IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Притежанието на автомобил в България е сред най-скъпите в Европа

Електромобилите вече са по-изгодни от колите с ДВГ в повечето държави

Компанията ALD Automotive - LeasePlan публикува индекса на разходите за автомобил през 2025. Проучването обхваща 28 държави от Европа и отчита разходите за първите 4 години от експлоатация, включващи амортизация, лихви, поддръжка, застраховка, ремонти, данъци, гориво или електричество.


ALD Automotive - LeasePlan


В изследването са включени автомобили от всички класове и с различните видове задвижване предлагани на пазарите, като се посочва среден резултат. Една от целите е да покаже и доколко електрическите автомобили са конкуретноспособни на различните сегменти и държави с оглед на регулирането на емисиите на CO2 в началото на годината, както и с предстоящото спиране на превозни средства с ДВГ. И се оказва, че в повечето страни от ЕС притежаването и използването на електромобил е все по-евтино.

Новият индекс показва, че с редните месечни разходи за шофиране за всички видове задвижвания варират значително в Европа – от 815 евро в Гърция, където е най-евтино, до 1252 евро в Швейцария (съответно най-скъпо). В България разходите са едни от най-високите - 1087 евро, като повече плащат собствениците в само още 6 държави (долната таблица).


ALD Automotive - LeasePlan


Положението при електрическите превозни средства е подобно, като отново най-ниските са разходите за шофьорите в Гърция - 792 евро, докато на обратния полюс е Швейцария - 1152 евро. Притежанието на електрическа кола в България е сред най-скъпите в Европа - 990 евро на месец, като повече (освен в Швейцария) то излиза в Германия (1004), Норвегия (1007), Португалия (1026), Полша (1031) и Австрия (1036).

Любопитно е положението в Германия, която е най-големият пазар в Европа. Там електромобилът все още още излиза по-скъпо на собственика си -1004 евро срещу 967 евро за превозно средство с ДВГ. И това се отнася за всички сегменти, с изключение на високия клас - там в Германия електрически модел излиза с 50 евро по-малко от автомобил с бензин или дизел.


ALD Automotive - LeasePlan


Всичко това показва електрическите превозни средства (таблицата отгоре) стават все по-конкурентни с моделите с ДВГ. В повечето страни от ЕС притежаването на електрически автомобил вече е по-евтино, но не бива да се пропуска факта, че в много държави собствениците им ползват различни стимули.


0 от 500
  • #22
    20 rate up comment 1 rate down comment
    Чудя се ( преди 4 седмици )
    Почвам да се чудя колко време още темата за "декарбонизацията" ще бъде актуална и кога това ще бъде проумяно и у нас. Америка излезе от "зелената сделка". Мисля, че и Аржентина. За сега другите държави още се ослушват. От друга страна, обаче, продажбите на EV закъсват като Марко на Косово поле, защото спряха за ги субсидират. А защо въобще ги субсидираха, след като бяха толкова ... и толкова ...н'ам кви си там.
  • #21
    16 rate up comment 2 rate down comment
    Неразбирач ( преди 4 седмици )
    До тинтири-минтири:значи,аз си карам сравнително стар автомобил,гледам да е автомобил с евтина подръжка,не ходя на фирмени сервизи,а при читав монтьор ,и не ме интересуват сметките за поддръжка ,каквото тръгне да се поврежда се прави на момента,но не това е важно.Значи от как е почнала войната ,Русия отделя около 480милиарда за военен бюджет на година,без парите за обезщетения и т.н,това е почти колкото целия бюджет на европейските страни в НАТО.За каква оптимизация говориш ти,незнам...
  • #20
    40 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    по добре всеки ден бос до плажа отколкото с лимузина на работа
  • #19
    28 rate up comment 12 rate down comment
    Гошко ( преди 4 седмици )
    Нямаш кола - нямаш проблеми, ама никакви. Спестяваш си парите и си пазиш здравето, не се караш със съседа за паркомясто в калта пред блока, а държавата ще ти вземе налъмите, нали? Не знам колко трябва да си кух да "снасяш" една чанта пари всяка година на държавата само и само да се похвалиш в махалата с возилото си, тон и половина ламарина, гниеща на пътя...
  • #18
    20 rate up comment 0 rate down comment
    Премиум ( преди 4 седмици )
    И този премиум колко ще му е каското и горивото? Колко ще платиш за обслужване? Колко за ремонти, след гаранцията от 4 години?
  • #17
    22 rate up comment 1 rate down comment
    Кола ( преди 4 седмици )
    Вие сте най-неграмотната медия, олицетворение на автомобилната журналистика в България!
  • #16
    2 rate up comment 9 rate down comment
    10LD-ДiN0-ДртiйМЕН! ( преди 4 седмици )
    До 14-ти активен драйвър по авто-пътищата на БГ: Ако продължаваш да управляваш автомобила си до общо 9 години тогава съвкупният ти разход през целия период на ползване на колата ще възлезе на общата сума в размер на 75 ХИЛКИ в EUR0! А обърнато в чисто ново МПС-това ще рече чисто нов висш клас лукс-премиум-кар. ФАКть!
  • #15
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Не е вярно ( преди 4 седмици )
    Забравих, че ще имам и остатъчна стойност, която е трудно сега да се определи, но предполагам около 25-30 000лв.
  • #14
    15 rate up comment 4 rate down comment
    Не е вярно посоченот ( преди 4 седмици )
    Карам чисто нова Рав4 хибрид. Струва 94 000. Платих я със собствени средства. Каското всяка година пада. Първата година 3400, втората 3000, третата 2700 и т.н. За обслужване зависи, но е около 600-650. Гражданска 300. Данък 200, винетка 97. Мисля да я карам 10г. до изтичане на гаранцията. За 15х километра на година, горивото ми излиза 2300. Така на година разходът ми е 16000лв. за доста добър автомобил. Това идва около 670 евро на месец.
  • #13
    20 rate up comment 0 rate down comment
    До 6 ( преди 4 седмици )
    И за 4 години какъв процент от колите в Европа, особено па в България минават 60-80 000км? В Горубляне вярвате, че 15 годишни коптори са на 118 000км, под такива статии, разправяте, че колите на 4 години са на по 80 000км. Какво значи среден резултат между Дачия на газ за 20 000 евро и X7 бензин за 200 000 Евро? Чак такива стагмистика и в при другария Ким не правят.