IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Цената на батериите за електромобили продължава да пада

Водещите азиатски производители настъпват агресивно на пазара

Цените на батериите за електрически превозни средства падат по-бързо от повечето очаквания. Тази година ще бъде най-резкият спад от 2017 година насам. С новите технологии и по-евтините алтернативи, идващи на пазара, електрическите автомобили скоро ще станат дори по-достъпни от техните аналози с ДВГ, пише Elekrek .


електромобили


Цените на електрическите автомобили вече се доближават до тези на бензиновите, след като цената на батериите падна с 20% през 2024 година. Според годишното проучване на BloombergNEF цената на батериите за електрически превозни средства ще падне до 115 долара за kWh още до края на тази година, което е най-големият спад от седем години. Намаляването се дължи на увеличаването на производството на клетки, намаляването на цената на материалите и появата на пазара на по-евтините LFP батерии.

Тъй като цените на батериите за електромобили се очаква да продължат да падат драстично през следващите няколко години, електромобилите скоро може да са дори по-достъпни от сравнимите коли с двигатели с вътрешно горене. Според проучването се очаква се средните цени на батериите да паднат под 100 долара за kWh, като това ще стане малко преди края на 2026 година. Това се счита за праг на т.нар. "ценови паритет" за автомобили с двигатели с вътрешно горене. До 2030-а пък, цените може да паднат до 69 долара за kWh.

Проучването също така показва, че геополитическата несигурност и слабото търсене може да натежат върху ценообразуването. Не е тайна, че Китай доминира световния пазар на батерии, но ако спадът на търсенето на електромобили в останалата част от света продължи, то китайците ще бъдат принудени още повече да свалят цените.

„Очаква се само Китай да произведе достатъчно батерийни клетки, за да отговори на 92% от общото глобално търсене от 1.2 тераватчаса за електрическите превозни средства и сегментите за стационарно съхранение през 2024 година “, се отбелязва в доклада. Това „оказва натиск върху цените на батериите и те бързо поевтиняват“.

Въпреки че това води до по-ниски цени на електрическите превозни средства, излишният капацитет е проблем. Световните лидери в производството на батерии като BYD и CATL агресивно намаляват цените, предизвиквайки ценова война за батериите за електрически превозни средства.

Всички говорят за ценова война на EV в Китай, но пазарът на батерии я подхранва зад кулисите. Падащите цени принуждават по-малките производители да последват примера, жертвайки маржове в процеса. Въпреки това, ако продажбите на електромобили се забавят, производителите на батерии вероятно ще намалят производството.

Промяната в политиката ще повлияе на цените на батериите. В Европа Германия и Франция вече намалиха субсидиите, което доведе до рязък спад в търсенето на електромобили.

Междувременно се съобщава, че екипът на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп планира да отмени федералния данъчен кредит от $7500 за електрически автомобили. Тръмп също така заплашва да наложи 60% мито върху вноса от Китай и до 20% от други страни, което вероятно ще доведе до повишаване на цените.

„Навигирането в променящите се тарифни режими ще остане ключово предизвикателство за доставчиците и потребителите на батерии“, заключава докладът.


0 от 500
  • #24
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 часа )
    Между другото, цитираните в статията цени са за ПАКЕТ БАТЕРИИ, готов за вграждане в колата - структура, защита от удари, пожаропотискащи материали, проводници, охлаждане и инвертори. Иначе в друга статия преди седмици имаше и средната цена на едро в Китай на LPF клетки - 51 долата на киловатчас.
  • #23
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 часа )
    "ако продажбите на електромобили се забавят, производителите на батерии вероятно ще намалят производството." - Категорично невярно и неинформирано мнение. Излишният капацитет се пренасочва мигновено в електропреносните мрежи за стационарно съхранение. Точно това много дълбоко бърка в тъмното отверстие на антиелектриците. Батерии има толкова много, че зелената сделка се случва по-бързо от очакваното на напълно пазарен принцип - по-евтино, по-надеждно, по-чисто и без да зависи от сибирски диктатор
  • #22
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Дааа ( преди 3 часа )
    Ако се върнете няколко дни назад, на този сайт, ще прочетете, че цените на батериите в Китай са такива в МОМЕНТА. ЕС се оплаква, че китайците не ги продават на тях на такива цени. Евентуално някога в бъдеще щели да бъдат. На практика няма значение, какви ще са цените. Дори 100USD за 70-80kwh са 7-8000USD. Много малка сума от цената на автомобил в ЕС - 40-50к евро за нисък клас. Печалбата е в пъти. И за това китайците трябва да са виновни.
  • #21
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Друг Гост ( преди 3 часа )
    Абе да махат всички глоби и субсидии, да изравнят данъци и акциза на ДВГ и Ел и каквото сабя покаже. Тогава вече чисто ще се възползваме от китайските субсидии, защото сега и ние субсидираме, което косвено субсидира Китай.
  • #20
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 10 ( преди 3 часа )
    Друг Гост ( преди 40 минути )"...а не бе - ще ги правят за себе си. Намалява търсенето - ограничават производството - увеличава се цената." Надежда тука всяка остави. Цените на батериите паднаха до ниво на което вече не е нужно субсидиране, за да се съхранява енергия от мрежата с печалба. За тази цел ще са необходими много повече батерии отколкото за електромобилите. Особено в Европа с тази скъпа енергия.
  • #19
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До 9 ( преди 3 часа )
    Какво лошо виждаш в това Китай да субсидира Европа, която да купува на безценица батерии? В Европа въобще няма такъв бизнес за да му навреди. Монопол не се разбива със спиране на покупката на батерии, а със собствено производство и разработки. Едното не пречи на другото.
  • #18
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Друг Гост ( преди 3 часа )
    До 16 - не знам дали това е вярно, но в случая не са виновни Пежо, а глобите за емисии. Пежо са сметнали, че трябва 20% да са ел за да им намалят глобите и да са печеливши
  • #17
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Друг Гост ( преди 3 часа )
    До 15 - и това не знам вече колко е вярно, защото вече измислят батерии с други елементи, а и литий се намери на много места. То е въпрос на цена. Най-големият проблем на цялата индустрия, според мен, е че зависи от политика,а бизнеса не вярва на политици. Шолц вече подхвърли нещо автопроизводителите да не плащат глобите. Утре идват други на власт и казват няма зелена сделка и всички инвестиции отиват.
  • #16
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Турбо ( преди 3 часа )
    От 2025 година Пежо налага на дилърите в СФА да продават минимум 20% електрически автомобили месечно.Ако продадените електромобили са по малко от 20%,спират да се предлагат автомобили с ДВГ за месеца.С принуда се мъчат да ни наложат какво да купуваме.Още ли вярвате в демокрацията и пазарната икономика на Европейския съюз?
  • #15
    0 rate up comment 4 rate down comment
    РУК ( преди 3 часа )
    До 12 - между другото, всички пари и усилия които хвърля Китай за да унищожи конглокенцията и производителите в Европа, Япония, Корея и САЩ и точно бързото налагане на батериите и минимизиране възможността някой да създаде алтернатива. Китай не сам е богат на изкопаеми за батерии, ни и узурпира държавите в Африка и Южна Америка, богати на такива. Китай иска да стане новия Близък Изток на батериите.Но Близкия Изток имаше вътрешен и външна конглокенция.Китай няма да има.Това бъдеще няма да ви хареса