Сред големите северноамерикански и европейски производители на автомобили цари атмосфера на падане на гиганти. Илон Мъск е истински магнит за медиите, но Tesla се срина на фондовата борса. В същото време концернът Stellantis отчита огромен спад на приходите за 2024, като това се дължи основно на липсата на продажби на електромобили, пише в свой анализ Motor1.
Сред преките причини за тези спадове е просто липсата на интерес от страна на западната общественост към електрическите превозни средства на нейните марки. Въпреки многобройните си обещания, електрическият сегмент на автомобилния пазар не успява да убеди голяма част от потребителите по различни причини.
Това доста мрачно състояние на нещата не пречи изцяло електрическите превозни средства да бъдат сочени като единствен вариант за Европа след 2035, но това става с натиск от страна на политиците на Стария континент. И все пак възниква въпрос – настина ли бъдещето е само електрическо или добрият стар двигател с вътрешно горене трябва да се включи в уравнението?
Tesla - разочаровани потребители и рязък спад на акциите
Не минава ден, без хората да обсъждат Илон Мъск и неговата визия за глобален изцяло електрически свят. Спадът на акциите на Tesla вече е факт, като той повдига някои въпроси. Последните модели на марката така и не успяват да съблазнят глобалните потребители, по-специално с функции на полуавтопилот, които не са доказали своята стойност.
Едновременно с резкия спад на продажбите Tesla е принудена да се изправи срещу конкуренти, които предлагат много по-евтини и понякога по-ефективни превозни средства. Познавайки Илон Мъск, е напълно възможно компанията да обърне нещата през 2025. Това обаче ще стане, само ако тя се съобрази с очакванията на потребителите и, може би, ако намали началната цена на новите си модели.
Stellantis - завръщане към дизела след катастрофална 2024
Консорциумът, включващ 14 марки, записа спад на печалбите от 70% през 2024, като това се усеща не само в сегмента на електромобилите. Провалът при EV моделите обаче е факт, като това се вижда и от представянето на електрическия Fiat 500, който трябваше да донесе електрификация на възможно най-много хора, но така и не успя да го направи.
Друг пример за провал е спирането на Ram 1500 Classic в полза на по-скъпи EV модели с несигурен пробег. Това е все едно казино да премахне класическите си слот-машини, които са ценени заради своята простота и надеждност и да предлага само игри за виртуална реалност, със сложни правила. Затова и не е изненада, че продажбите на електрически превозни средства от Stellantis представляват само 15% от общите.
Потребителите са разочаровани от електромобила - 4 основни причини
Въпреки големите усилия на производителите и многото играчи на пазара, електрическите превозни средства не убеждават всички потребители. Първият виновник, разбира се, е цената на превозните средства, която често е значително по-висока от тази на автомобилите с вътрешно горене.
Екологичните бонуси бяха силен аргумент за увеличаване на продажбите на електрически превозни средства. Стимулите позволиха да се намали сметката от няколко хиляди евро в момента на покупката. Днес екологичните бонуси изглежда са драстично намалени, оставяйки горчив вкус в устата на купувачите, особено на тези, които са се сдобили със скъп електромобил.
Всъщност стойността на електрическото превозно средство намалява по-бързо от тази на бензиново или дизелово превозно средство. Според източници ще отнеме едва 3 години на електрическо превозно средство да загуби 50% от стойността си. Основната причина очевидно е състоянието на батерията, въпреки че през последните години е постигнат значителен напредък по отношение на производителността.
Посочва се и гамата от електрически превозни средства. Въпреки сензационните съобщения на производителите, които предлагат непрекъснато нарастващ прогнозен пробег, реалният пробег на превозното средство зависи от много други фактори, като метеорологичните условия или скоростта на автомобила.
Поради всички тези причини покупката на електрическо превозно средство продължава да притеснява потребителите. Дори ако електрическите автомобили често са синоним на екологичен и енергийно ефективен имидж на марката.
Китайските гиганти се справят чудесно
Въпреки че западният електрически пазар не постигна добри резултати през 2024, китайските производители на автомобили отхапаха значително парче от пая, започвайки с BYD и Xpeng. Първият предлага електрически превозни средства на ненадминати цени, а вторият иска да удвои глобалното си присъствие и да стане безспорен лидер в електрическите превозни средства през следващите десет години.
Трябва само да вземете за пример Seal - превозно средство, предлагано от BYD, за да разберете, че цифрите са много различни от западните му конкуренти. Говорим за превозно средство със 75 к.с., с приблизителен пробег от 300 до 400 км и начална цена от 10 000 евро.
Китайската технология просто предлага много по-евтини продукти с пожертвани производствени разходи. С такива цифри не е трудно да се разбере защо китайските превозни средства би трябвало да наводнят западния пазар през следващите години.
Електрическо или бензиново бъдеще?
Европейските политици настояват да се обмисли прекратяването на производството на превозни средства с вътрешно горене през следващите десет или петнадесет години. Някои държави от ЕС обаче вече се обявиха срещу забраната на ДВГ през 2035, като изтъкват различни аргументи. Основният обаче си остава цената на електромобилите, която все още не е изравнена с тази на моделите с ДВГ. Към това трябва да се добави и увеличението на цената на електрическата енергия от 2022 година насам.