Нека не говорим за 2035 година, защото може дори да не стигнем до там. Няма никакъв сарказъм в думите на Лука Де Мео, бос на Renault. Той беше гост чрез видео връзка от Париж на събитието „Иновирайте, за да се върнете към растеж“, проведено в Бергамо, Италия.
Рисковете, пред които е изправена автомобилната индустрия в Европа, се приемат като много сериозни от изпълнителния директор на групата Renault. Очаква се председателят на ЕК - Урсула фон дер Лайен, да обяви на 5 март нови правила, които ще отменят продажбата на само електрически автомобили от 1 януари 2035-а. Промяна, която според Лука Де Мео със сигурност не е достатъчна.
"Големият проблем са глобите“, повтори италианският мениджър, като се позовава на текущата наредба, която изисква всички производители на автомобили да предлагат на пазара модели, които консумират по-малко гориво, измервайки резултата в по-ниски емисии на CO2 . Новото ограничение съответства на приблизително 95 грама CO2 на километър. В противен случай се предвижда глоба от 95 евро за всеки грам отгоре, умножено по общото количество продадени автомобили през годината. Според финансови анализатори от Barclays Bank производителите на автомобили рискуват да платят общо над 10 милиарда евро глоби само за 2025 година.
"В Европа за 20 години средната възраст на автомобилния парк е нараснала от 7,5 на 12 години “, припомня Де Мео. „Освен факта, че подобрихме производителността, масата въглероден диоксид, който отива в атмосферата, се дължи на по-старите коли. Трябва да бъдем прагматични и да насърчаваме обновяването им, но хората нямат пари. Така че трябва да им дадем по-голяма покупателна способност. Един среден работник преди 100 години може да си купи Ford T, днес няма пари и за Dacia, това е истината“, казва босът на групата, която произвежда и румънския хит.
"Германците са произвели по-сложни и по-тежки автомобили през годините с опустошително въздействие в страни, където хората купуват малки коли“, даде пример той. Последните обаче страдат, защото регулацията не ги прави печеливши. Към това трябва да добавим системи за безопасност от 400 евро на кола. Ако ги поставите на Twingo, това са много пари. Но не и за голям седан.
"Имаме 8 от тези разпоредби през следващите няколко години. Отдавна казвам, че трябва да се въведат различни регулации за малките коли, както правят в Япония. Нещо подобно би рестартирало Италия, Франция и Испания".
Крайната оценка за Лука де Мео е твърде ясна: "Нека оставим креативността на инженерите да намерят решения. Врагът не е една или друга технология, а CO2 и замърсяващите продукти. Европейското регулиране се провали през последните 20 години и сега те искат да намерят сребърния куршум, за да решат всичко с електричество.
На инженерите трябва да се даде свобода на действие, защото е малко вероятно регулаторът да знае по-добре от инженера кое е най-доброто решение за намаляване на емисиите. Независими институти казват, че в 70% от случаите електрическата кола има по-слабо въздействие върху въздуха, но не решава всички проблеми. Добра е в градския трафик, но не и на дълъг път".