IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Притежанието на автомобил в България е сред най-скъпите в Европа

Електромобилите вече са по-изгодни от колите с ДВГ в повечето държави

Компанията ALD Automotive - LeasePlan публикува индекса на разходите за автомобил през 2025. Проучването обхваща 28 държави от Европа и отчита разходите за първите 4 години от експлоатация, включващи амортизация, лихви, поддръжка, застраховка, ремонти, данъци, гориво или електричество.


ALD Automotive - LeasePlan


В изследването са включени автомобили от всички класове и с различните видове задвижване предлагани на пазарите, като се посочва среден резултат. Една от целите е да покаже и доколко електрическите автомобили са конкуретноспособни на различните сегменти и държави с оглед на регулирането на емисиите на CO2 в началото на годината, както и с предстоящото спиране на превозни средства с ДВГ. И се оказва, че в повечето страни от ЕС притежаването и използването на електромобил е все по-евтино.

Новият индекс показва, че с редните месечни разходи за шофиране за всички видове задвижвания варират значително в Европа – от 815 евро в Гърция, където е най-евтино, до 1252 евро в Швейцария (съответно най-скъпо). В България разходите са едни от най-високите - 1087 евро, като повече плащат собствениците в само още 6 държави (долната таблица).


ALD Automotive - LeasePlan


Положението при електрическите превозни средства е подобно, като отново най-ниските са разходите за шофьорите в Гърция - 792 евро, докато на обратния полюс е Швейцария - 1152 евро. Притежанието на електрическа кола в България е сред най-скъпите в Европа - 990 евро на месец, като повече (освен в Швейцария) то излиза в Германия (1004), Норвегия (1007), Португалия (1026), Полша (1031) и Австрия (1036).

Любопитно е положението в Германия, която е най-големият пазар в Европа. Там електромобилът все още още излиза по-скъпо на собственика си -1004 евро срещу 967 евро за превозно средство с ДВГ. И това се отнася за всички сегменти, с изключение на високия клас - там в Германия електрически модел излиза с 50 евро по-малко от автомобил с бензин или дизел.


ALD Automotive - LeasePlan


Всичко това показва електрическите превозни средства (таблицата отгоре) стават все по-конкурентни с моделите с ДВГ. В повечето страни от ЕС притежаването на електрически автомобил вече е по-евтино, но не бива да се пропуска факта, че в много държави собствениците им ползват различни стимули.


0 от 500
  • #12
    24 rate up comment 4 rate down comment
    Вин ( преди 4 седмици )
    Всичко е писано в нечий офис, без грам представа от действителността в България! Купи и кьораво има по два, е и три автомобила, щото е "престижно" пред комшиите разбииш ли и "веднъж се живее"! Манталитетно сме си ориенталци, ориентирани към показност и гъзария, затова довлякоха най-луксозните "премиум марки", дето западняците бягат като опарени от тях, че ремонтът не се бута, пък я спира пред панелките! След като фактите са тези, нищо не им е скъпо на българите:)
  • #11
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    едва ли лихвите по лизинга са по-ниски, застраховките също ме съмнява, горивото ами ако зареждаш премиум не много по-евтино, обслужване - 600 лева първото ми излезе среден клас автомобил.
  • #10
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    При положение, че всички изброени разходи са по-ниски в България, единственото обяснение са лихвите и амортизацията?
  • #9
    10 rate up comment 6 rate down comment
    10LD-ДiN0-ДртiйМЕН! ( преди 4 седмици )
    Основният извод от горните битови изчисления е, че вече - в наши дни притежаването и поддържането на чисто нова автомашина се превръща в нещо като ЛУКС - само такси, разходи, данъци, глоби итн., а пък ползата е - стимулиране на мързела, надебеляването и обездвижването у притежателите й; сиреч парите здравето и добрата форма и самочувствието ни отиват на ветъро, докато пълним гушата на държавата..., тъй че баламите баламурниците баллъковците - основни замърсители на ОК.среда стават все повече.
  • #8
    20 rate up comment 9 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 седмици )
    Значи не е въпрос на трошене на пари за "отбрана" въпрос е на организация и повишаване на ефективността, което не е функция на парите! Просто е! Шайка ментално увредени и шайка откровени престъпници ще откраднат 1 трилион от джоба на европееца без за него да има никаква полза - трябва да си брутално промит мозък, да си съгласен с тая щуротия! В ЕС управляват чрез страх! А ако някой иска да кара порше или мерцедес- да си плаща! Опции бол и ЕЛ дори не е най-добрата
  • #7
    11 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    До Тинтири минтири, ако ги разглеждаш нещата през тази перспектива, да така е. ЕС харчи за отбрана повече. Под въпрос е обаче каква е реалната способност за реакция в случай на война. България не е единствената държава където на хартия има някаква военна техника, а на практика техниката не върви и се нуждае от капитален ремонт. Така че пак се налагат допълнителни инвестиции. А колкото до 500 лева за голямо обслужване, това е добра цена. Има марки и модели където е доста по-скъпо.
  • #6
    9 rate up comment 10 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 седмици )
    4 Колата си я обслужвам само в оторизиран сервиз! "Голямото обслужване" ми е малко под 500 лева! А за армията очевидно имаш проблеми да разбереш очевидното. Военния бюджет на Русия за 2023 (последната отчетна година) е 86 милиарда, 4,1% От БВП. Не ми се смята съвкупно каква е сумата на държавите от ЕС, но само САЩ, член на НАТО за същата 23та година харчи двойно 177 милиарда - същите 4,1% от БВП. Европа като груба сметка и предположение е около 90те милиарда, на Русия - НИЕ ВЕЧЕ СЕ ОТБРАНЯВАМЕ!
  • #5
    9 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    При автомобил с ДВГ се сменя масло на двигателя, масло на автоматичната скоростна кутия, масло на халдекса ако има такъв, спирачни течности, смирачките се износват значително по-бързо, филтри за масло, филтри за климатика и т.н. При електричка се сменя филтъра на климатика и общо взето няма много много какво друго да направят. Разбира се всички тези неща не се правят абсолютно всяка година и затова изследването е за период от 4 години през които да минеш примерно 60-80 хиляди километра.
  • #4
    18 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    До Тинтири минтири: Нещата които пишеш просто не са верни. Можеш да провериш реалните цифри колко е похарчила Украйна плюс цялата реално доставена военна помощ и да провериш колко е похарчила московската орда. Реалните цифри на русофилите не им харесват, защото е срамно как москва с доста повече оръжия от над 2 години не може да превземе Купянск. За обслужването на автомобилите - влез в оторизиран сервиз на някоя марка коята продава и ДВГ и ел и питай колко струва обслужването.
  • #3
    17 rate up comment 16 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 седмици )
    Май още не си изпълзял на сушата в еволюционното си развитие. С над 22 трилиона БВП Европа вече инвестира в отбрана повече от Русия с нейните 7! и това е без другите членки на НАТО, само САЩ и Турция от които допринасят с още вероятно 1/2. Обслужването на ДВГ ми е 500 кинта на година! Средната цена на ЕЛ в Европа е с около 10000 хил евро по-висока - колко години ще избиваш само тази разлика? БЕЗ ДА СМЯТАМЕ БРУТАЛНАТА ОБЕЗЦЕНКА от 60-70% които ел губи! Смешен си! Мисли, не Партията да го прави!