IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо потребителите не искат електромобили в западен стил?

Tesla и Stellantis търпят огромни загуби заради спада на продажбите

Сред големите северноамерикански и европейски производители на автомобили цари атмосфера на падане на гиганти. Илон Мъск е истински магнит за медиите, но Tesla се срина на фондовата борса. В същото време концернът Stellantis отчита огромен спад на приходите за 2024, като това се дължи основно на липсата на продажби на електромобили, пише в свой анализ Motor1.


Tesla


Сред преките причини за тези спадове е просто липсата на интерес от страна на западната общественост към електрическите превозни средства на нейните марки. Въпреки многобройните си обещания, електрическият сегмент на автомобилния пазар не успява да убеди голяма част от потребителите по различни причини.

Това доста мрачно състояние на нещата не пречи изцяло електрическите превозни средства да бъдат сочени като единствен вариант за Европа след 2035, но това става с натиск от страна на политиците на Стария континент. И все пак възниква въпрос – настина ли бъдещето е само електрическо или добрият стар двигател с вътрешно горене трябва да се включи в уравнението?

Tesla - разочаровани потребители и рязък спад на акциите

Не минава ден, без хората да обсъждат Илон Мъск и неговата визия за глобален изцяло електрически свят. Спадът на акциите на Tesla вече е факт, като той повдига някои въпроси. Последните модели на марката така и не успяват да съблазнят глобалните потребители, по-специално с функции на полуавтопилот, които не са доказали своята стойност.


Илон Мъск


Едновременно с резкия спад на продажбите Tesla е принудена да се изправи срещу конкуренти, които предлагат много по-евтини и понякога по-ефективни превозни средства. Познавайки Илон Мъск, е напълно възможно компанията да обърне нещата през 2025. Това обаче ще стане, само ако тя се съобрази с очакванията на потребителите и, може би, ако намали началната цена на новите си модели.

Stellantis - завръщане към дизела след катастрофална 2024

Консорциумът, включващ 14 марки, записа спад на печалбите от 70% през 2024, като това се усеща не само в сегмента на електромобилите. Провалът при EV моделите обаче е факт, като това се вижда и от представянето на електрическия Fiat 500, който трябваше да донесе електрификация на възможно най-много хора, но така и не успя да го направи.


Ram


Друг пример за провал е спирането на Ram 1500 Classic в полза на по-скъпи EV модели с несигурен пробег. Това е все едно казино да премахне класическите си слот-машини, които са ценени заради своята простота и надеждност и да предлага само игри за виртуална реалност, със сложни правила. Затова и не е изненада, че продажбите на електрически превозни средства от Stellantis представляват само 15% от общите.

Потребителите са разочаровани от електромобила - 4 основни причини

Въпреки големите усилия на производителите и многото играчи на пазара, електрическите превозни средства не убеждават всички потребители. Първият виновник, разбира се, е цената на превозните средства, която често е значително по-висока от тази на автомобилите с вътрешно горене.

Екологичните бонуси бяха силен аргумент за увеличаване на продажбите на електрически превозни средства. Стимулите позволиха да се намали сметката от няколко хиляди евро в момента на покупката. Днес екологичните бонуси изглежда са драстично намалени, оставяйки горчив вкус в устата на купувачите, особено на тези, които са се сдобили със скъп електромобил.


електромобили


Всъщност стойността на електрическото превозно средство намалява по-бързо от тази на бензиново или дизелово превозно средство. Според източници ще отнеме едва 3 години на електрическо превозно средство да загуби 50% от стойността си. Основната причина очевидно е състоянието на батерията, въпреки че през последните години е постигнат значителен напредък по отношение на производителността.

Посочва се и гамата от електрически превозни средства. Въпреки сензационните съобщения на производителите, които предлагат непрекъснато нарастващ прогнозен пробег, реалният пробег на превозното средство зависи от много други фактори, като метеорологичните условия или скоростта на автомобила.


електромобили


Поради всички тези причини покупката на електрическо превозно средство продължава да притеснява потребителите. Дори ако електрическите автомобили често са синоним на екологичен и енергийно ефективен имидж на марката.

Китайските гиганти се справят чудесно

Въпреки че западният електрически пазар не постигна добри резултати през 2024, китайските производители на автомобили отхапаха значително парче от пая, започвайки с BYD и Xpeng. Първият предлага електрически превозни средства на ненадминати цени, а вторият иска да удвои глобалното си присъствие и да стане безспорен лидер в електрическите превозни средства през следващите десет години.


BYD Seal


Трябва само да вземете за пример Seal - превозно средство, предлагано от BYD, за да разберете, че цифрите са много различни от западните му конкуренти. Говорим за превозно средство със 75 к.с., с приблизителен пробег от 300 до 400 км и начална цена от 10 000 евро.

Китайската технология просто предлага много по-евтини продукти с пожертвани производствени разходи. С такива цифри не е трудно да се разбере защо китайските превозни средства би трябвало да наводнят западния пазар през следващите години.

Електрическо или бензиново бъдеще?

Европейските политици настояват да се обмисли прекратяването на производството на превозни средства с вътрешно горене през следващите десет или петнадесет години. Някои държави от ЕС обаче вече се обявиха срещу забраната на ДВГ през 2035, като изтъкват различни аргументи. Основният обаче си остава цената на електромобилите, която все още не е изравнена с тази на моделите с ДВГ. Към това трябва да се добави и увеличението на цената на електрическата енергия от 2022 година насам.

0 от 500
  • #38
    0 rate up comment 0 rate down comment
    ЛОШИЯ ( преди 4 месеца )
    Електроавтомобили са добра идея но това е кола а не бюро офис.с тиа дисплеи .батерите не са ефективни. Трябва да се задвижват от свободна енергия и тогава ще имат бъдеще .
  • #37
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Пешо ( преди 4 месеца )
    Основният въпрос e, колко плащат китайците на Инвестор БГ, за да ги хвалят?
  • #36
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Хахохи ( преди 4 месеца )
    Прости сметки: искам нов автомобил, но електрическия е.с 20 000лв. по-скъп... това са близо 150 000км или поне 7г. каране да ги избиеш и да си 0:0. Избрах бензинов, а и зная, че след 5г. ще има повече избор, цените ще са по-добри и технологията ще е оптимизирана откъм батерии и бързина на зареждане.
  • #35
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 месеца )
    Защо потребителите не искат електромобили в западен стил?. .. вече отговорих но да резюмирам за троловете, психопатите и не разбралите. Потребителите не искат електромобили в какъвто и да е стил, защото за голяма част от гамата НЯМА ЕЛЕКТРИЧЕСКА АЛТЕРНАТИВА, както при баничарките, микробусите и камионите например,а при тези категории които има, ЦЕНИТЕ СА МНОГО ПО-ВИСОКИ ОТ ДВГ. Електрификацията е необратим НО ДЪЛЪГ ПРОЦЕС. Процес а не действие като щракане с пръст. Десетилетен процес.
  • #34
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 месеца )
    Я посочи коя е тази баничарка или микробус с бързо зареждане бе психопат. Колко пъти ще извърташ думите на хората? Колко пъти трябва да пита ме турбо каква баничарка му препоръчах и ЗАЩО? Защо защо защо? Другото най-омръзно нещо - да зададеш на троловете въпрос който да ги накара да МИСЛЯТ.
  • #33
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 месеца )
    Психопата си остава психопат и 18 часа не му стига да прочете какво съм написал и по стар психопатски обичай ще повтаря внушението си три години докато го копирам един и същ пост да го ПРОЧЕТЕ И РАЗБЕРЕ , точно както копирах седем месеца поста с батериите за 200 000 лв които оттогава насам по-евтиняха на 100 000 лв, докато схванат смисъла. Повтаряй психопат повтаряй и НЕ ЧЕТИ. ЧЕТЕНЕТО И ЗНАНИЯТА СА ВРЕДНИ ЗА ТРОЛОВЕТЕ. Най-противното им нещо.
  • #32
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 месеца )
    Антитрол ( преди 18 часа )До дизела. Техническият проблем с баничарките не е нито пробегът, А още по-малко десетте зарядни станции покрай които ще минеш така или иначе какъвто и маршрут да ми измислиш с твоята хипотетична баничарка. Единственият проблем е че все още не съществува баничарка с бързо зареждане, която да заредиш по пътя, ако въобще имаш нужда от зареждане. По колко пъти на ден зареждаш с дизел? А на седмица?
  • #31
    4 rate up comment 0 rate down comment
    ХаХа ( преди 4 месеца )
    Нямало електрически бусове и баничарки, тротинетвойводо.Рено,Пежо,Ситроен,Опел, Фиат, Форд,Фолксваген произвеждат и ги има в България.
  • #30
    3 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Цяла статия, изградена от инсинуации. Повечето от нещата са специфични за марки като Стелантис, но по-никакъв начин не важат за Тесла. Стелантис правеше кофти коли и преди електромобилите - защо някой си е помислил, че изведнъж ще станат добри?
  • #29
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 месеца )
    Моля ти се кажи още веднъж психопат, че съм твърдял че баничарките се зареждат много бързо, а шефовете на транспортни фирми нищо не разбират и не искат да ме слушат. Обясни как всяка баничарка се зарежда с 500 kW мощност 250км за шест минути, за които правя сметките напоследък колко атомни централи ще ни трябват, но собствениците на селски магазинчета не искат да ги инсталират, защото са глупави. Какво чакате троловете, нападайте и се правете че не сте разбрали от 100 и първия път