Производителят на батерии Northvolt AB ще съкрати 20% от работната си сила и ще спре разширяването на основния си завод в Северна Швеция, за да спре финансовата криза на фона на намаляващото търсене на електрически превозни средства. Компанията съобщи това в понеделник, 23 септември.
„Трябва да сме сигурни, че предприемаме правилните действия в точното време в отговор на предизвикателствата на автомобилния пазар и индустрията като цяло “, каза изпълнителният директор Питър Карлсон. Сега компанията ще се фокусира върху експлоатацията на съоръжението Northvolt Ett с 16 гигавата, вместо да се разширява с допълнителни 30 GWh годишен капацитет.
Съкращаването идва, докато компанията преговаря за ново споразумение за финансиране със своите кредитори и инвеститори, съобщава Bloomberg. През януари Northvolt осигури "зелен" заем от 5 милиарда долара, което доведе до дългови и капиталови инвестиции в размер на над 13 милиарда долара, тъй като се стреми да изгради своя собствена верига за доставки на батерии за електрически превозни средства в Европа.
Northvolt произвежда батерии за няколко европейски автомобилни производители, включително Volvo и Volkswagen. Основният сайт на Northvolt започна да доставя първите батерии през май 2022 г. Но, както пише Bloomberg , мащабирането на производството не е безпроблемно. BMW се оттегли от поръчка за 2 милиарда евро, докато Scania на Volkswagen се оплака от бавни доставки по-рано тази година.
Northvolt, основана от двама бивши ръководители на Tesla преди около осем години, сега се контролира от Volkswagen като най-голям индивидуален собственик. От края на 2023 година VW са с 21% дял, докато фондовете, управлявани от Goldman Sachs Asset Management, държат около 19%. Vargas Holding AB с Harald Mix има около 7%, а мениджърите и служителите на Northvolt имат общо около 9%, според доклада за 2023-а.
Инвеститорите избягват акции на европейски автомобилни компании, въпреки че се търгуват с 60% отстъпка спрямо по-широкия пазар. Индустрията е засегната от рецесията и конкуренцията от Китай. Очаква се приходите в сектора да продължат да спадат, при това с повече от 13%, като според прогнозите това ще стане още до края на годината.