IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Притежанието на автомобил в България е сред най-скъпите в Европа

Електромобилите вече са по-изгодни от колите с ДВГ в повечето държави

Компанията ALD Automotive - LeasePlan публикува индекса на разходите за автомобил през 2025. Проучването обхваща 28 държави от Европа и отчита разходите за първите 4 години от експлоатация, включващи амортизация, лихви, поддръжка, застраховка, ремонти, данъци, гориво или електричество.


ALD Automotive - LeasePlan


В изследването са включени автомобили от всички класове и с различните видове задвижване предлагани на пазарите, като се посочва среден резултат. Една от целите е да покаже и доколко електрическите автомобили са конкуретноспособни на различните сегменти и държави с оглед на регулирането на емисиите на CO2 в началото на годината, както и с предстоящото спиране на превозни средства с ДВГ. И се оказва, че в повечето страни от ЕС притежаването и използването на електромобил е все по-евтино.

Новият индекс показва, че с редните месечни разходи за шофиране за всички видове задвижвания варират значително в Европа – от 815 евро в Гърция, където е най-евтино, до 1252 евро в Швейцария (съответно най-скъпо). В България разходите са едни от най-високите - 1087 евро, като повече плащат собствениците в само още 6 държави (долната таблица).


ALD Automotive - LeasePlan


Положението при електрическите превозни средства е подобно, като отново най-ниските са разходите за шофьорите в Гърция - 792 евро, докато на обратния полюс е Швейцария - 1152 евро. Притежанието на електрическа кола в България е сред най-скъпите в Европа - 990 евро на месец, като повече (освен в Швейцария) то излиза в Германия (1004), Норвегия (1007), Португалия (1026), Полша (1031) и Австрия (1036).

Любопитно е положението в Германия, която е най-големият пазар в Европа. Там електромобилът все още още излиза по-скъпо на собственика си -1004 евро срещу 967 евро за превозно средство с ДВГ. И това се отнася за всички сегменти, с изключение на високия клас - там в Германия електрически модел излиза с 50 евро по-малко от автомобил с бензин или дизел.


ALD Automotive - LeasePlan


Всичко това показва електрическите превозни средства (таблицата отгоре) стават все по-конкурентни с моделите с ДВГ. В повечето страни от ЕС притежаването на електрически автомобил вече е по-евтино, но не бива да се пропуска факта, че в много държави собствениците им ползват различни стимули.


0 от 500
  • #32
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Румбо ( преди 1 седмица )
    Това явно важи за колите под 10 години.Които в Бг едва ли са повече от 20-25%.
  • #31
    9 rate up comment 2 rate down comment
    АК -47 ( преди 1 седмица )
    Не е важно на колко години е колата,важно е как се поддържа,.Имах Рено19 ,което взех на 4 години и го карах 26 г., но се обслужваше както се полага и със сигурност бе в по-добро състояние от доста нови ,но неподдържани автомобили.
  • #30
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Хейтър ( преди 1 седмица )
    Само в Бг може да си купиш кола под 500 евро да плащаш данък 12.80 лв.
  • #29
    14 rate up comment 0 rate down comment
    Иван Иванов ( преди 1 седмица )
    Това не е вярно, а са глупости на някой изкукал !
  • #28
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Мерд ( преди 1 седмица )
    Нещо не ми се виждат реалистични тия цифри. В България предполагам единствено лихвите по лизингите са по-високи и експлоатационните разходи може да са по-високи заради прекрасните ни пътища. Но пък цените на ремонтите са по-ниски, частите, горивото и застраховките също. Та как да я смятали тая статистика не знам. Общинските данъци също не вярвам да са по-високи от Австрия.
  • #27
    18 rate up comment 0 rate down comment
    Chihoicho ( преди 1 седмица )
    Без да си караш колата да стои само в гаража и да платиш данъци винетки граждански и преглед ти гори колата по 3лв на ден.
  • #26
    11 rate up comment 4 rate down comment
    БайБоцимир ( преди 1 седмица )
    Еазходере се в работен ден в квартали като Люлин и Надежда, например. Пълно е с коли, които очевидносе ползват рядко, повечето на възраст над 15 години, заели всяко свободно място, включително и зелени площи. Масово в домакинствата има по 2-3 автомобила, което е лудост. Значи у нас бедни няма, а посочените разходи от над 1000 евро на месец също са нереални, защото са съпоставими с месечна заплата в България.
  • #25
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Хахохи ( преди 1 седмица )
    След 24г. стаж на активен шофьор, направих немислимо и глупаво решение и миналата година си купих чисто нов автомобил за.40к. Не ме интересува колко ще се обезцени за 1г..или.5, обслужването всяка година (или 30к км), имах 1 проблем, закарах колата и безплатно по гараниция ми го оправиха. Разхода ми е 50лв./500км или за 100к км ще е 10к лв. Сега вече искам пак нова електричка, но няма смисъл и бих взел на 1 или.макс 2г. кола на по-добра и ниска цена.
  • #24
    23 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    И колко хора познавате в България, които дават 2 хил лв всеки месец за да притежават и карат кола? А колко хора познавате, които изкарват под или около 2 000 лв на месец? И последен въпрос колко хора познавате без кола? Горното не е статистика, а хипотетична математика.
  • #23
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Ако четем статията ( преди 1 седмица )
    Ако четем статията, там на края си пише : ...в много държави собствениците им ползват различни стимули ... за сега бих добавил аз. Ами като спрат да ги ползват ... Вижте, Никола Тесла въобще не е имал предвид това, което сега се прави. А се прави, всъщност, следното : замяна на петролната енергийна зависимост с електрическа, това е !