Една от най-трудните години за автомобилната индустрия е към края си, като печалбите на производителите ще бъдат сериозно засегнати. И то преди да бъде изчислено какво ще трябва да платят за превишаване на вредните емисии, като основната причина е забавянето на растежа на продажбите на електромобили.
За да избегнат глоби, автомобилните компании се нуждаят от между 20 и 25% от продажбите им да бъде именно на електрически превозни средства. В същото време обаче клиентите все по-трудно се решават на покупка на такава кола, като предпочитат хибридни модели. И така производителите не могат да покрият екологичните стандарти, което води до финансови санкции.
Този проблем е особено сериозен във Великобритания, където квотата за EV за 2024 е 22%. Догодина тя ще бъде увеличена на 28%, а за 2026 - до 33%, като идеята е до 2035 в страната да се продават само електрически коли. На теория това звучи много добре, но автомобилните компании изпитват затруднения още сега. И за да избегнат глобите, те предприемат нестандартен ход.
Според най-голямата група дилъри на нови автомобили на Острова - Vertu Motors, повечете клиенти, които очакват своите коли до края на годината, просто няма да ги получат. Това се отнася за нови автомобили с бензинов или дизелов двигател, но не и за електромобил. Така продажбите ще бъдат записани за следващата година и съответно няма да застрашат квотата за тази година.
„Подобна политика е на път да унищожи напълно автомобилната индустрия във Великобритания, тъй като, реалистично погледнато, няма как да продадете толкова електромобили“, коментира Робърт Форестър, президент на Vertu Motors, като допълни, че прехвърлянето на квоти за продажби от една година в друга е само временно решение. И няма да бъде изненада, ако скоро то се разпространи и в Европа.