Компанията ALD Automotive - LeasePlan публикува индекса на разходите за автомобил през 2025. Проучването обхваща 28 държави от Европа и отчита разходите за първите 4 години от експлоатация, включващи амортизация, лихви, поддръжка, застраховка, ремонти, данъци, гориво или електричество.
В изследването са включени автомобили от всички класове и с различните видове задвижване предлагани на пазарите, като се посочва среден резултат. Една от целите е да покаже и доколко електрическите автомобили са конкуретноспособни на различните сегменти и държави с оглед на регулирането на емисиите на CO2 в началото на годината, както и с предстоящото спиране на превозни средства с ДВГ. И се оказва, че в повечето страни от ЕС притежаването и използването на електромобил е все по-евтино.
Новият индекс показва, че с редните месечни разходи за шофиране за всички видове задвижвания варират значително в Европа – от 815 евро в Гърция, където е най-евтино, до 1252 евро в Швейцария (съответно най-скъпо). В България разходите са едни от най-високите - 1087 евро, като повече плащат собствениците в само още 6 държави (долната таблица).
Положението при електрическите превозни средства е подобно, като отново най-ниските са разходите за шофьорите в Гърция - 792 евро, докато на обратния полюс е Швейцария - 1152 евро. Притежанието на електрическа кола в България е сред най-скъпите в Европа - 990 евро на месец, като повече (освен в Швейцария) то излиза в Германия (1004), Норвегия (1007), Португалия (1026), Полша (1031) и Австрия (1036).
Любопитно е положението в Германия, която е най-големият пазар в Европа. Там електромобилът все още още излиза по-скъпо на собственика си -1004 евро срещу 967 евро за превозно средство с ДВГ. И това се отнася за всички сегменти, с изключение на високия клас - там в Германия електрически модел излиза с 50 евро по-малко от автомобил с бензин или дизел.
Всичко това показва електрическите превозни средства (таблицата отгоре) стават все по-конкурентни с моделите с ДВГ. В повечето страни от ЕС притежаването на електрически автомобил вече е по-евтино, но не бива да се пропуска факта, че в много държави собствениците им ползват различни стимули.