В последно време все по-често чуваме да се говори за промени в стратегията или обръщане на посоката на електрическия преход; Шведската Volvo е само последната, в хронологичен ред, която прави изявления по темата. Но така ли е наистина? Дали производители, които са инвестирали милиарди и са концентрирали огромни усилия в електрификация, са готови да се върнат назад?
Както винаги, в основата е пазарът на нови автомобили. Продажбите на електрически коли в повечето държави раст по-бавно от очакването, като това се отнася дори за лидера Китай. А проблемът е посочените срокове, защото пълното заличаване на ДВГ от гамите на производителите и от пазарите между 2030 и 2035 г. се оказва прибързано.
За това допринася общата криза в продажбите, която се движи от нарастващите цени и намаляването на покупателната способност на домакинствата, особено в групите с ниски доходи. Сценарий, при който електрическите превозни средства, които все още са пропорционално по-скъпи от конвенционалните, и не са облагодетелствани, въпреки стимулите и отстъпките.
Проблемът се крие във факта, че производителите все още не са успели да пуснат на пазара наистина достъпни продукти. Необходимостта от възвръщане на огромни инвестиции и запазване на маржове на печалба, заедно с първоначалната цена на технологиите, подтикнаха производителите да започнат с превозни средства в средно-високия сегмент. Дори и там обаче технологията все има граници и електромобилите отстъптван на традиционните модели при пътувания на дълги разстояния.
Казано по-просто, има липса на малки и евтини електрически автомобили или поне на по-достъпни, които едва сега започват да се появяват с модели като Renault 5, Citroën e-C3, Fiat Grande Panda, Volkswagen ID.2 и така нататък. А самите производители вече преразглеждан своите планове за пълна електрификация и говорят за по-плавен плеход и увеличение на хибридната си гама.
Кои производители промениха електрическите си планове (ГАЛЕРИЯ):
Първите, които отложиха преминаването към електрически автомоби са американските гиганти. GM преразгледа и двата си производствени плана, намалявайки прогнозите си за 2024 г. от 300 000 на 250 000 автомобила и отложи пускането на някои нови автомобили. Изпълнителният директор Мери Бара наскоро говори за намерението да се съсредоточи върху plug-in хибридите и за пазара в Северна Америка.
По-конкретно, марката Cadillac планираше да електрифицира по-голямата част или почти по-голямата част от своята гама до 2030 г., докато днес вицепрезидентът Джон Рот обяви, че двигателите с вътрешно горене могат да останат налични и след тази дата.