за приказките, че електромобилът не е зелен до 200 000 км дори германското министерство на транспорта признава, че CO