Цените на батериите за електрически превозни средства падат по-бързо от повечето очаквания. Тази година ще бъде най-резкият спад от 2017 година насам. С новите технологии и по-евтините алтернативи, идващи на пазара, електрическите автомобили скоро ще станат дори по-достъпни от техните аналози с ДВГ, пише Elekrek .
Цените на електрическите автомобили вече се доближават до тези на бензиновите, след като цената на батериите падна с 20% през 2024 година. Според годишното проучване на BloombergNEF цената на батериите за електрически превозни средства ще падне до 115 долара за kWh още до края на тази година, което е най-големият спад от седем години. Намаляването се дължи на увеличаването на производството на клетки, намаляването на цената на материалите и появата на пазара на по-евтините LFP батерии.
Тъй като цените на батериите за електромобили се очаква да продължат да падат драстично през следващите няколко години, електромобилите скоро може да са дори по-достъпни от сравнимите коли с двигатели с вътрешно горене. Според проучването се очаква се средните цени на батериите да паднат под 100 долара за kWh, като това ще стане малко преди края на 2026 година. Това се счита за праг на т.нар. "ценови паритет" за автомобили с двигатели с вътрешно горене. До 2030-а пък, цените може да паднат до 69 долара за kWh.
Проучването също така показва, че геополитическата несигурност и слабото търсене може да натежат върху ценообразуването. Не е тайна, че Китай доминира световния пазар на батерии, но ако спадът на търсенето на електромобили в останалата част от света продължи, то китайците ще бъдат принудени още повече да свалят цените.
„Очаква се само Китай да произведе достатъчно батерийни клетки, за да отговори на 92% от общото глобално търсене от 1.2 тераватчаса за електрическите превозни средства и сегментите за стационарно съхранение през 2024 година “, се отбелязва в доклада. Това „оказва натиск върху цените на батериите и те бързо поевтиняват“.
Въпреки че това води до по-ниски цени на електрическите превозни средства, излишният капацитет е проблем. Световните лидери в производството на батерии като BYD и CATL агресивно намаляват цените, предизвиквайки ценова война за батериите за електрически превозни средства.
Всички говорят за ценова война на EV в Китай, но пазарът на батерии я подхранва зад кулисите. Падащите цени принуждават по-малките производители да последват примера, жертвайки маржове в процеса. Въпреки това, ако продажбите на електромобили се забавят, производителите на батерии вероятно ще намалят производството.
Промяната в политиката ще повлияе на цените на батериите. В Европа Германия и Франция вече намалиха субсидиите, което доведе до рязък спад в търсенето на електромобили.
Междувременно се съобщава, че екипът на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп планира да отмени федералния данъчен кредит от $7500 за електрически автомобили. Тръмп също така заплашва да наложи 60% мито върху вноса от Китай и до 20% от други страни, което вероятно ще доведе до повишаване на цените.
„Навигирането в променящите се тарифни режими ще остане ключово предизвикателство за доставчиците и потребителите на батерии“, заключава докладът.