IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Цената на батериите за електромобили продължава да пада

Водещите азиатски производители настъпват агресивно на пазара

Цените на батериите за електрически превозни средства падат по-бързо от повечето очаквания. Тази година ще бъде най-резкият спад от 2017 година насам. С новите технологии и по-евтините алтернативи, идващи на пазара, електрическите автомобили скоро ще станат дори по-достъпни от техните аналози с ДВГ, пише Elekrek .


електромобили


Цените на електрическите автомобили вече се доближават до тези на бензиновите, след като цената на батериите падна с 20% през 2024 година. Според годишното проучване на BloombergNEF цената на батериите за електрически превозни средства ще падне до 115 долара за kWh още до края на тази година, което е най-големият спад от седем години. Намаляването се дължи на увеличаването на производството на клетки, намаляването на цената на материалите и появата на пазара на по-евтините LFP батерии.

Тъй като цените на батериите за електромобили се очаква да продължат да падат драстично през следващите няколко години, електромобилите скоро може да са дори по-достъпни от сравнимите коли с двигатели с вътрешно горене. Според проучването се очаква се средните цени на батериите да паднат под 100 долара за kWh, като това ще стане малко преди края на 2026 година. Това се счита за праг на т.нар. "ценови паритет" за автомобили с двигатели с вътрешно горене. До 2030-а пък, цените може да паднат до 69 долара за kWh.

Проучването също така показва, че геополитическата несигурност и слабото търсене може да натежат върху ценообразуването. Не е тайна, че Китай доминира световния пазар на батерии, но ако спадът на търсенето на електромобили в останалата част от света продължи, то китайците ще бъдат принудени още повече да свалят цените.

„Очаква се само Китай да произведе достатъчно батерийни клетки, за да отговори на 92% от общото глобално търсене от 1.2 тераватчаса за електрическите превозни средства и сегментите за стационарно съхранение през 2024 година “, се отбелязва в доклада. Това „оказва натиск върху цените на батериите и те бързо поевтиняват“.

Въпреки че това води до по-ниски цени на електрическите превозни средства, излишният капацитет е проблем. Световните лидери в производството на батерии като BYD и CATL агресивно намаляват цените, предизвиквайки ценова война за батериите за електрически превозни средства.

Всички говорят за ценова война на EV в Китай, но пазарът на батерии я подхранва зад кулисите. Падащите цени принуждават по-малките производители да последват примера, жертвайки маржове в процеса. Въпреки това, ако продажбите на електромобили се забавят, производителите на батерии вероятно ще намалят производството.

Промяната в политиката ще повлияе на цените на батериите. В Европа Германия и Франция вече намалиха субсидиите, което доведе до рязък спад в търсенето на електромобили.

Междувременно се съобщава, че екипът на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп планира да отмени федералния данъчен кредит от $7500 за електрически автомобили. Тръмп също така заплашва да наложи 60% мито върху вноса от Китай и до 20% от други страни, което вероятно ще доведе до повишаване на цените.

„Навигирането в променящите се тарифни режими ще остане ключово предизвикателство за доставчиците и потребителите на батерии“, заключава докладът.


0 от 500
  • #49
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Тодор ( преди 2 месеца )
    Обаче, цената на електромобилите, нараства. Има луксозни варианти по 1 000 000 долара. Честито пестене, хора!
  • #48
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    И сега ако дадете пример с една електрическа кола, която да е поевтиняла през миналата година, може и да повярваме до известна степен, че цените на батериите имат някакво отношение към крайната цена на колите.
  • #47
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Зависи кого питаш, Тротинетка: според в. СЕГА, "В писмо от 28 ноемри 2024 г. "Национална електрическа компания" (НЕК) информира КЕВР, че за периода юли-ноември 2024 г. надвзетите количества електроенергия от крайните снабдители надвишават с 500 гигаватчаса (GWh) или с 11,5% заложените в решението от юни. Очаква се потреблението на крайните снабдители да продължи да бъде по-високо от заложеното, особено през зимните месеци, когато битовите потребители традиционно увеличават консумацията."
  • #46
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Основната причина да се иска повишение в цената на тока от 1 януари 2025 г. е големият дял на въглищната енергия в микса. Това заяви Ремина Алексиева, която е анализатор в програма "Енергетика и климат в Центъра за изследване на демокрацията."Тази енергетика неминуемо вдига цените. Въглищните централи произвеждат скъпа енергия", подчерта тя. По думите
  • #45
    4 rate up comment 5 rate down comment
    До 45 ( преди 3 месеца )
    Каква е причината за увеличаването на тока? Фотоволтаиците или батериите? Да се чуем поредните ВЯРВАНИЯ, нямащи нищо общо с реалността?
  • #44
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Хо-хо, гледам тука пак Тротинетката и компанията са в графата "надай се к...ре на пияна жЕна". Ама, нищо, де, той Тротинетката и евтин ток обещаваше и раздаваше, пък глей как след нова година идва 9% нагоре и палене не угасени ТЕЦ-ове, щот явно милиардите за ФЕЦ и батерии не стигат.
  • #43
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Турбо ( преди 3 месеца )
    До друг Гост.Ако не вярваш за 20% електромобили и 80% автомобили с ДВГ,може да провериш в СФА.Днес ми доставиха новият Рифтър и го знам от първа ръка.
  • #42
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Виж как сам си забиваш голям, втвърден мъжки кожен апендикс в тъмното отверстие. Дачия Спринг в Китай е с начална цена 7800 долара. С 20% ДДС става 9360. Сигурен съм, че дори с промените по нея заради европейските регулации Рено можеше да я продава за под 25 000, ако имаше желание, разбира се. Всъщност, точно това направиха в Белгия. Базовата версия там е 10600 евро БЕЗ субсидии, или 7500 със. Най-скъпата версия е 14300 евро.
  • #41
    3 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Както виждаш моите ЗНАНИЯ се основават на факти, събития и обстоятелства, за които винаги мога да дам източник на информация, за разлика от вашите ВЯРВАНИЯ, заради които се сърдите на всеки зададен към вас въпрос и го приемате лично! Никъде В статията не видях 75 стотинки за киловатчас. Не знам дали ЗНАЕШ, но цената на електрическата енергия се смени във всеки един час на борсата, а цената в почти всички европейски държави е една и съща за съответния час. Както за България така и Германия и Да
  • #40
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Добре де, ако цената за квч е $115, ти батерията на Дания Спринг е 30 квч, значи ще струва към $3500. Ако приемем че това се равнява на 1/3 от стойността на колата, то Спринга трябва да струва не повече от $11000 или 20000 лв.