Европейският съюз започва да отстъпва по отношение на глобите за автомобилните производители, планирани за 2025 г. В края на втората среща на Стратегическия диалог за бъдещето на европейската автомобилна индустрия, председателят Урсула фон дер Лайен заяви, че ще предложи „целенасочено изменение на регламента за стандартите за емисиите на CO2 от този месец”.
Това означава, че вместо годишно спазване на новите изисквания, автомобилните компании ще имат три години, за да могат да покрият стандартите. Фон дер Лайен посочи, че на същия принцип работи банковия сектор спрямо задлъжнялостта, но като цяло целите пред производителите си остават същите.
За индустрията това отлагане е глътка въздух, тъй като според действащите правила тези производители, които надхвърлят новото ограничение, определено от Брюксел за средни емисии на CO2 от автомобили през 2025 г., ще бъдат принудени да плащат много високи глоби. Те са в порядъка на 95 евро за всеки грам CO2, надвишаващ лимита, наложен за всяка група, като се умножават по броя на автомобилите, продадени за една година на пазарите на Европейския съюз.
Въздействието на глобите върху цялата автомобилна индустрия, според данни, цитирани от главния изпълнителен директор на Renault Лука де Мео, може да достигне 15 милиарда евро. С новото решение производителите имат повече време да се адаптират, след като понесоха още един огромен удар – въвеждането на нови мита върху вноса на автомобили от Европа в САЩ, подкрепено от президента Доналд Тръмп.
Председателят Фон дер Лайен посочи, че „има ясен призив за по-голяма гъвкавост по отношение на целите за CO2, като ключовият принцип е балансът. Според нея промяната може да бъде одобрена бързо от Европейския парламент и Съвета на Европа, защото „от нея очевидно има смисъл, само ако бъде одобрена бързо".